
پیرو تصمیم هیئتمدیره سایپا، قرار است فرآیند ارزشگذاری سهام این شرکت انجام شود. هر چند این اقدام گامی مثبت در راستای خصوصیسازی بهشمار میآید، اما در عین حال برخی ابهامها در این مسیر قرار دارد که تکلیف آنها باید پیش از واگذاری و فروش سهام تودلی مشخص شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به تصمیم اخیر هیئتمدیره سایپا، به نظر میرسد موتور خصوصیسازی سایپا نیز در حال گرم شدن است.
هیئتمدیره نارنجیپوشان در راستای اجرای تکالیف قانونی در خصوص واگذاری سهام چرخهای شرکت سایپا و پیرو مصوبات قبلی هیئتمدیره، از جمله بند یک صورتجلسه شماره ۲۹۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۱۲ و صورتجلسه فوقالعاده مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۴ و همچنین الزامات قانونی موضوع بند (ب) ماده (۵) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت و همچنین ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبتشده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و به استناد مصوبه مورخ ۱۴۰۴/۰۶/۱۶، مصوب و مقرر کرد که با قید فوریت فرآیند ارزشگذاری سهام سایپا از طریق کارشناسان رسمی ذیصلاح با رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام شود.
البته در این مسیر همچنان برخی شائبهها و شایعات درباره برخی خریداران وجود دارد که هنوز بهطور کامل شفافسازی نشده است. با این حال، آنگونه که معاون اقتصادی این شرکت، علیرضا بیاتی، گفته است: «شش شخصیت حقوقی و سه کنسرسیوم برای خرید این شرکت اعلام آمادگی کردهاند.»
این نشان میدهد که بهرغم تمام چالشها و مشکلاتی که اقتصاد و صنعت خودروسازی کشور با آن دستوپنجه نرم میکند، سایپا همچنان توانسته است جذابیتهای خاص خود را حفظ کند.
با این وجود، برخی ابهامها وجود دارد که به نظر میرسد پیش از ارزشگذاری ۴۲ درصد سهام بلوکی و آغاز فرآیند مزایده، باید تکلیف آنها مشخص شود. البته از یک منظر، با تغییر مرجع قیمتگذاری شاید رفتهرفته حکمرانی اقتصادی کشور به درِ خروج از صنعت خودروسازی نزدیک شود. این مسئله ارتباط زیادی به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دارد. از منظر دیگر، برخی مسائل مانند تعیین تکلیف زیان انباشته، بدهی خودروسازان به بانکها، مؤسسات مالی، زنجیره تأمین و تعهداتی که از قبل ایجاد شده و به نوعی ظرفیت تولید این شرکتها را برای یک یا دو سال پر کرده است؛ ظرفیتی که باعث نگرانی و تحمیل فشارهای مضاعف ناخواسته شده و میشود.
در این شرایط به نظر میرسد حکمرانی اقتصادی کشور، بدون توجه به اثرات بسیار بدی که بر این صنعت گذاشته است، به جای پرداختن و رفع این ابهامها و تسهیل فروش به خریدار اهل و واقعی، بیشتر به دنبال کسب درآمد است؛ آن هم از صنعتی که خودش مانع از توسعه آن شده و این روزها به جای خروج سریع، مسیر خصوصیسازی را پر از دستانداز کرده است.
نوشته ابهامات خصوصی سازی سایپا اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید