
مکسوس استار H اولین پیکاپ مونتاژی بازار ایران است که تکنولوژی پیشرفته ای با نام VGT برای سیستم پرخورانی یا توربوشارژ آن استفاده شده است. در ادامه به سراغ معرفی سیستم VGT پیکاپ شتابران خودرو خواهیم رفت.
روند پیشرفت تولید خودرو در دنیا بهگونهای است که شرکتها در تلاش هستند تا حجم موتور محصولات مختلف خود را کاهش دهند و از طرفی دیگر به توان و گشتاور خروجی آنها بیفزایند. این پروسه که با اصطلاح Downsizing شناخته میشود به کمک اضافهکردن سیستمهای مختلفی برای پیشرانههای متفاوت امکانپذیر است. یکی از مهمترین تکنولوژیهایی که بهکارگیری آن موجب خواهد شد تا از موتورهای کمحجم بتوان قدرت بیشتری دریافت کرد پرخورانی است.
پرخورانی در موتورها توسط سوپرشارژر و توربوشارژر انجام میشود که در ایران بیشتر خودروهای جدید به کمک توربوشارژ فشار هوا را برای ورود به موتور زیاد میکنند تا بازده تنفسی پیشرانه بیشتر شود.

یکی از جدیدترین پیشرفتهای صورتگرفته در طراحی توربوشارژها اضافهشدن تکنولوژی VGT است. علت ارتقا توربوشارژها به کمک این سیستم نیز وجود تأخیر در عملکرد توربو یا توربو لگ (Turbo Lag) است. سیستم VGT یا Variable Geometry Turbo بهگونهای عمل میکند که نسبت سطح مقطع ورودی توربو (A) به فاصله محور اصلی توربین تا مرکز دهانه ورودی (R) متغیر میشود تا گازهای وارد شده به توربو در هر دور موتوری بتوانند توربین سیستم پرخورانی را به بهترین شکل ممکن دوران دهند.
بیشتر بخوانید
توربوشارژرهای هندسه متغیر چهگونه کار می کنند؟
توربورشارژر و سوپرشارژر چه گونه فشار هوا را افزایش می دهند؟


این تغییر در میزان A/R هندسه توربو باعث میشود تا سیستم پرخورانی در دورهای پایین، دورهای متوسط و دورهای بالا عملکرد بهینهتری داشته باشد و راندمان کلی پیشرانه در بازه وسیعتری از دور موتور، بیشینه باشد.
نکته جالب در مورد VGT این است که تغییر در نسبت A/R توربو با یک مکانیزم الکترونیکی و به دستور ECU انجام میشود. بهاینترتیب سیستم کنترلی پیشرانه خودرو برحسب دور موتور فرمان میدهند که نسبت A/R چقدر باشد تا پرخورانی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.
این تکنولوژی تا کنون برای هیچ یک از خودروهای مونتاژی استفاده نشده؛ اما مکسوس استار H، پیکاپ عرضه شده توسط شتابران خودرو به سیستم VGT مجهز است و به همین دلیل پرقدرتترین در بازار ایران محسوب میشود.

مکسوس استار H مجهز به پیشرانه ۲ لیتری توربو GDi است که میتواند ۲۶۱ اسب بخار توان و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو تحویل دهد.
در پایان میتوان نتیجه گرفت که اضافهشدن توربوشارژ با تکنولوژی هندسه متغیر یا VGT موجب شده تا پیشرانه مکسوس استار H بیشترین توان و گشتاور را در مقایسه با دیگر پیکاپهای مونتاژی تولید کند و به قویترین وانت دو دیفرانسیل ایران بدل شود.
نوشته اولین پیکاپ مونتاژی با تکنولوژی توربوشارژ متغیر یا VGT اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید