پست شده در دسته‌بندی نشده

ابلاغ آیین‌نامه انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی


انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی
انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی با عاملیت وزارت اقتصاد را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی جزء ۲ بند «ت» تبصره ۳ قانون بودجه ۱۴۰۴ را که به پیشنهاد وزارت اقتصاد (خزانه‌داری کل کشور) به هیئت وزیران ارائه شده و در جلسه ۱۶ آذر دولت به تصویب رسیده است، به وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و ارتباطات، سازمان برنامه و بودجه و مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست‌جمهوری (افتا) ابلاغ کرد.

متن ماده مذکور از قانون بودجه سال جاری به این شرح است:

وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط در امور پالایش و پخش (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) مکلف است ظرف ۴ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را فراهم کند.

انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی

براساس این آیین‌نامه، در مرحله اول قرار است سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی منتقل شود؛ در این مرحله، به مدت ۳ ماه و به‌صورت آزمایشی، با همکاری وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات، سوییچ سهمیه سوخت اجرایی خواهد شد.

وزارت اقتصاد مکلف به فراهم کردن امکان ثبت کارت بانکی مورد نظر مالک خودرو از طریق پنجره ملی خدمات دولت برای استفاده از سهمیه سوخت است.

صورت‌وضعیت جایگاه‌ها از طریق صورت‌حساب الکترونیکی مجموع فروش سوخت آن جایگاه تسویه می‌شود. در صورت وجود مغایرت در هر شبانه‌روز، شرکت ملی پخش باید کسری میان صورت‌وضعیت الکترونیکی با میزان فروش جایگاه را به نرخ خرید سوخت از پالایشگاه با جایگاه‌دار تسویه کند.

امنیت سایبری اجرای طرح انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی باید پیش از اجرا به تأیید مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست‌جمهوری (افتا) برسد.

در صورتی که کارت بانکی متعلق به چند خودرو باشد، سهمیه به‌صورت مساوی از همه خودروها کاسته می‌شود.

دلیل انتقال سهمیه بنزین

به گفته کارشناسان، هرچند انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به کارت بانکی در ظاهر یک تغییر فنی و اجرایی است، اما در لایه عمیق‌تر، نشانه‌ای از تغییر نگاه دولت به مدیریت یارانه انرژی محسوب می‌شود. این سیاست بیش از آن‌که با هدف کاهش مصرف بنزین طراحی شده باشد، معطوف به کنترل، شفاف‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌های حکمرانی سوخت است.

کارت سوخت فیزیکی طی سال‌های گذشته به یکی از گلوگاه‌های رانت، اجاره و سوءاستفاده تبدیل شده بود. اتصال سهمیه به کارت بانکی، عملاً سهمیه را به هویت مالی افراد گره می‌زند و امکان جابه‌جایی غیررسمی آن را محدود می‌کند. از این منظر، دولت به‌دنبال بستن مسیرهای نشتی یارانه است، نه مهار مستقیم مصرف.

از سوی دیگر، این اقدام را باید مقدمه‌ای برای اصلاحات احتمالی آینده دانست؛ اصلاحاتی مانند تخصیص یارانه بنزین به نفر به‌جای خودرو، قیمت‌گذاری پلکانی یا حتا بازتوزیع نقدی مابه‌التفاوت. بدون چنین زیرساختی، اجرای هر سناریوی اصلاحی پرهزینه و پرریسک خواهد بود.

با این حال، تجربه نشان می‌دهد که افزایش قیمت یا تغییر ابزار توزیع به‌تنهایی مصرف بنزین را کاهش نمی‌دهد. تا زمانی که حمل‌ونقل عمومی توسعه نیابد، کیفیت خودروها بهبود پیدا نکند و الگوی سفر اصلاح نشود، مصرف بالا باقی خواهد ماند.

در نتیجه، «بنزین بانکی» را باید ابزار حکمرانی بهتر دانست، نه نسخه‌ای فوری برای بحران مصرف سوخت؛ ابزاری که موفقیت آن به تصمیم‌های بعدی دولت گره خورده است.

نوشته ابلاغ آیین‌نامه انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی