پست شده در دسته‌بندی نشده

بوش طبق خودرو چیست؟

بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای مانند سیبک است که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد؛ ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش در این است که سیبک در جهت‌های مختلف قادر به حرکت بوده، ولی بوش فقط می‌تواند در یک جهت حرکت کند. اگر به بررسی فنی و دقیق‌تر بوش‌ها بپردازیم، خواهید دید که بوش‌ها چه قطعاتی هستند؛ از جنس لاستیک طبیعی یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می‌شود. هدف اصلی استفاده از بوش‌ها به‌عنوان نویزگیر برای حذف سروصدا در حین حرکت، حذف لرزش‌ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه است. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که یکی از عوامل نشان‌دهنده خرابی بوش‌ها ایجاد سروصدا و لرزش است که نشان می‌دهد بوش طبق آن‌ چنان که باید به ‌درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.

بوش‌های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دماهای پایین داشته و عمر خوبی نیز خواهند داشت، ولی در قسمت‌هایی از خودرو که به‌ علت سرعت در حرکت، دمای بالا تولید می‌شود بهتر است از بوش‌های لاستیکی استفاده نشود. در این قسمت‌ها می‌توان از بوش‌های ساخته شده از جنس اورتان با مقاومت گرمایی بالاتر استفاده کرد. مزیت بوش‌های اورتان نسبت به بوش‌های لاستیکی را می‌توان مقاومت بالاتر در برابر دماهای بالا دانست که البته از میزان انعطاف‌ پذیری پایین ‌تری برخوردار هستند و بنابراین فرمان‌ پذیری خودرو را تا حدودی تحت ‌تاثیر قرار خواهند داد.

همچنین در مواردی نیز بوش‌ها به‌عنوان محور عمل می‌کنند و اتصال دو قطعه را به یکدیگر ممکن می‌سازند که مثال واقعی آن را می‌توان مفصلهای طبیعی بدن دانست. نتیجه این گونه اتصالات در خودرو امکان حرکت با وجود اتصال به شاسی با منتقل کردن کمترین ضربه خواهد بود.

علائم خرابی بوش طبق

با توجه به این‌ که بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است، افزایش صدا در سمت چرخ‌های جلوی خودرو می‌تواند نشان‌ دهنده خرابی بوش طبق یا لق شدن آن باشد

صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می‌تواند از علائم خرابی بوش‌های طبق، سیبک یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد

لرزش بیش از حد در برخی از قسمت‌ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق‌ها است

کاهش تعادل خودرو نیز می‌تواند در برخی از موارد نشانه خرابی بوش طبق یا سیبک باشد. بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو که باعث حفظ تعادل خودرو می‌شود، در صورت خرابی، وظیفه خود را که نحوه اتصال میل تعادل به سیستم تعلیق است را به ‌درستی انجام نخواهد داد؛ بنابراین خودرو در حرکت و یا گاهی در سر پیچ‌ها تعادل مناسب را ندارد.

چگونه می توان از خرابی بوش‌های طبق جلوگیری کرد؟

اگر بخواهیم کمی واقع‌بین باشیم باید بگوییم که بوش‌های طبق نیز بر اثر حرکت در جای خود دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد و طبیعی است که پس از مدت زمانی که از عمر مفید آن‌ها سپری شود احتیاج به تعویض بوش‌ها برای بهینه کردن کارکرد خودرو خواهید داشت، ناگفته نماند که برخی از رفتارها می‌تواند عمر این قطعه را اندکی کم یا زیاد کند.سرویس‌های دوره‌ای مناسب در قسمت سیستم تعلیق خودرو می‌تواند عمر دیگر قطعات را نیز افزایش دهد. به بیانی دیگر می‌توان گفت کارکرد قطعات خراب برروی دیگر قطعات سالم خودرو نیز تاثیرگذار بوده و از عمر مفید آن‌ها به‌ طور چشمگیری می‌کاهد.در هنگام رانندگی از ترمزهای ناگهانی، عبور از ناهمواری‌ها و دست‌انداز‌های خیابان‌ها دوری کنید و با رانندگی آرام‌تر باعث افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو و همچنین بوش‌های طبق خواهید شد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی