پست شده در دسته‌بندی نشده

بنزین ۵ هزار تومانی تولیدکنندگان خودرو را به سوی هیبریدی‌ها برد


تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی
تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی

در چند وقت اخیر با شروع زمزمه‌های گرانی بنزین، شاهد آن بودیم که خودروسازان دولتی و خصوصی به سمت تولید و مونتاژ خودروهای هیبریدی روی آورده‌اند، اما این رویکرد برای جلب توجه دولت است یا واقعاً تغییرات بنیادین را نشان می‌دهد؟

خلاف آن‌چه تصور می‌شود، دولت با مصوبه اخیر خود نشان داد که چه هدفی را دنبال می‌کند؛ در واقع، بنزین ۵ هزار تومانی تست آزمایشی برای افزایش پلکانی و تدریجی نرخ این حامل انرژی است. در سمت دیگر، این افزایش قیمت، خودروسازان را به سمت نسخه‌های هیبریدی از محصولات خود سوق داده است. از مثال‌های بارز این روند می‌توان به تارا هیبریدی، ایگل هیبریدی، ایکو اینووی، شوال و… اشاره کرد. اما آیا این روند برای جلب توجه دولت است یا واقعاً تغییر رویکرد را نشان می‌دهد؟

تاریخ تکرار شد؟

اگر خاطرتان باشد، در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و پس از اعمال مجدد تحریم‌ها، در حرکتی نمادین و برای جلب رضایت و توجه دولت وقت، خودروسازان چهار خودروی جدیدشان را به حیاط دولت بردند تا روحانی رسماً از تولید آن‌ها رونمایی کند. خودروهایی از جمله تارا، شاهین، دنا پلاس توربو اتومات و آریا.

در آن زمان هدف سایپا و ایران خودرو آن بود که بگویند تحریم‌ها اثر ندارد و ما می‌توانیم خودروهای به‌اصطلاح به‌روز و مدرن را تولید کنیم.

اما حالا نیز به نظر می‌رسد بخشی از هدف خودروسازان این است که بگویند خودروها و مردم مقصر آلودگی هوا هستند و قیمت بنزین هم کاملاً منطقی افزایش یافته است. گرچه بخشی از این تفکر درست است، اما به نظر می‌رسد بخش دیگری از این تفکر نیز صرفاً برای ماسکه کردن افزایش قیمت بنزین و سفید کردن اتفاقات اخیر است.

در هر صورت ما سعی می‌کنیم این تغییر رویکرد را به فال نیک گرفته و امیدوار باشیم در صنعت ما نیز خودروهای مدرن‌تری رونمایی و تولید شوند.

اندکی درباره ایگل هیبرید

ایگل هیبرید کرمان موتور
ایگل هیبرید کرمان موتور

شرکت کرمان موتور به‌تازگی ایگل هیبرید را به‌عنوان اولین محصول HEV تولیدی‌اش معرفی کرد.

تیپ جدید کی ام سی ایگل قرار است به پیشرانه هیبریدی متشکل از موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر و یک موتور برقی مجهز باشد. موتور بنزینی می‌تواند حداکثر توان ۸۸ اسب بخاری و حداکثر گشتاور ۱۲۵ نیوتن متری را برای حرکت خودرو و شارژ پک باتری فراهم کند. چرخه کاری موتور بنزینی، اتکینسون است تا کم‌ترین مصرف بنزین و حداکثر بازده حرارتی (۴۰ درصد) را داشته باشد.

ایکو اینووی

ایکو اینووی
ایکو اینووی

اینووی در اصل سدانی بر مبنای چانگان ایدو DT است که در ابتدا پروژه‌اش در گروه بهمن به عنوان یک سدان ملی تعریف شد. سدانی که لازمه آن مالکیت این گروه خودروسازی بر پلتفرم چانگان بود. اما حالا پس از شراکت بهمن و ایران خودرو، اینووی به ایران خودرو نیز راه یافته است.

اینووی در بخش فنی به یک پیشرانه الکتریکی در کنار موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. موتور بنزینی قابلیت تولید بیشینه قدرت ۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۲۵ نیوتن متر را داراست. موتور برقی ۱۳۴ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک DHT است.

نوشته بنزین ۵ هزار تومانی تولیدکنندگان خودرو را به سوی هیبریدی‌ها برد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی