
در حالی که خودروسازان بخش خصوصی در شرایط بحرانی و اضطراری کشور توانستهاند خود را به اثبات برسانند، همچنان موج سنگین تخریب و بیاعتمادی به خودروسازان غیردولتی از سوی بخشی از بدنه حاکمیت ادامه دارد. این در حالی است که آنها هم از تولید و هم از برقراری ارتباط با سایر کشورها عاجز بوده و هستند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به تعویق خصوصیسازی سایپا و مخالفتهای ادامهدار با ایرانخودرو، به نظر میرسد که متولیان این صنعت کاری جز دخالت و ایجاد دستانداز در مسیر خودروسازی کشور ندارند. این در شرایطی است که در سالهای اخیر این بخش خصوصی بوده است که با تکیه بر چارچوبها و الزامات اقتصادی و صنعتی توانسته با سرعت و درایت بیشتری نسبت به خودروسازان دولتی، نقش مؤثرتری در تنظیم بازار خودرو ایفا کند.
با این حال، بهرغم اینکه در این سالها تفاوتها و نوع مدیریت و تفکر برتر و بهتر این بخش ثابت شده است، باز هم میل و اراده جدی و واقعی برای خروج دولت از صنعت خودروسازی دیده نمیشود.
در این میان مشخص نیست که به چه علت و بعد از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، ناگهان سایپا مهم و ملی شده است. بسیاری از متولیان و مسئولان این روزها نگران از دست رفتن سرمایههای ملی و مردم بوده و در تلاش هستند که مبادا سهام سایپا ارزان فروخته شود.
آنها معتقدند که «این شرکتها متعلق به ۸۰ تا ۹۰ میلیون جمعیت ایران بوده و باید به بهترین نحو از آنها بهرهبرداری شود. دولت هم به نمایندگی از مردم باید ضمن واگذاری، منافع عمومی را در نظر بگیرد.»
به گفته این بخش از کارشناسان و نمایندگان، «در حال حاضر سهام سایپا در شرایط پایینی قرار دارد و این موضوع در زمان واگذاری نگرانکننده است. از طرف دیگر، دو سال پیش سایپا با مشکلات نقدینگی و خودروهای ناقص مواجه نبود، اما حالا شرایط تغییر کرده است. دولت باید تلاش کند تا ارزش سهام سایپا قبل از واگذاری افزایش یابد، نه اینکه در زمان واگذاری، سهام را در پایینترین سطح خود به فروش برساند.»
اما پرسش این است که چرا حالا سهم مردم در این شرکتها مهم شده است؟ چرا در زمانی که تصمیماتی مانند اصرار بر تثبیت قیمتها گرفته میشد، مردم جایگاهی نداشتند؟ چرا وقتی قیمتگذاری دستوری منجر به توزیع ۶۲۰ همت رانت سیاه و ناامیدی مردم از خرید خودرو شد، کسی به فکر نبود؟
آیا واقعاً باید دلسوزی این بخش از متولیان، مسئولان و کارشناسان را باور کرد؟ با توجه به وضعیت امروز بازار خودرو و کاهش قدرت خرید و معیشت، آیا غیر از دیدگاه کاسبکارانه به صنعت خودروسازی و سهام مردم، موضوع دیگری به ذهن میرسد؟ آیا مخالفان خصوصیسازی واقعاً نگران اجحاف در حق مصرفکنندگان هستند؟
نوشته موج سنگین تخریب و بیاعتمادی به خودروسازان غیردولتی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید