پست شده در دسته‌بندی نشده

سی اف موتو V4 SR-RR؛ جهش بزرگ چینی‌ها به دنیای سوپربایک‌های ۲۰۰ اسبی


سی اف موتو V4 SR-RR
سی اف موتو V4 SR-RR

برند CFMOTO که پیش از این بیش‌تر با موتورسیکلت‌های اقتصادی و میان‌رده شناخته می‌شد، به تازگی با V4 SR-RR نقشه‌ای بلندپروازانه برای ورود به دنیای سوپربایک‌ها کشیده است.

این مدل در نمایشگاه EICMA 2025 میلانو رونمایی شد و به واسطه ترکیب یک موتور V4 بزرگ، طراحی تهاجمی با باله‌های آیرودینامیک و ادوات پیشرفته، توجه زیادی را به خود جلب کرد. با این سوپربایک، CFMOTO نشان داد که قصد دارد از میان‌رده بودن فراتر رود و رقیبی قابل توجه برای برندهای مطرح جهانی باشد.

سی اف موتو V4 SR-RR هنوز به‌صورت محصول نهایی عرضه نشده است و فعلاً در قالب پروتوتایپ یا کانسپت در نمایشگاه‌ها حضور دارد، اما وعده تولید و ورود به بازار (احتمالاً ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷) داده شده است.

طراحی و ظاهر؛ سوپربایک چینی با المان‌های مدرن و پرخاشگر

ظاهر V4 SR-RR خیلی حرف برای گفتن دارد؛ بدنه‌ای باریک و تهاجمی، خطوط شارپ و عضلانی، و مهم‌تر از همه دو «باله آیرودینامیک فعال» (Active Aero Winglets) در جلو که بی‌ارتباط با دنیای MotoGP نیستند. این باله‌ها بناست در سرعت بالا یا هنگام ترمز و پیچ، به‌صورت خودکار زاویه‌شان تغییر کند تا تعادل، پایداری و فشار رو به پایین (Downforce) بیش‌تری ایجاد شود.

در قسمت عقب، اگزوز دوتایی تیتانیومی از برند معتبر Akrapovič به‌کار رفته است، استرایپ‌ها و لوگوی CFMOTO با فونتی درشت روی بدنه دیده می‌شود و سبک کلی ظاهر، یادآور موتورسیکلت‌های پیست و سوپربایک‌های اروپایی است.

در مجموع، V4 SR-RR نه صرفاً یک مدل اقتصادی با ظاهر بزرگ، بلکه نماینده جدی تلاش CFMOTO برای ورود به قطب‌های برتر supersport دنیاست.

مشخصات فنی؛ پیشرانه V4 قدرتمند، وزن سبک و وعده عملکرد بالا

هسته اصلی سی اف V4 SR-RR را یک موتور V4 با حجم ۹۹۷ سی‌سی تشکیل می‌دهد، که شرکت CFMOTO آن را «۹۰ درجه V4» توصیف کرده است. قدرت خروجی بیش از ۲۱۰ اسب‌بخار اعلام شده است.

نکته مهم‌تر این‌که وزن این موتورسیکلت کم‌تر از ۲۰۰ کیلوگرم ادعا شده است، یعنی نسبت قدرت به وزن (Power-to-weight ratio) کم‌تر از ۱ کیلوگرم به ازای هر اسب‌بخار است، شاخصی که در دنیای سوپربایک‌ها معیار بسیار مهمی است.

از دیگر مشخصات فنی قابل‌توجه این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سیستم تعلیق نیمه‌فعال (semi-active suspension) که قرار است با الکترونیک پیشرفته هماهنگ باشد.
  • ترمزهای قدرتمند، گفته شده از مجموعه Brembo هستند (caliper های GP4-RR).
  • اگزوز کامل تیتانیومی از Akrapovič که ترکیبی از کاهش وزن و صدای بم و اسپرت را هدف قرار داده است.

شرکت ادعا کرده طراحی بدنه و آیرودینامیک به‌گونه‌ای است که حداکثر سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای SR-RR قابل دستیابی باشد.

در مجموع، اگر همه این ادعاها تا زمان تولید پایدار بماند، V4 SR-RR توانایی رقابت با بزرگانی مثل Ducati Panigale V4 ،Aprilia RSV4 و Honda CBR1000RR-R Fireblade را دارد.

فناوری، الکترونیک و سیستم‌های کمک راننده

یکی از بخش‌هایی که CFMOTO بر آن تأکید کرده، بسته الکترونیکی و پویای V4 SR-RR است. این مجموعه شامل سیستم تعلیق نیمه‌فعال، قابلیت کنترل موتور و سیستم کنترل پیچیده برای هماهنگ‌سازی موتور، گیربکس، شاسی و آیرودینامیک است. در پیام رسمی شرکت به «کنترل کامل خروجی و ایمنی» اشاره شده است.

این محصول جذاب، اگر وارد فاز تولید شود، احتمال می‌رود سیستم‌هایی مانند IMU ،ABS چندکاناله (شاید cornering ABS)، کنترل کشش، حالت‌های مختلف رانندگی و سایر کمک‌رسان‌ها در آن لحاظ شوند، چیزی که برای رقابت با سوپربایک‌های ممتاز ضرورت دارد.

بد نیست بدانید موتور این مدل دارای میل‌لنگ با چرخش معکوس (counter-rotating crankshaft) است، ویژگی‌ای که اغلب در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دیده می‌شود، برای کاهش اثر چرخش دور موتور و بهبود پایداری در شتاب‌گیری و کاهش لغزش.

وضعیت تولید و آینده؛ آیا CFMOTO آماده تغییر قواعد است؟

سی اف V4 SR-RR هنوز در قالب پروتوتایپ معرفی شده است و جزییات دقیق درباره تاریخ نهایی عرضه، قیمت یا مشخصات نهایی آن مشخص نیست، اما CFMOTO رسماً گفته که هدف تولید و عرضه این مدل است و برنامه دارد آن را «پرچم‌دار» دسته سوپربایک‌ها قرار دهد.

براساس گزارش‌ها، احتمالاً نسخه نهایی بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ عرضه شود.

نوشته سی اف موتو V4 SR-RR؛ جهش بزرگ چینی‌ها به دنیای سوپربایک‌های ۲۰۰ اسبی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی