
در حالی که آمار سرمایهگذاری و شیوه همکاری از بیتوجهی چینیها به خودروسازی در قرارداد ۲۵ ساله با ایران حکایت میکند، بعضی از نمایندگان مجلس برای افزایش تولید و دستیابی به تکنولوژیهای جدید، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم با خودروسازان چینی را مطرح کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در همین رابطه فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: «دغدغههایی همچون معیشت و گرانیها در سه قوه وجود دارد و با توجه به نقش محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد کشور، از وزیر دعوت کردیم تا برنامههای این وزارتخانه را در این زمینه تشریح کند.»
وزیر با اشاره به منفی بودن رشد تولید در ششماهه نخست سال به دلیل ناترازی انرژی در فصل بهار، تولیدات دو ماه گذشته کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «در صورت عدم مشکل در تأمین سوخت و انرژی تا پایان آذرماه، این عقبافتادگی در حوزه صنایع و معادن جبران خواهد شد.»
دلیل افزایش بهای تمامشده تولید
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: «اتابک افزایش بهای تمامشده تولید را متأثر از افزایش قیمت خوراک و مواد اولیه صنایع و پتروشیمیها و نیز افزایش دوبرابری هزینههای گمرکی دانست.»
وی با اشاره به دغدغهها و نقطهنظرات نمایندگان در جلسه با وزیر صمت گفت: «انتقاد از کاهش رشد صنایع از ۵ به ۳.۵ درصد، انتقاد از وضعیت کیفیت خودروهای داخلی، پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم خودرویی با شرکتهای متعدد چینی برای بومیسازی محصولات باکیفیت و شکستن انحصار بازار خودرو از جمله دغدغهها و پیشنهادهای نمایندگان مجلس بود.»
شرط واگذاری سایپا
وی اظهار کرد: «اتابک در مورد واگذاری سایپا گفت این واگذاری بهصورت اختصاصی نخواهد بود و از طریق فراخوان عمومی با شرط انتقال فناوری انجام میشود. وی همچنین از تصویب ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی خودروسازان به قطعهسازان از طریق بانکها و نیز تخصیص ۷ هزار میلیارد تومان برای تأمین ارز خودروسازان خبر داد.»
برنامه وزارت صمت برای افزایش تولید و رقابت
وی خاطرنشان کرد: «اتابک در پایان از برنامههای وزارت صمت برای ایجاد تولید و بازار رقابتی در حوزه خودرو خبر داد و گفت با در نظر داشتن واردات حداکثر پنجدرصدی نسبت به تولید داخلی، از طریق نظام تعرفهای، زمینه رقابتیشدن این حوزه فراهم خواهد شد.»
نوشته بیتوجهی چینیها به خودروسازی در قرارداد ۲۵ ساله با ایران اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید