
ایسوزو و فورس ۸ تن دو کامیونت نسبتا پرفروش در بازار کشورمان بوده که یکی از دیار چین است و دیگری از ژاپن.
کامیونتها همیشه و در همه جا یکی از ارکان اصلی خودروهای کار و تجاری در دنیا هستند. خودروهایی که بواسطه ابعاد کوچکتر از کامیونها توانایی رفت و آمد و خدمت در شهرها خصوصا معابر شلوغ را دارند. کامیونتها تناژهای مختلفی داشته که تناژ ۸ تن یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین آنهاست.
ایسوزو و فورس از جمله برندهای فعال در حوزه کامیونتها در بازار کشورمان بوده که در تناژ ۸ تن نمایندگان محبوبی دارند. ایسوزو به واسطه ژاپنی بودن و کیفیت ساخت بالا در طی سالهای اخیر خصوصا با ورود چینیها بسیار مورد توجه قرار گرفت. کامیونت فورس ۸ تن نیز یکی از اعضای فورس بهمن دیزل بوده که جزو چینیهای خوش فروش و مناسب از آن در آمده است.
طراحی ظاهری و کابین
در بخش طراحی ظاهری مشخصا با دو محصول نسبتا ساده و بی آلایش روبروییم که البته با توجه به دسته این خودروها مورد عجیب یا نکته منفی نیست. البته ذکر این نکته هم الزامی است، اینکه طراحی کامیونت ایسوزو قبلتر از کامیونت فورس بوده و به مراتب تفاوتهایی در این دو محصول دیده میشود.

کامیونت ایسوزو جزو کامیونتهای ساده اما با کیفیت بازار بوده که چهره و طراحی آن در برخی محصولات چینی نیز دیده میشود. چراغهای ساده و عمودی بزرگ که در ترکیب با یک جلو پنجره مشبک چند بخشی تبدیل به یک امضا شدند. البته که در نسل قبلی این کامیونت طراحی به مراتب سادهتر بود و در این نسخه بهبودهای بسیار مثبتی صورت گرفتند.

فورس اما به مراتب طراحی بروزتری داشته و در نمای جلوی آن چراغهای اصلی با اینکه همچنان طراحی عمودی شکلی دارند اما به سبب فرمی که به خود گرفتهاند چهره کامیونت را با ابهت کرده و میان آنها نیز یک جلوپنجره عریض و بزرگ با تزئینات کروم فراوان طراحی شده است. در بخش ظاهری مشخصا فورس امتیاز برتر را کسب میکند.


در نمای داخلی نیز شرایط درست مشابه بیرون کامیونت هاست. ایسوزو داخل کابین خود میزبان یک داشبورد کاملا ساده بوده که در آن خبری از امکاناتی مانند سیستم مالتی مدیا نیست. مقابل راننده هم یک فرمان دوشاخه قدیمی و یک کلاستر تمام آنالوگ دیده میشود اما نکته حائز اهمیت کیفیت متریال به کار رفته بوده که نسبت به رقیب چینی برتر است.
کامیونت فورس اما نسبت به رقیب یک محصول کاملا متمایز و بروز است که در بخش داشبورد علاوه بر تریم دو رنگ، امکاناتی نظیر سیستم مالتی مدیا و فرمان با کلیدهای کنترلی را هم با خود به همراه دارد. نکته دیگری که در کامیونت فورس وجود دارد اما نماینده ایسوزو در اغلب نسخههایش از آن محروم است فضای پشت صندلیها یا اصطلاحا فضای خواب عقب بوده که باز هم یک مورد مثبت در فورس محسوب میشود.
مشخصات فنی
کامیونت ایسوزو ۸ تن در بخش فنی و قوای محرکه به یک قلب تپنده ساخت خود ایسوزو مجهز شده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی است و میتواند حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گیربکس این کامیونت نیز از نوع ۶ سرعته دستی بوده و هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد.


کامیونت فورس ۸ تن اما این سوی میدان به یک موتور معروف از برند کامینز مجهز شده که در سایر کامیونتهای چینی میز دیده میشود. این قلب تپنده در اصل یک موتور ۴ سیلندر ۴ لیتری توربو دیزل بوده که توان تولیدی آن حدود ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور آن هم حدود ۴۹۰ نیوتن متر است. جعبه دنده این کامیونت هم از نوع ۶ سرعته دستی است.
سیستم تعلیق در هر دو محور این دو کامیونت مشترک بوده و از نوع فنر تخت چند لایه به همراه کمک فنر بوده تا از نظر سواری با دو محصول یکسان روبرو باشیم. مشخصا در بخش فنی کامیونت فورس قدرت و گشتاور بالاتری داشته اما دوام و استهلاک کامیونت ایسوزو به مراتب از رقیب چینی کمتر است.
نتیجه گیری


کامیونت ایسوزو در بخش فنی و قوای محرکه یک محصول نسبتا قدیمی در بازار کشورمان بوده که خیلی سخت نمونههای کم کار و سالم آن با قیمت مناسب پیدا میشود. مشخصا این کامیونت یک محصولی ژاپنی و بسیار با کیفیت و البته جان سخت است اما در برخی موارد مانند امکانات و فضای کابین قطعا از رقیب خود کم میآورد.
در مقابل کامیونت فورس محصولی به مراتب بروزتر در بازار کشورمان بوده که هم امکانات و فضای کابین بیشتری دارد و هم قدرت و گشتاور بالاتری اما به مراتب هزینه نگهداری و استهلاک بیشتری نیز نسبت به رقیب دارد. نکته مهم در مورد این دو محصول این است که هر دو توسط بهمن دیزل روانه بازار شده و از نظر خدمات پس از فروش قطعا قابل اطمینان هستند.
نوشته ایسوزو یا فورس؛ کدام ۸ تن انتخاب بهتری است؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید