پست شده در اطلاعات عمومی خودرو کارایی

علت بالا رفتن دمای آب ماشین

[ad_1]

فهرست موضوعات در این مقاله

حتما بارها شده که در حین رانندگی متوجه جوش آوردن خودرو خود شده باشید. این مسئله می تواند کارکرد خودرو شما را مختل کند. به طور کلی جوش آوردن ماشین یا بالا رفتن دمای آب ماشین بیشتر در فصل های گرم سال و زمانهایی که در ترافیک های سنگین می مانید رخ می دهد. خب، شاید برای خیلی از شما دوستان جای سوال باشد که علت بالا رفتن دمای آب ماشین چه می تواند باشد و چه کارهایی را می توان برای رفع این مشکل انجام داد.

آشنایی با مهمترین دلایل بالا رفتن دمای آب ماشین

در این بخش می خواهیم برایتان بگوییم که چه دلایل و علت هایی وجود دارند که باعث می شوند دمای آب ماشین شما بالا رفته و به اصطلاح ماشین جوش بیاورد.

بالا رفتن دمای آب ماشین می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و علت یابی درست آن می تواند کمک کند تا بخش بزرگی از مشکل شما حل شود در ادامه به چند مورد مهم و اساسی اشاره کرده و به توضیح درباره آنها پرداخته ایم.

با فقیهی کار بزرگترین وارد کننده لوازم یدکی همراه باشید.

علت جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین

کارکرد نادرست ترموستات

اولیت دلیلی که منجر به بالا رفتن دمای آب خودرو می شود، کارکرد نادرست ترموستات است. ترموستات در موتور خودرو مسئول کنترل دمای آب موتور است. اگر ترموستات به درستی کار نکند و داغ‌تر از حد به موتور اجازه بدهد، دمای آب موتور بالا می‌رود.

لوله‌های خراب یا مسدود

لوله‌های سیستم خنک‌کننده ممکن است به علت زنگ زدگی یا رسوبات، خراب شده یا مسدود شده باشند. این باعث می‌شود که جریان آب خنک‌کننده از موتور به صورت صحیح صورت نگیرد و دمای آب بالا برود و باعث شود که ماشین جوش آورد.

کمبود سطح آب و خرابی پمپ آب

اگر سطح آب در تانک خنک‌کننده پایین باشد، ممکن است دمای آب بالا برود. باید از سطح آب مناسب در تانک اطمینان حاصل کرد. همچنین، پمپ آب که  سیستم خنک‌کننده خودرو به شمار می آید مسئول جابجایی آب در سیستم است. اگر پمپ آب خراب شود یا کار نکند، دمای آب بالا می‌رود.

عملکرد نادرست رادیاتور

یکی دیگر از مهمترین علت های بالا رفتن دمای آب ماشین، عملکرد نادرست رادیاتور است. همه شما دوستان بدون شک می دانید که مایع خنک کننده ای در موتور خودرو وجود دارد که حرکت ناشی از فعالیت موتور را به رادیاتور خودرو می رساند.

این مایع از طریق رادیاتور می تواند به محیط خودرو انتقال پیدا کند. بنابراین، چنانچه رادیاتور خودرو دچار اختلال شود نمی تواند به درستی کار کرده و مایع خنک کننده را به محیط خودرو انتقال دهد. این امر باعث می شود تا فشار زیادی به موتور خودرو وارد شده و در نتیجه دمای آب ماشین بالا برود.

روغن موتور دلیل دیگر بر بالا رفتن دمای آب ماشین

استفاده از روغن مناسب و تعویض منظم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن کثیف یا قدیمی ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود.

 علت بالا رفتن دمای آب ماشین

عملکرد نادرست رادیاتور

عملکرد غلط واتر پمپ

واتر پمپ از دیگر اجزایی است که از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. با ایجاد اختلال در این قطعه، در بسیاری از مواقع ماشین شما جوش می‌آورد.

کثیف بودن بدنه موتور خودرو دلیلی بر بالا رفتن دمای آب ماشین

متاسفانه اغلب دوستانی که دارنده خودرو هستند چندان در حفظ و نگهداری از خودرو خود توجه ندارند. همین بی توجهی به نگهداری از خودرو باعث بروز مشکلاتی می شود که می تواند هزینه های سنگینی برایتان دربر داشته باشد.

از آنجایی که برخی از قطعات خودروها نیاز است که از کشورهای دیگر تامین شود و به همین خاطر واردات لوازم یدکی خودرو این روزها باب شده است، این احتمال زیاد است که عدم توجه به نگهداری صحیح از خودرو باعث شود تا شما مجبور به تعمیر و یا تعویض قطعات خودرو شوید.

کثیف بودن بدنه موتور خودرو هم یکی از همان مواردی است که اغلب چندان توجهی به آن نمی شود و همین مسئله می تواند باعث بالا رفتن دمای آب خودرو شما شود.

اگر دقت کرده باشید شیارهایی که روی بدنه موتور وجود دارند که بخشی از حرارت موتور خودور را به خارج هدایت می کنند و زمانیکه بدنه موتور کثیف شود در زمان انجام کار بیش از اندازه داغ خواهد شد و حرارت در داخل موتور خواهد ماند.

همین داغی در نهایت منجر به بالا رفتن آمپر آب ماشین می شود.

اقدامات لازم در زمان بالا رفتن دمای آب ماشین

در زمان جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

اقدامات لازم در زمان بالا رفتن دمای آب ماشین

با توجه به معرفی علت بالا رفتن دمای آب ماشین و توضیحاتی که درباره آنها ارائه شد، حتما برایتان سوال است که در این شرایط چه اقدامی باید انجام داد؟

بالا رفتن دمای آب ماشین یا همان جوش آوردن خودرو می تواند در صورت نداشتن اطلاعات کافی مسئله ای نگران کننده باشد مخصوصا برای آن رانندگان تازه کار. پس نیاز است تا با یک سری راهکار آشنا شوید که در این شرایط کمک زیادی به شما می کند.

اولین کاری که اغلب رانندگان در این مواقع انجام می دهند خاموش کردن ماشین است. آنها تصور می کنند با این کار به خنک شدن موتور خودرو کمک می کنند. در صورتیکه این کار اشتباه است. هرگز در زمان جوش آوردن خودرو آنرا خاموش نکنید. فقط ماشین خود را به کناری برده و در حالت روشن اجازه دهید تا کم کم درجه آمپر پایین بیاید.

کار بعدی که باید انجام دهید باز کردن درب موتور است. دقت کنید که فقط درب موتور باید باز شود و به اشتباه درب رادیاتور را باز نکنید زیرا این کار بسیار خطرناک است. بعد از باز کردن درب موتور به خارج شدن حرارت جمع شده کمک خواهید کرد.

اقدام بعدی که باید در زمان بالا رفتن دمای آب ماشین انجام دهید این است که روی رادیاتور آب بریزید. اگر نیاز بود که مجددا خودرو را حرکت دهید، برای مدتی بخاری ماشین روشن کنید تا بخشی از حرارت و گرمای موتور، در هنگام حرکت خارج شود.

راه حل‌هایی برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر ماشین

برای اینکه بتوانید از بالا رفتن دمای آب خودرو خود جلوگیری کنید از راه های زیر استفاده کنید.

  1. رسیدگی دائمی به رادیاتور ماشین
  2. تعویض به موقع مایع سیستم خنک‌کننده‌
  3. بررسی هفتگی میزان آب خودرو
  4. تنظیم دقیق فن‌ها و چک کردن آن‌ها
  5. اطمینان یافتن از پر بودن گاز کولر
  6. هواگیری درست و تمیز کردن پره‌های رادیاتور به صورت سالانه
  7. کنترل به موقع ترمزها
  8. عدم حمل بیش از اندازه بار با اتومبیل
  9. کنترل شلنگ و تسمه‌ها
جلوگیری از بالا رفتن آمپر ماشین

راه حل‌هایی برای جلوگیری از بالا رفتن آمپر ماشین

در نهایت اینکه

یکی از رایجترین اتفاقاتی که در طول فصل تابستان ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد بالا رفتن دمای آب ماشین و جوش آوردن خودرو است. زمانیکه علت بالا رفتن دمای آب ماشین را بدانید و با راه حل های رفع آن آشنا باشید به راحتی می توانید این مشکل را برطرف کنید. فقط فراموش نکنید که چک کردن مداوم خودرو مسئله ای است مهم که به شکل قابل توجهی می تواند در رفع مشکل بالا رفتن دمای آب ماشین کمک کند.

سوالات مربوط به علت بالا رفتن دمای آب ماشین

1مهم‌ترین دلایل بالا رفتن آمپر ماشین چیست؟

کارکرد نادرست ترموستات، لوله‌های خراب یا مسدود، کمبود سطح آب و خرابی پمپ آب، عملکرد نادرست رادیاتور، عملکرد غلط واتر پمپ و کثیف بودن بدنه موتور خودرو

2کثیف بودن بدنه موتور خودرو چطور باعث بالا رفتن دمای آب ماشین می شود؟

شیارهایی که روی بدنه موتور وجود دارند بخشی از حرارت موتور خودور را به خارج هدایت می کنند و زمانیکه بدنه موتور کثیف شود در زمان انجام کار بیش از اندازه داغ خواهد شد و حرارت در داخل موتور خواهد ماند.

3چطور از بالا رفتن دمای آب ماشین جلوگیری کنیم؟

با رسیدگی دائمی به رادیاتور ماشین، تعویض به موقع مایع سیستم خنک‌کننده‌، بررسی هفتگی میزان آب خودرو، تنظیم دقیق فن‌ها و چک کردن آن‌ها، اطمینان یافتن از پر بودن گاز کولر، هواگیری درست و تمیز کردن پره‌های رادیاتور به صورت سالانه، کنترل به موقع ترمزها، عدم حمل بیش از اندازه بار با اتومبیل و کنترل شلنگ و تسمه‌ها

[ad_2]

Source link

نظر (1)

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی