
مدیرعامل شرکت کرمان موتور در نشست ماهیانه مدیران عامل صنایع خودروسازی کرمان، از تلاش این مجموعه برای حفظ سرمایه انسانی خبر داد و با اشاره به چالشهای صنعت خودروسازی کشور، بر ضرورت بازنگری در سیاستها تأکید و راهکارهایی برای برونرفت از بحران جاری در صنعت ملی خودروسازی ارائه کرد.
سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور با انتقاد از بلاتکلیفی و نبود راهبرد مشخص برای صنعت خودرو در کشور، عدم وجود رقابت در این صنعت و ناتوانی دولت در تصمیمگیری را مهمترین دلایل عقبماندگی و عدم رضایت تمامی ذینفعان این صنعت ذکر کرد.
فیروزی با اشاره به توقف واردات خودرو توضیح داد: تعرفه واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ بدون توجه به فناوری، نوع قوای محرکه و ارزش خودرو ۱۰۰ درصد تعیین شده است. اگر همه خودروها با این شرط وارد شوند، نتیجه آن افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود. به همین علت امروز شاهد درگیریها و نامهنگاریها میان مجلس، دولت و دیوان عدالت هستیم. در نهایت، همین مسائل موجب شده تا هیچ خودرویی ثبت سفارش نشود و همه طرفین متضرر شوند.
مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به اثرات منفی قیمتگذاری دستوری تصریح کرد: شورای رقابت با توجیه وجود انحصار در کل بازار خودرو (و نه فقط بخشی از آن) در بهمن ۱۴۰۱ وارد عمل شد و دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را بر اساس ضوابط قیمتگذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمتها مصوب کرد. تحت تأثیر این ضوابط (تثبیت قیمتها)، ورشکستگی برای تولیدکنندگان موج میزند. دستورالعملی که در عمل تمام فعالان این صنعت را به مرز ورشکستگی و تعدیل نیرو رسانده است، حتماً ایراد دارد.
فیروزی با مطرح کردن این پرسش که «آیا طی این دو سال، انحصار کمتر شده یا رفع شده است؟» توضیح داد: اگر آمار تولید خودروسازان در ششماهه اول ۱۴۰۲ و ششماهه اول ۱۴۰۴ را مقایسه کنید، متوجه نتایج این تصمیم میشوید. زمانی که دولت تصمیم میگیرد و وزارت صمت کاملاً منفعل عمل میکند، دستگاههای مختلف ورود میکنند، کمیته و هیئت تشکیل میدهند و تصمیمگیری چندین برابر سختتر میشود.
وی ادامه داد: امروز در نهایت، همانطور که اتفاق افتاده است، صنعتی داریم که هر پنج ذینفع آن یعنی مشتریان، تأمینکنندگان، پرسنل، دولت و سهامداران ناراضی هستند؛ که نکته قابلتأملی است.
مدیرعامل کرمان موتور با بیان اینکه رشد و نوآوری در صنعت خودرو مهمترین شاخص برای توسعه و موفقیت بنگاهها در این صنعت است، افزود: از یک سو قوانین بسیار مدرن و مترقی برای توسعه نوآوری و فناوری مانند قانون حمایت از تولید دانشبنیان تدوین میکنیم و در آن مشوقهایی مانند اعتبارات مالیاتی برای سرمایهگذاری یا صندوقهای سرمایهگذاری در نظر میگیریم. از سوی دیگر اجازه نمیدهیم سودی نصیب تولیدکننده شود تا در این حوزه سرمایهگذاری کند.
سامان فیروزی راهحل مشکلات و چالشها را ایجاد رقابت واقعی و رفع تمامی موانع محدودکننده در این صنعت میداند. وی افزود: اگر واردات خودرو بر اساس قانون، با تعرفه معقول و پایه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد و قطعات با تعرفه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد انجام شود، در نهایت نقش یکسانسازی میان محیط کسبوکار داخل و خارج برقرار خواهد شد. البته این امر برای امسال نیز نیازمند مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا خواهد بود. همچنین تخصیص ۲۵ تا ۳۰ درصد از سهمیه ارز کل صنعت خودرو برای واردات، میتواند به توسعه این صنعت کمک کند.
وی ادامه داد: دولت، وزارت صمت و سایر نهادها باید در موضوعاتی مانند استانداردهای محصول و مسائل مشابه، برخورد یکسانی داشته باشند و در کنار آن تمامی محدودیتهای تولیدکنندگان خودرو از جمله قیمتگذاری را حذف کرده و شرایط رقابت را فراهم سازند. در این صورت مشاهده خواهید کرد که تمامی ذینفعان این صنعت از وضعیت نارضایتی خارج شده و با صنعتی روبهرشد و شکوفا روبهرو خواهیم شد. در غیر این صورت، مانند صنایع انرژی و آب، دچار ناترازی و ورشکستگیهای مزمن خواهیم شد.
نوشته مدیر عامل کرمان موتور: ایجاد رقابت واقعی صنعت خودرو را نجات میدهد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید