
سئات آتکا (SEAT Ateca) اولین خودروی اسپانیایی بازار ایران است که برخلاف انتظار وارداتی نیست و به صورت مونتاژی در کشور عرضه می شود. در ادامه به سراغ معرفی کامل این محصول جذاب خواهیم رفت.
فهرست مطالب
سئات آتکا یک کراساوور اسپانیایی است که با مشارکت گروه فولکس واگن در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی و در سال ۲۰۲۰ با فیس لیفت به نسبت جذابی در بازارهای مختلف حاضر شد. اکنون شرکت خصوصی خودروسازان راین این کراساوور دو دیفرانسیل را با جدیدترین طراحی ظاهری موجودش در دنیا مونتاژ و در بازار عرضه کرده است.
ویدیو معرفی سئات آتکا (SEAT Ateca)
سئات آتکا؛ اسپانیایی مونتاژی در ایران


سئات آتکا در ایران تمامی مراحل اخذ استانداردهای لازم برای مجوز تولید و دریافت پلاک را کرده نموده است. طبق اخبار رسیده، مجوزهای استاندارد این خودرو توسط سازمان استاندارد بهسختی صادر میشده و این در حالی است که سئات آتکا، بهعنوان یک خودروی حدوداً ۳۵ تا ۵۰ هزار دلاری، از جمله خودروهای باکیفیت و دارای برندینگ معتبر اروپایی به شمار میآید که از نظر استانداردهای آلایندگی و بسیاری دیگر از استانداردهای بینالمللی، بهطورقطع از بیشتر خودروهای ایرانی تولید داخل و چینیهای مونتاژی در ایران سرتر است.
حتماً بخوانید: سئات آتکا در یک قدمی بازار ایران
به نظر میرسد سازمان استاندارد در بحث آلایندگی خودروها بیش از آن که سر اسلحه را به سمت خودروسازان نشانه رود، باید برای این امر به سراغ کیفیت بنزینهای داخلی برود و سعی بر اصلاح آن داشته باشد. در حال حاضر، برخی از خودروسازان برای آن که بتوانند نشان دهند کیفیت آلایندگی خودروهایشان مناسب است، برای انجام تست به سراغ بنزین کشورهای حاشیه خلیج فارس میروند و از بنزین کشورهایی چون امارات، قطر و… برای خودروهای تولیدی و مونتاژیشان بهره میگیرند.
مشخصات فنی سئات آتکا (SEAT Ateca)

سئات آتکا با تیپ Xperience برای بازار ایران برگزیده شده است. این تیپ یکی از کاملترین گونههای آتکا، هم در زمینه مشخصات فنی و هم امکانات ایمنی و رفاهی به شمار میآید و بالاتر از آن کوپرا قرار میگیرد. آتکا بر مبنای پلت فرم MQB A1 گروه فولکس شکل گرفته است و از نظر ابعاد بدنه بین دو خودروی آرونا و تاراکو میایستد. این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ TSI گروه فولکس واگن به بازار ایران آمده است.
آتکا با پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر است. جعبهدنده این کراساوور اروپایی و دو دیفرانسیل از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر گروه فولکس واگن (DSG) است و توان را به چرخهای جلو و عقب میرساند (دی اس جی مخفف).
بیشتر بخوانید : مقایسه گیربکس دوکلاچه خشک و گیربکس دوکلاچه تر
لازم به ذکر است که حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت است و با توان و گشتاوری که در اختیار دارد میتواند شتاب صفر تا صد را طی ۷ ثانیه بزند.
تعلیق جلوی آتکا از نوع مک فرسون و عقب از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک بهره گرفته شده است. از نکات دیگری که در نهایت میتوان برای آتکا بیان کرد این است که سازه این خودرو یا همان پلت فرم آن با خودروهایی همچون جتا VS5، اشکودا کاروک، فولکس بورا، فولکس جتا، فولکس ساگیتار، فولکس لاویدا، فولکس تی راک، فولکس تیگوان و فولکس تائوس مشترک است و از نظر ایمنی نیز آتکا در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از یورو انکپ شده و اسناد تست آن نیز در این سایت برای عموم مردم قابلمشاهده و دسترس است.
پیشرانه | ۱۹۸۴ سی سی توربو شارژ (TSI) |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ |
حداکثر قدرت | ۱۹۰ اسب بخار (در دور ۴۲۰۰) |
حداکثر گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر (در دور ۱۵۰۰) |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷ ثانیه |
جعبه دنده | ۷ سرعته دو کلاچه تر |
حداکثر سرعت | ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت |
جرم | ۲۰۹۰ کیلوگرم |
ابعاد | ۴۳۸۱ طول – ۱۸۴۱ عرض – ۱۶۲۵ ارتفاع |
فاصله محوری | ۲۶۲۸ میلی متر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
حجم صندوق | ۵۱۰ لیتر |
لاستیک و تایر | ۲۲۵/۵۰ R18 |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک |
امکانات ایمنی و رفاهی آتکا


از امکانات ایمنی و رفاهی سئات آتکا بازار ایران میتوان به مواردی همچون هفت کیسه هوا، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت تشخیص فاصله از خودروی جلویی، رادار هشدار خروج از خط، تابلوخوان، رادار نقطه کور، سیستم تشخیص خوابآلودگی راننده، سیستم کمکی پارک، هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری خودکار و تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی رانندگی در ترافیک، هشدار ترافیک در عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده به همراه مموری، پایین آمدن آیینه های جانبی هنگام حرکت با دنده عقب، دنده پشت فرمان، سنسور نور و اتولایت، کامپیوتر سفری، ۶ حالت رانندگی، گرم کن فرمان، گرم کن صندلی های جلو، کرنرینگ لایت، سنسور باران، سنسور رطوبت و دمای شیشه جلو، گرم کن شیشه جلو و عقب، تهویه اتوماتیک دوکاناله، آیینه وسط الکتروکرومیک، سقف پانوراما بازشونده، کلاستر دیجیتال، سیستم پایش فشار باد تایرها، نور بالای هوشمند و… اشاره کرد.
تجربه رانندگی با سئات آتکا


شتابگیری خودرو در شروع حرکت باتوجهبه بهرهگیری از پیشرانه ۲ لیتری با اسبهای آلمانی و گیربکس ۷ سرعته با ضرایب دقیق، بسیار خوب است. سیستمهای ایمنی متنوع در این خودرو شما را دربرگرفتهاند و هیچگونه احساسی از خطر، حتا در فرماندادنهای ناگهانی، احساس نمیکنید.
ابعاد آتکا جمعوجور است و همین امر رانندگی در شهر و پارک در فضاهای کوچک را برای آتکا آسان میکند، ضمن این که سیستم پارک خودکار خودرو بهقدری خوب و دقیق عمل میکند که شما فقط کافیست فضای مناسب را پیدا کنید و دنده را به فرمان خودرو در وضعیت D و یا R قرار دهید و پارک میلیمتری با دقت خیرهکننده را به آتکای خود بسپارید.
ابعاد سئات آتکا (SEAT Ateca)

سئات آتکا دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۳۸۱، ۱۸۴۱ و ۱۶۲۵ میلیمتر است و فاصله محوری آن هم ۲۶۲۸ میلیمتر اعلام شده است. عرض این خودرو با احتساب آینههای کناری هم به ۲۰۷۸ میلیمتر افزایش مییابد.
گالری تصاویر سئات آتکا آبی




























گالری تصاویر سئات آتکا مشکی














































سوالات متداول
این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر TSI گروه فولکس واگن به بازار ایران آمده است. آتکا با پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر است.
از امکانات ایمنی و رفاهی سئات آتکا در تیپ اکسپرینس می توان به مواردی همچون هفت کیسه هوا، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سیستم کمکی پارک، هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری خودکار و تشخیص عابر پیاده و… اشاره کرد.
نوشته سئات آتکا (SEAT Ateca)؛ کراساوور اسپانیایی بازار + ویدیو معرفی و مشخصات فنی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید