پمپ کلاچ خودرو
پست شده در دسته‌بندی نشده

پمپ کلاچ خودرو چیست

پمپ کلاچ

یکی از لوازم یدکی مهم در هر خودرویی که پمپ کلاچ هیدرولیکی دارند میباشد البته در بعضی خودروها از سیم کلاچ استفاده شده که کاملا با این سیستم متفاوت میباشد.

هم خودروهایی که گیربکس دستی دارند و هم خودروهایی که به صورت اتومات دستی کار می کنند دارای این قطعه می باشند. کلاچ یکی از قطعات خودروها است که به نوعی تعویض دنده ماشین را برعهده دارد. پمپ کلاچ، مجهز به یک سیلندر اصلی است که از طریق آن، روان کننده هیدرولیکی را برای تامین نیروی حرکت قطعات کلاچ پمپاژ مینماید.

اگر هنگام رانندگی و تعویض دنده متوجه یک اتفاق غیر عادی هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ شوید، لازم است این قطعات را بررسی کنید. ممکن است اشکال اصلی از سیلندر پمپ کلاچ باشد. این احتمال هم وجود دارد که پمپ کلاچ خراب شده و هنگام درگیری قطعات، به درستی کار نمی کند.علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلی در سیلندر و پمپ کلاچ به وجود آمده است. اگر مایعات کلاچ نشتی داشته باشند متوجه می‌شوید که پمپ کلاچ خراب شده است یا به درستی کار نمی کند. رانندگی با کلاچ آسیب دیده خطرناک است؛ به خصوص اگر در جاده در حال حرکت باشید در این حالت قادر به تعویض دنده نخواهید بود و ممکن است هم به خودرو آسیب برسد و هم تصادفات احتمالی را موجب شود.

در این مطلب تصمیم داریم درباره پمپ کلاچ و سیلندر کلاچ که به یکدیگر متصل هستند صحبت کنیم. این قطعات به نوعی با کلاچ خودرو در ارتباط هستند و در راستای یکدیگر کار می کنند. بررسی یکی از این قطعات به منزله ارزیابی عملکرد سایر قسمت ها است. نقص در عملکرد یک قسمت بر روی کل مجموعه تاثیرگذار می باشد.

 

پمپ کلاچ در کجا نصب شده و چه وظیفه ای دارد؟

قسمتی که به سیلندر کلاچ متصل است و مایع هیدرولیکی را برای حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین فراهم می کند، همان پمپ کلاچ است. این پمپ به سمت عقب و جلو می رود و می تواند مایع را به مخزن پایینی خود هدایت کند. این مایع از دریچه ها عبور کرده و به سمت سیلندر جاری می شود. سیلندر اصلی کلاچ به پدال کلاچ متصل است.

این مجموعه بخشی از سیستم هیدرولیک خودرو است و در اثر یک فشار جزئی در سیال هیدرولیکی به حرکت در می آید.برای خودروهایی که گیربکس دستی دارند از روغن ترمز برای انتقال حرکت از پدال کلاچ به سایر قسمت ها استفاده می شود. هنگامی که راننده، پای خود را روی پدال کلاچ فشار می‌دهد، میله متصل به آن، مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن سیلندر می کشد. این باعث می شود صفحات کلاچ جدا شوند و امکان کارکردن و چرخش موتور فراهم می گردد. پمپ کلاچ کمک می‌کند تا از سیستم مرکزی مایع هیدرولیکی تغذیه شود.

 

آیا خرابی پمپ کلاچ باعث خرابی سیلندر و پدال کلاچ خواهد شد؟

پمپ کلاچ دقیقاً به سیلندر اصلی کلاچ متصل است. اگر سیلندر اصلی دچار مشکل شود، به پدال کلاچ و نحوه تعویض دنده منتقل خواهد شد. خراب بودن سیلندر اصلی کلاچ علائمی را ایجاد می کند. متداول ترین مشکلات برای این قطعات، نشتی مایع هیدرولیکی است که می تواند حرکت مایع در قسمت های مختلف را با اختلال مواجه کند.اگر علائم ناشی از خراب شدن پمپ کلاچ، نشت مایع یا هرگونه اختلال در گرفتن و رها کردن پدال کلاچ مشاهده شود باید در اولین فرصت برای سرویس خودرو اقدام کرد.

نشانه های زیر به شما می‌گویند ممکن است سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ آسیب دیده باشد:

1 : سطح مایع کلاچ، کاهش پیدا می‌کند یا مایع، آلوده می شود

اولین علائمی که نشان می دهد پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ خراب شده است کاهش سطح مایع در مخزن است. حتی اگر مایع هیدرولیکی کثیف شود باز هم نشان دهنده آسیب دیدن اتصالات و قسمت های آب بندی شده در سیلندر اصلی است. وقتی اتصالات، فرسوده شوند موجب آلوده شدن مایع هیدرولیکی می گردد. اتصالات فرسوده در هر دو قطعه به مرور زمان، باعث نشت مایع به خارج از قطعات شده و باعث می شود سطح آن کاهش پیدا کند. اگر این قطعات را بازرسی کنید، علامت نشتی را در یک یا چند قسمت از آن مشاهده خواهید کرد.

2 : تعویض دنده به سختی انجام می شود

اگر پمپ کلاچ یا سیلندر اصلی مشکل داشته باشد یا خراب شده باشد، تعویض دنده خودرو در رانندگی به سختی انجام می شود. هر کدام از این قطعات بر اساس مایع هیدرولیکی کار می کنند. اگر به هر دلیلی اشکالی به وجود بیاید در جابجایی مایع هیدرولیکی تداخل ایجاد می شود و این یعنی تعویض دنده به مشکل برخورد خواهد کرد. اگر سیلندر اصلی کلاچ نتواند فشار لازم را در پدال کلاچ اعمال کند، حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین، سخت‌تر است.

در این حالت شاید موجب شود گیربکس ها از دنده های خود خارج شوند. عملکرد پمپ کلاچ ، رساندن مایع هیدرولیکی به سمت پدال کلاچ است، بنابراین باید همیشه آن را کنترل کنید.

3 : هنگام فشردن یا رها کردن پدال کلاچ، رفتار غیر معمول از آن احساس می کنید

هرگونه فشار غیر عادی در پدال کلاچ، یکی از علائم بروز مشکلات احتمالی در سیلندر اصلی یا پمپ کلاچ است. هرگونه مشکل داخلی برای قطعات این مجموعه ایجاد شود راننده می تواند آن را هنگام تعویض دنده و فشردن یا رها کردن پدال کلاچ متوجه شود. یک حالت به این صورت است که وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، در همان حالت باقی می‌ماند و به حالت اول باز نمی گردد.خرابی هر کدام از قطعات فوق در رانندگی تأثیرگذار است. اگر علائم فوق را مشاهده کردید باید نسبت به بازرسی و سرویس سیلندر و پمپ کلاچ اقدام کنید. بهتر است این کارها را از طریق یک تکنسین حرفه ای دنبال کنید و اگر خرابی بسیار شدید باشد حتماً به تعویض نیاز دارید.

4 : نشتی از خودرو اتفاق می افتد

وقتی که خودروی خود را در پارکینگ داخل منزل پارک کرده اید یا حتی آن را در  مکان دیگری قرار داده اید، اگر نشتی مایع از زیر محلی که پدال کلاچ آنجا قرار دارد روی زمین اتفاق بیفتد، نشان می دهد که سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ خراب شده است. روغن هایی که از کنار چرخ های خودرو نشت می کنند هم همین دلایل را دارند.هرگونه نشت روغن از داخل خودرو به مخزن سیال هیدرولیکی مربوط است. در این حالت حتی اگر خودرو را روشن کنید موتور خودرو با سر و صدا کار می کند. به ویژه اگر دنده خودرو را عوض کنید، هنگام رانندگی صدای غیر معمول می شنوید. این یعنی از سیلندر کلاچ، مایع هیدرولیکی در حال نشت کردن است.

 

سخن پایانی

اهمیتی ندارد که خودروی شخصی شما از کدام مدل است؛ آنچه مهم است این که باید در مورد سالم کار کردن تمام قطعات داخلی از ریزترین قطعه گرفته تا بزرگترین آنها مطمئن شوید.

اگر قطعات داخلی خودرو نظیر پمپ کلاچ، اتصالات سیلندر کلاچ و هر کدام از قطعات دیگر به دلیلی مشکل دچار مشکل شوند یا به طور کامل خراب شوند، رانندگی سخت تر خواهد شد و اگر به آن نپردازید ممکن است خطرناک باشد.

توجه به علائمی که نشان می ‌دهد عملکرد کلاچ خودروی شما با اختلال مواجه شده است کمک می‌کند سریعتر قطعات آسیب دیده را تعویض کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی