
با نظر و تأیید رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف، جنگ تعرفهای واردات خودرو به پایان رسید. بنابراین پس از هفت ماه و نیم بلاتکلیفی، واردات خودرو با تعرفههای کاهشیافته پلکانی انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با حکم و نظر نهایی مجلس، تعرفههای کاهشیافته و پلکانی دولت تأیید شد. این تصمیم بهمنزلهی پایان اختلاف تعرفهای میان دولت و مجلس به شمار میآید.
نبرد بیحاصل تعرفهای از زمان تصویب بودجه سال ۱۴۰۴ در زمستان سال گذشته آغاز شد. دولت در بند (ر) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق ورودی خودروهای وارداتی را برای سال جاری ۱۰۰ درصد تعیین کرده بود، اما مجلس در جریان بررسیها این تعرفه را به ۶۰ درصد کاهش داد و سقف ارزی را نیز از ۲ میلیارد یورو به ۳.۵ میلیارد یورو افزایش داد.
بااینحال، دولت این تغییرات را نپذیرفت و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به نفع دولت رأی داد. با توجه به اثرات قیمتی و تورمی بر بازار خودرو، دولت در خردادماه سال جاری تعرفهها را اصلاح و ابلاغ کرد، اما مجلس این اقدام را مغایر قانون اعلام کرد. سپس دیوان عدالت اداری، بر اساس شکایت شخصی، حکم به توقف واردات با تعرفههای مورد نظر دولت داد. دولت مجدداً تعرفهها را برای جلب نظر مجلس اصلاح کرد، اما همچنان مغایر قانون تشخیص داده شد.
در این شرایط، با گذشت نزدیک به هشت ماه بلاتکلیفی، بر اساس شنیدهها، هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در تازهترین نظر کارشناسی خود درباره بند «ر» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ اعلام کرد که این بند هیچ مغایرتی با قوانین بالادستی ندارد و قابل اجراست.
این بند به دولت اجازه میدهد واردات خودروی نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) با ارز متقاضی انجام شود. موضوعی که طی هفتههای اخیر به دلیل طرح انتقادات و برداشتهای متفاوت در رسانهها، با ابهام حقوقی مواجه شده بود.
طبق اعلام هیئت بررسی و تطبیق:
مصوبه مجلس و دولت درباره بند «ر» از نظر حقوقی مطابق قوانین جاری است.
این بند با اصول قانونی و محدودیتهای مربوط به سیاست ارزی وزارت صمت تعارض ندارد.
اجرای آییننامههای مربوط به واردات خودرو بدون مانع حقوقی امکانپذیر است.
در همین زمینه، یک منبع آگاه به اسب بخار گفت: «با نظر هیئت تطبیق، دیگر هیچ مانع حقوقی برای اجرای بند (ر) وجود ندارد و دولت باید آییننامه را سریعاً ابلاغ کند.»
با این تصمیم، مسیر اجرای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ روشنتر شده و انتظار میرود آییننامه اجرایی ظرف روزهای آینده از سوی دولت به گمرکات کشور ابلاغ شود. این موضوع میتواند تأثیر مستقیمی بر بازار خودرو و کاهش فاصله قیمت داخلی و خارجی داشته باشد.
در همین حال، به نظر میرسد با تعیین تکلیف تعرفهها و همچنین شرط جدید تخصیص ارز ـ که واردکنندگان را ملزم میکند به نسبت از تمام حجم موتورها واردات انجام دهند ـ هم مسیر ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی هموار شود و هم اهداف درآمدی دولت از این محل محقق گردد.
تعرفه واردات خودرو
| نوع خودرو | حجم موتور | تعرفه واردات |
|---|---|---|
| خودرو بنزینی | تا ۱۵۰۰ سیسی | ۲۰٪ |
| خودرو بنزینی | ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۴۰٪ |
| خودرو بنزینی | ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی | ۱۳۰ تا ۱۵۵٪ |
| خودرو بنزینی | ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی | ۱۸۰ تا ۱۹۰٪ |
| خودرو بنزینی | بیش از ۳۰۰۰ سیسی | تا ۱۹۰٪ |
| خودرو هیبریدی | — | ۱۵٪ |
| خودرو تمامبرقی (EV) | — | ۴٪ |
نوشته پایان جنگ مجلس و دولت درباره تعرفه واردات خودرو / قالیباف تعرفه دولت را تأیید کرد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید