پست شده در دسته‌بندی نشده

واردات خودرو 6 ماه سرگردان و بلاتکلیف و مبهم


واردات خودرو
واردات خودرو

چند روز بیشتر به پایان نیمه اول سال ۱۴۰۴ باقی نمانده است؛ اما در فقدان یک نظام جامع و واحد و همچنین دیدگاه غیرکارشناسی و دلال‌مآبانه، واردات خودرو ۶ ماه سرگردان، بلاتکلیف و مبهم مانده است. تعرفه غیرمنطقی با تکیه بر کسب درآمد، حالا به محل نزاع و کشمکش‌های دولت و مجلس تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نیمه اول سال جاری در حالی به پایان می‌رسد که وضعیت واردات خودرو، مانند بازار و تولید، مناسب نیست. واردات خودرو به‌رغم گزارش‌هایی که از ترخیص‌ها منتشر می‌شود، روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.

از ابتدای سال تاکنون هنوز ارزی به درستی تخصیص داده نشده است. ثبت سفارش هم تقریباً تعطیل است و انجام نمی‌شود. ترخیص از گمرکات نیز هفت‌خوان رستم شده است. در این شرایط هنوز مشخص نیست که وضعیت مبهم واردات خودرو چه زمانی قرار است روشن شود.

دولت با پی بردن به اشتباه محاسباتی و تدوین غیرکارشناسی و غیرمنطقی بودجه ۱۴۰۴، در تلاش است که این خطا را با کاهش و پلکانی کردن تعرفه‌ها جبران کند. مجلس نیز آیین‌نامه جدید را مغایر و مخالف قانون بودجه می‌داند.

همین مسئله از یک سو مصرف‌کنندگان، واردکنندگان و حتی دولت را برای تحقق اهداف درآمدی بودجه سردرگم و بلاتکلیف کرده است. دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ برای حقوق ورودی خودرو ۱۱۳.۸ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است و به همین منظور از هر راهی که ممکن باشد، سعی می‌کند این درآمد را کسب کند.

اما در مقابل، واردکنندگان خودرو به شدت اسیر بلاتکلیفی و جنگ تعرفه‌ای میان دولت و مجلس شده‌اند. همین حالا عدم تخصیص ارز و ثبت سفارش به اندازه کافی، کسب‌وکار آن‌ها را با ابهام همراه کرده است. در این شرایط، تشدید مشکلات نتیجه‌ای جز افزایش چالش‌ها و فشار بر بازار خودرو و مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

در این وضعیت، آن‌ها نمی‌دانند که با کدام تعرفه واردات انجام می‌شود، بنابراین نمی‌توانند به درستی مذاکره کرده و قرارداد منعقد کنند. همچنین مصرف‌کننده نیز دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده است؛ برای او مشخص نیست که خودروهای وارداتی با چه قیمتی عرضه خواهد شد، امری که رکود بازار را بیشتر خواهد کرد.

در همین حال، با توجه به روندی که از ابتدای سال آغاز شده است و همچنین ابهامات سیاسی و اقتصادی آینده، وضعیت نیمه دوم سال نیز غبارآلود به نظر می‌رسد. آیا دولت می‌تواند با تخصیص ۲ میلیارد یورو، هدف‌گذاری ۹۰ هزار دستگاهی را محقق کند؟ آیا با روندی که در حال حاضر در جریان است، اصلاً وارداتی انجام خواهد شد؟ آیا قرار است بازار خودرو باز هم با جهش قیمت خودروهای وارداتی مواجه شود؟

اما پرسش اصلی این است که به‌رغم ابلاغ آیین‌نامه جدید، واردات خودرو با تعرفه‌های جدید انجام خواهد شد یا این چرخه معیوب تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

نوشته واردات خودرو 6 ماه سرگردان و بلاتکلیف و مبهم اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی