
به تازگی شاهد اعلام قیمت های نهایی فروش متفاوتی برای خودروهای وارداتی یکسان و یک مدل هستیم. حال سوال این است که مقصر چنین وضعیتی که برای مشتریان سامانه به وجود آمده دقیقاً چه شخص یا ارگانی است؟
آغاز عرضه خودروهای وارداتی در کشور با روندی همراه شد که این اجازه را به شرکتهای مختلف میداد تا بتوانند محصولاتی یکسان و کاملاً یک مدل را به بازار ایران بیاورند و به فروش برسانند. در نتیجه انحصار واردات خودرو در کشور بهطورکلی از بین رفت و هر شرکتی که امکان واردات داشت میتوانست خودروهای مجاز را در سامانه یکپارچه عرضه کند.
به دنبال این قضیه طی سالهای گذشته شاهد اعلام شرایط فروش و بخشنامه عرضه محصولاتی مشابه اما توسط شرکتهای واردکننده مختلف بودیم.
بهعنوانمثال تویوتا لوین، تویوتا کرولا، تویوتا کرولا کراس، کیا K5، کیا اسپورتیج، هیوندای النترا، مزدا ۳ و… همگی جزو مدلهایی هستند که توسط دو یا چند شرکت در ایران عرضه میشوند و تقریباً در تمامی دفعات عرضه نیز با قیمتهایی متفاوت به دست مشتریان رسیدند.
این اتفاق هم اکنون برای دو مدل وارداتی از برند کیا یعنی K5 (اپتیما) و اسپورتیج نیز رخداده و سه شرکت عرضهکنندهشان قیمتهای متفاوتی از سازمان حمایت برای فروش دریافت کردند.
حال سؤال این است که مقصر قیمتگذاریهای متفاوت برای خودروهای وارداتی یکسان چیست و دقیقاً مشکل به وجود آمده برای مشتریان، گردن چه نهاد و ارگانی است؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت که شرکتهای واردکننده برحسب زمانبندیها و برنامهریزیهای خود، محمولههای واردتی شان را در زمانهای متفاوتی به گمرک کشور وارد کردهاند و همین اختلاف موجب شد تا ارزشگذاریهای متفاوتی توسط گمرک برای مدلهای یکسان صورت گیرد.
از طرفی دیگر اما مشکل اصلی برای قیمتگذاری سازمان حمایت مربوط به ارزی میشود که بانک مرکزی به واردکننده تخصیص میدهد. به بیانی دیگر یک خودروساز ممکن است زودتر ارز موردنیاز خود را از بانک مرکزی گرفته باشد و به همین دلیل ارز تخصیصیافته با بهای کمتری برایش لحاظ شود. در نتیجه میتوان گفت یکی از مهمترین مبناها و اساسهای قیمتگذاری خودروهای وارداتی، نرخ ارزی است که به واردکننده تخصیص داده میشود. این اختلاف نیز فقط به بحث عملکرد بانک مرکزی و زمان ارائه پول به واردکننده مربوط میشود.
مثال اصلی برای این مشکل به وجود آمده که بهتازگی سؤالاتی را برای مشتریان به وجود آورده، قیمتگذاری کیا اسپورتیج است که در حال حاضر توسط ۳ شرکت به بازار ایران آمده است.
لازم به ذکر است که در این زمینه شرکت هرمس خودرو دقیقاً بهمانند دو واردکننده دیگر، اسپورتیج های فول در سامانه یکپارچه عرضه کرده بود؛ اما به دلیل تخصیص دیرهنگام ارز به شرکت مذکور، بهای تمام شده بیشتری برایش توسط سازمان حمایت در نظر گرفته شد. البته این شرکت در اولین عرضه خود اسپورتیجی وارد کرد که سقف فلزی داشت و به امکانات کمتری مجهز بود؛ اما در سفارشگذاری جدید هرمس خودرو تمامی محموله با سقف پانوراما و امکانات فول به دست خریداران خواهند رسید.
بیشتر بخوانید : قیمت نهایی کیا اسپورتیج توربو ۲۰۲۵ اعلام شد – شهریور ۱۴۰۴
بهتر است بدانید که زمان تخصیص ارز به شرکتهای واردکننده با زمان اعلام قیمت از سوی سازمان حمایت متفاوت است، یعنی ممکن است شرکتی ارز وارداتی خود را زودتر از بانک مرکزی گرفته باشد؛ اما سازمان حمایت دیرتر قیمتش را اعلام کند.
در پایان میتوان نتیجه گرفت که سؤالات مطرح شده برای مشتریان اسپورتیج های وارداتی هرمس خودرو کاملاً به حق است؛ اما مقصر اصلی این داستان واردکننده نیست؛ زیرا شرکتها علاقه زیادی به تحویل زودهنگام و ارزانتر خودروهای خود به مشتریانشان را دارند تا بتوانند پارتهای جدیدی برای واردات تهیه کنند و این چرخه با سرعت بیشتری در جریان باشد. توجه داشته باشید که هر چه واردات خودرو به کشور بیشتر باشد، سرمایه بیشتری به گردش میافتند و علاوه بر مردم که خودروهایشان را زود تحویل میگیرند و قیمتها در بازار آزاد منطقیتر میشود، شرکتها نیز سود بیشتری به دست میآورند به همین دلیل تصور این که واردکنندهها علاقهای به دیر تحویلدادن خودروهایشان دارند کاملاً از لحاظ اقتصادی و عقلی غلط است.
مشخصات فنی و امکانات کیا اسپورتیج وارداتی هرمس خودرو
کیا اسپورتیج وارداتی در بخش قوای محرکه و مشخصات فنی زیر کاپوت خود به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم (Gdi) مجهز شده است که حداکثر میتواند ۱۹۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخهای جلو منتقل میشود.
حجم موتور احتراقی | ۱۴۹۷ سی سی ۴ سیلندر |
توان | ۱۹۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
محور محرک | دیفرانسیل جلو (FWD) |
شتاب | ۸.۴۷ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
لاستیک ها | R18 235/60 |
وزن | ۱۸۷۰ |
حجم باک | ۵۴ لیتر |
حجم صندوق | ۵۳۸ لیتر |
طول * عرض * ارتفاع | ۴۶۶۰ * ۱۸۶۵ * ۱۶۶۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۵۵ میلی متر |


اسپورتیج وارداتی هرمس خودرو به آپشنهایی نظیر ۶ عدد کیسه هوا، سنسور نور و اتولایت، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندوق برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلیهای ردیف جلو برقی، دوربین جلو، رادار بین خطوط فعال، سیستم مدیریت پایداری خودرو، ترمز اضطراری، سیستم پایش فشار باد تایرها، مالتی مدیا، کروز کنترل اتومات، فرمان با کلیدهای کنترلی، شارژر وایرلس، گرم کن صندلی های جلو، گرم کن فرمان، دوربین دنده عقب، اندروید اتو و اپل کارپلی، فرمان چرمی، سقف پانوراما، رینگ های ۱۸ اینچی و… مجهز است.




نوشته یک مدل خودروی وارداتی با قیمتهای متفاوت؛ مقصر کیست؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید