
با توجه به قیمتی که دولت برای سوخت خودروهای کار و تجاری در نظر گرفته است، به نظر میرسد که سال ۱۴۰۵ هم هزینههای حملونقل بهشدت افزایش یابد و هم سرعت نوسازی ناوگان فرسوده بهطور جدی کاهش پیدا کند. بنا بر آنچه در لایحه بودجه آمده است، گازوییل سال آینده ۱۰ هزار تومان خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اسببخار، با توجه به سیاستهای سوختی دولت در بودجه سال آینده، به نظر میرسد که دولت بهشدت به دنبال کسب درآمد از محل حاملهای انرژی است.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۵، حداقل نسبت نرخ نفتگاز عرضهشده توسط کارت سوخت اضطراری جایگاه به نرخ خرید از پالایشگاه برای سال بعد ۳۰ درصد تعیین شده است. در حال حاضر گازوئیل یارانهای در جایگاهها ۳۰۰ تومان و در حالت آزاد ۶۰۰ تومان است.
همچنین بر اساس گزارشها، قیمت خرید این سوخت از پالایشگاهها بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان است. بنابراین ۳۰ درصد این رقم بیش از ۱۰ و کمتر از ۱۱ هزار تومان خواهد شد.
این مسئله تأثیر شدید و غیرقابلباوری بر هزینههای حملونقل خواهد گذاشت؛ هزینههایی که بهطور مستقیم و غیرمستقیم بار دیگر بر دوش مردم میافتد و آنان باید تاوان سیاستهای سوختی اشتباه گذشته را پرداخت کنند.
البته به نظر میرسد دولت قصد دارد با افزایش قیمتها، از یک سو، مصرف سوخت را کنترل و بهینه کرده و از سوی دیگر، با قاچاق مبارزه کند. اما با توجه به فاصله قیمتی شدید میان نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه یا مقاصد قاچاق، صرفاً این نوع تصمیمات سود قاچاقچیان را کاهش خواهد داد. در مقابل، این سیاستهای همهجانبه موجب افزایش سطح عمومی قیمتها شده و میتواند تمام کسبوکارهای مرتبط با این بخش را به مخاطره بیاندازد.
ضمن اینکه افزایش هزینهها و همچنین تعرفههای مدنظر دولت در لایحه بودجه، اگر روند نوسازی ناوگان فرسوده را متوقف نکند، سرعت آن را بهطور محسوسی کاهش خواهد داد.
آمار ناوگان فرسوده تجاری باری
بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۴۸۴ هزار و ۵۱۷ دستگاه کامیون و کشنده در کشور در حال تردد هستند. از این تعداد، ۴۳ هزار و ۷۲۲ دستگاه بین ۲۶ تا ۴۱ سال سن دارند. عمر ۶۹ هزار و ۶۴۶ دستگاه از آنها نیز بیش از ۴۱ سال است.
همچنین بنا بر این دادهها، از ۲۵۷ هزار و ۶۱۳ کامیون در حال تردد، ۲۶ هزار و ۳۳۳ دستگاه کامیون بین ۲۶ تا ۴۱ سال سن دارند و ۵۶ هزار و ۳۲۲ دستگاه کامیون نیز عمری بالای ۴۱ سال دارند.
تعداد کشندههای فعال در جادههای کشور نیز به ۲۲۶ هزار و ۹۰۴ دستگاه میرسد. عمر ۱۷ هزار و ۳۸۹ دستگاه از آنها بین ۲۶ تا ۴۱ سال است و ۱۳ هزار و ۳۲۴ دستگاه از آنها بیش از ۴۱ سال عمر دارند. همچنین این آمار نشان میدهد که ۱۳ هزار دستگاه کامیون یا کشنده بالای ۵۰ سال سن در جادههای کشور در حال تردد هستند.
در این شرایط، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش قیمت گازوییل به ۱۰ هزار تومان، اگرچه ممکن است در کوتاهمدت فشار زیادی بر بخش حملونقل وارد کند، اما در بلندمدت میتواند بهعنوان عاملی تحریککننده برای نوسازی ناوگان فرسوده عمل کرده و همچنین منجر به توجه و تمرکز بیشتر بر حملونقل ریلی شود.
البته این نظر میتواند درست باشد، اما نه در شرایط فعلی اقتصادی ایران، چراکه نوسازی ناوگان فرسوده خارج از توان بسیاری از دارندگان این نوع وسایل نقلیه است. در همین حال، با توجه به محدودیتها و تحریمها، دولت با کاهش درآمدها نیز مواجه شده است. بنابراین باید دید آیا میتواند برای نوسازی و استفاده از فرصت افزایش قیمت این حامل انرژی، تسهیلات و شرایط ویژهای فراهم کند یا باید شاهد بروز بحرانی جدید در این حوزه بود.
نوشته گازوییل سال آینده ۱۰ هزار تومان میشود اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید