
نارنجیپوشان جاده مخصوص این روزها با مشکلات خاصی دستوپنجه نرم میکنند؛ مشکلاتی که بهشدت تولید در این شرکت را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از اصلیترین مسائل پیش روی آنها، حجم بسیار بالای دیون به سیستم بانکی و زنجیره تأمین است. در این شرایط، واگذاری داراییها و املاک را میتوان ابتکار سایپا برای کاهش بدهیها به شمار آورد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از برنده شدن کروز بهعنوان یکی از اصلیترین طلبکاران سایپا در مزایده فروش ملک ایزدشهر، به نظر میرسد این شرکت همچنان این روش را برای کاهش بدهیها در دستور کار قرار داده است.
در حال حاضر، سایپا وارد انبوهی از مشکلات شده است. این موضوع در گزارش دو ماه پیش سازمان بازرسی نیز مورد اشاره قرار گرفته بود. بهعنوان مثال، پیشفروش ۷۰ هزار دستگاه شاهین خارج از ظرفیت در دوران مدیران قبلی، به یکی از گلوگاههای تولید در سایپا تبدیل شده است؛ چراکه در بهترین حالت، این شرکت توان تولید سالانه ۳۰ هزار دستگاه از این محصول را دارد. با این وجود، بار سنگین تعهدات معوق بهشدت بر شانههای نارنجیپوشان جاده مخصوص سنگینی کرده و بخش زیادی از انرژی و درآمدهای شرکت را به خود اختصاص داده است. این چالشها خود را بهوضوح در میزان تولید نشان داده است.
بر اساس آخرین دادهها از صنعت خودروسازی کشور، تیراژ تولید سواری این خودروساز از ۲۲۴ هزار و ۲۵۲ دستگاه در سال گذشته تا پایان آبانماه امسال به ۱۵۱ هزار و ۸۵۷ دستگاه تنزل یافته است. در این مدت، تولید سایپا ۳۲ درصد، معادل ۷۲ هزار و ۳۹۵ دستگاه، نسبت به تیراژ پارسال در همین بازه زمانی کاهش داشته است.
چالش بسیار بزرگ و طاقتفرسای دیگر سایپا، بدهی سرسامآور ۵۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت است. بخش عمدهای از این بدهی به زنجیره تأمین بازمیگردد، بهنحوی که تنها بدهی این شرکت به کروز حدود ۲۳ همت برآورد میشود. همین مسئله باعث بروز شائبههایی مبنی بر کند شدن تزریق قطعه از سوی این شرکت به سایپا نیز شده است.
در این شرایط، آنگونه که شنیده میشود، سایپا برای کاهش میزان بدهی خود به زنجیره تأمین و افزایش توان تأمین سرمایه، در حال واگذاری بخش دیگری از املاک و داراییهای خود به طلبکاران است. به همین دلیل، شنیده میشود که پلاسکوکار سایپا نیز به کروز واگذار شده است؛ البته هنوز صحتوسقم این موضوع تأیید نشده است. با این حال، به نظر میرسد سایپا با این روش قصد دارد از یکسو بدهیهای خود را کاهش دهد و از سوی دیگر، داراییهای غیرمولد خود را به نقدینگی تبدیل کند.
باز هم آنگونه که شنیده میشود، در مجموع با واگذاری این دو دارایی، حدود ۶ همت از بدهی سایپا به کروز کاسته خواهد شد.
نوشته ابتکار سایپا برای کاهش بدهیها / واگذاری تدریجی اموال به طلبکاران اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید