شمع خودرو
پست شده در اطلاعات عمومی خودرو دسته‌بندی نشده

اجزای شمع خودرو!

اجزای شمع خودرو

پایه شمع :

قسمت فلزی و رزوه مانند شمع که پایه نامیده می شود در داخل سر سیلندر پیچ می‌شود و از نظر اندازه باید دارای استاندارد مشخصی هم باشد.

چینی شمع:

قسمت سفید رنگ بالای شمع را در اصطلاح چینی شمع می گویند که از اکسید آلومینیوم بتونه (پیرانیت – کروندیت) و یا از نوعی سرامیک مصنوعی ساخته می شود و دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی است و تا ۸۰۰ درجه اختلاف دما را به خوبی کنترل می‌کند.
تذکر این نکته لازم است که از این عایق چینی باید به خوبی محافظت شود؛ چون اگر ضربه یا فشاری به شمع وارد شود و سبب صدمه دیدن آن گردد؛ باعث عدم کارایی و خرابی شمع خواهد شد.

ترمینال شمع:

قسمت ترمینال شمع که در بالاترین قسمت آن قرار می‌گیرد و به وایر متصل می‌شود؛ رسانا‌ی بسیار خوبی برای الکتریسیته است و در برابر زنگ زدگی هم مقاومت بسیار زیادی دارد.

پلاتین یا الکترود منفی شمع:

در قسمت انتهایی و پایه هم یک یا چند قسمت فلزی قرار گرفته که پلاتین یا همان الکترود منفی شمع است.عملکرد و وظیفه این قسمت، ایجاد قطب منفی (اتصال به بدنه) برای ایجاد جرقه است که از اشکال و جنس های مختلفی هم می‌تواند ساخته شود.

الکترود مثبت:

یک زائده مرکزی که قطب مثبت شمع است و از آلیاژهای بسیار مقاوم که از ترکیبات کروم، نیکل، منگنز و….هستند؛ ساخته می شوند.
این قسمت هم برای ایجاد جرقه در شمع لازم است و برق ولتاژ بالایی را که در کوئل خودرو تولید شده و به کمک وایر به قسمت ترمینال ‌شمع رسیده است را تا داخل محفظه احتراق هدایت می‌کند که به این بخش الکترود مثبت هم گفته می‌شود.

فاصله فیلر:

فاصله فیلر که فاصله میان دو الکترود مثبت و منفی است و آن را در اصطلاح فاصله گپ هم می‌گویند.اندازه این فاصله باید بسیار دقیق باشد و بر اساس اندازه دیگر قسمت‌های موتور مانند، میزان ولتاژ تولیدی کوئل، نوع سوخت، نسبت تراکم و…. سنجیده می شود.
در مباحث بعدی انواع شمع های خودرو را توضیح خواهم داد.

 

فروشگاه شمع خودرو

     کلیک کنید

نظر (1)

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی