
بوش (Bosch) از جمله بزرگترین و برترین مولتی برندهای دنیا بزودی از کامیونت پاک خود رونمایی خواهد کرد.
شرکت بوش (Bosch) اخیرا نقطه عطفی مهم در مسیر پایداری خود رقم زد و نخستین کامیون هیدروژنی مجهز به سامانه سلول سوختی ساخت خود را وارد چرخه عملیاتی کارخانهاش در شهر نورنبرگ آلمان کرد. این پروژه نهتنها بازتابی از توان مهندسی بوش در حوزه نیروی محرکهٔ پاک است، بلکه آیندهٔ حمل و نقل صنعتی اروپا را نیز روشنتر ترسیم میکند.
سلول سوختی FCPM؛ قلب تپندهٔ فناوری پاک بوش
کامیون جدید بوش بر پایه سامانهٔ Fuel Cell Power Module (FCPM) توسعه یافته است، همان فناوریای که بهتازگی نامزد دریافت جایزهی آیندهی ریاست جمهوری آلمان (German President’s Future Prize) شده است. در این سیستم، هیدروژن و اکسیژن درون سلولها واکنش داده و الکتریسیته تولید میکنند. فرآیندی کاملاً بدون آلایندگی که تنها خروجی آن آب خالص است.
این کامیون ۴۰ تنی با همکاری شرکت Iveco ساخته شده و قادر است با یک بار پر کردن مخزنهای هیدروژن، تا ۸۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. قدرت تولید شده به وسیلهی سلولها به موتورهای الکتریکی منتقل میشود و همان توان و کشش مورد انتظار از یک کامیون سنگین دیزلی را فراهم میکند، بیآنکه هیچ کربنی وارد جو شود.
آغاز بهرهبرداری در کارخانه نورنبرگ
بر اساس اعلام رسمی بوش، این کامیون در مسیرهای ثابت بین بخشهای تولید و انبار در کارخانه نورنبرگ فعالیت کرده و توسط شرکت حمل و نقل Schäflein اداره میشود. هدف از اجرای پروژه، علاوه بر کاهش مستقیم انتشار آلایندهها، گردآوری دادههای عملیاتی واقعی برای توسعه نسلهای بعدی سامانههای سلول سوختی و انتقال آنها بهصورت صنعتی است.
همکاری صنعتی و پیامدهای زیرساختی

بوش امیدوار است با اجرای این پروژه، گامی مؤثر در مسیر شکل گیری اقتصاد هیدروژنی بردارد. به گفتهٔ کارشناسان شرکت، مهمترین شرط موفقیت این مدل انرژی، فراوانی و مقرونبهصرفه بودن هیدروژن همراه با زیرساخت تأمین و شارژ مناسب در اروپا است.
در همین راستا، بوش از سال ۲۰۱۹ مشغول تولید صنعتی ماژولهای سلول سوختی و همکاری با خودروسازانی چون ایویکو، نیکولا موتور و اسکانیا است. تجربهٔ عملیاتی کامیون نورنبرگ به توسعه بهتر نقشهٔ راه آینده سوخت هیدروژنی در حمل و نقل سنگین کمک خواهد کرد.
چشم انداز آینده؛ از کارخانه تا بزرگراه
بر اساس گزارش Electrive.com، بوش قصد دارد پس از دورهٔ آزمایشی، از دادههای جمع آوری شده در این کامیون برای بهینهسازی دوام سلولها، مدیریت حرارتی و کاهش هزینهٔ تولید ماژولها استفاده کند. اگر نتایج به اهداف پیشبینی شده برسد، این فناوری میتواند بهطور وسیع در کامیونهای حمل و نقل بین شهری وارد شود.
ماموریت بوش روشن است: حذف کامل دی اکسید کربن از زنجیرهٔ لجستیک داخلی تا سال ۲۰۳۰ و کامیون هیدروژنی نورنبرگ امروز نخستین گام واقعی در این جاده است، جادهای که صدای موتور در آن دیگر بوی گازوئیل نمیدهد، بلکه نوای سکوتِ انرژی پاک است.
نوشته بوش خودروی کار و تجاری میسازد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید