پست شده در دسته‌بندی نشده

انتقاد قطعه‌سازان به سیاست‌های بانک مرکزی


انتقاد قطعه سازان به بانک مرکزی
انتقاد قطعه سازان به بانک مرکزی

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو، ضمن تشریح وضعیت نامساعد مالی خودروسازان و قطعه‌سازان، از سیاست‌های بانک مرکزی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آرش محبی‌نژاد در نشست تخصصی ارائه راهکارهای تأمین مالی در صنعت قطعه‌سازی با اشاره به این‌که کرمان‌موتور نتوانسته است از اعتبارات مربوطه بهره‌مند شود، به تأخیر ۶ ماهه اظهارنامه‌ها در پی جنگ اخیر اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه اکنون اکثر قطعه‌سازها صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود را ارائه داده‌اند و این روند صعودی، فرصت مناسبی را برای خودروسازان و شرکت‌های تأمین مالی زنجیره ایجاد می‌کند.»

وی رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آینده‌فروشی خودروسازان را یک عدد خطرناک اعلام کرد و توضیح داد: «چک‌ها و اسناد خرید عمدتاً از محل اعتبار قطعه‌سازان به نظام بانکی داده شده‌اند که به طور متوسط ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان باید به بانک‌ها پرداخت شود.»

این فعال صنعت قطعه‌سازی افزود: «مجموع بدهی خودروسازان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که با اضافه شدن این ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آینده‌فروشی، مجموع بدهی‌ها به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تنها به زنجیره تأمین خودروسازان کشور می‌رسد.»

محبی‌نژاد توضیح داد: «در دوره ۱۲ روزه جنگ، فروش خودروسازان کاهش شدید داشت؛ مثلاً خودروسازی که روزانه ۷۰۰ میلیارد تومان فروش اصولی داشت، به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تأکید بر این‌که بانک مرکزی در این شرایط بحرانی کمکی نکرده است، نسبت به سیاست‌های ناکارآمد نقدینگی و چاپ پول اعتراض و انتقاد کرد.

او هشدار داد: «توقف صنعت خودرو که ۶۴ صنعت وابسته و ۷۰۰ هزار شاغل مستقیم دارد، مشکلات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.»

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین از درخواست تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای دو خودروساز بزرگ و ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان کوچک خبر داد و گفت: «بدهی جاری دو خودروساز بزرگ ۶۲۰ هزار میلیارد تومان است.» وی با اشاره به زیان انباشته ۳۱۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ و شکاف بازار ۶۴۰ هزار میلیارد تومانی، به انتقاد از تزریق یارانه‌ها و حمایت‌های نادرست و وجود واسطه‌ها در بازار خودرو پرداخت که «بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سود را به جیب می‌زنند و باعث افزایش نارضایتی عمومی می‌شوند.»

محبی‌نژاد به تبعات ادامه وضعیت فعلی اشاره کرد که شامل نارضایتی مردم، بیکاری بیش از ۸۰ هزار نفر در زنجیره تأمین و سرمایه‌گذاری‌های دودشده بورس است و پیش‌بینی کرد: «تا پایان سال حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو بیکار خواهند شد.» وی از ضرورت اتحاد در صنعت و ایجاد صدای واحد برای مقابله با بحران تأکید کرد.

او سپس به معرفی ابزارهای مختلف تأمین مالی زنجیره‌ای پرداخت، از جمله اوراق گام، ال‌سی داخلی، گواهی اعتبار مولد، و توضیح داد: «این ابزارها باید به‌درستی برای تصفیه بدهی‌های آتی به کار روند، نه بدهی‌های گذشته.» همچنین به ابزار خرید دین و تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه اشاره و تأکید کرد: «این ابزارها اگر درست اجرا شوند، می‌توانند به تزریق نقدینگی مؤثر به زنجیره کمک کنند.»

آرش محبی‌نژاد درباره بازار سرمایه افزود: «انتشار اوراق برای قطعه‌سازان خرد و متوسط باید به شکل خُرده‌فروشی و با بهره معقول انجام شود تا زنجیره تأمین جان تازه‌ای بگیرد.» وی همچنین تأکید کرد: «سیاست‌های تأمین مالی باید متناسب با اندازه و شرایط هر قطعه‌ساز متفاوت باشد و نسخه واحدی قابل اجرا نیست.»

در پایان، وی با بیان این‌که «با وجود شرایط بسیار سخت و وخیم، صنعت قطعه‌سازی کشور امید خود را از دست نداده است» اظهار داشت: «این صنعت با پشتوانه جمع نخبگان و تلاش برای یافتن راه‌حل‌ها می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.» وی اعلام کرد: «دارایی‌های این صنعت در خاک وطن است و قابل انتقال به خارج نیست» و از همه فعالان خواست: «برای بهبود شرایط دست به دست هم دهند، به‌ویژه در شرایط بلاتکلیفی کنونی که ریسک‌ها بالا است.»

این نشست تخصصی که با حضور مدیران و فعالان صنعت قطعه‌سازی برگزار شد، نشان‌دهنده عمق بحران مالی صنعت خودرو و لزوم اقدامات فوری و متمرکز برای تأمین مالی و افزایش تولید است.

نوشته انتقاد قطعه‌سازان به سیاست‌های بانک مرکزی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی