
هیوندای سوناتا نسل ۸ (۲۰۲۵) تا به امروز جذاب ترین سدان وارداتی کره ای بازار ایران است که در ادامه به سراغ معرفی و تست و بررسی جاده ای آن خواهیم رفت.
جدول محتوا
هیوندای سوناتا همواره یکی از پرفروش ترین ها و جذاب ترین سدان های وارداتی برای بازار ایران بوده که از نسل پنجم آن در کشور به صورت گسترده عرضه شده است. نسل پنجم این مدل (سوناتا NF) در دو نسخه ۴ و ۶ سیلندر برای مردم قابل خرید بود و توانست مورد پسند بسیاری از خریداران قرار گیرد.
نسل ششم سوناتا با نام YF به ایران آمد و با طراحی ظاهری جذاب و امکانات زیادش موفق شد تا انقلابی در شکل و شمایل خودروهای وارداتی به وجود بیاورد. سوناتا YF از لحاظ فنی تنوعی نداشت و در طول ۵ سال فقط با یک موتور و گیربکس در ایران عرضه شد.
واردات نسل هفتم سوناتا با کد اتاق LF از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و طی ۳ سال حضورش دو نسخه بنزینی و هیبرید از آن را در کشور داشتیم.
حال در دور جدید واردات فیس لیفت نسل هشتم سوناتا با کد اتاق DN8 توسط هرمس خودرو به ایران رسیده تا هم برای مردم عادی و هم برای جانبازان قابل خرید باشد.
در ادامه به سراغ تست و بررسی و معرفی کامل فیس لیفت نسل هشتم هیوندای سوناتا با مدل ۲۰۲۵ خواهیم رفت تا بیشتر با این سدان خوش و رخ و زیبا آشنا شوید.
ویدیو رانندگی با هیوندای سوناتا جدید
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
ویدیو معرفی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
حس و حال رانندگی با سوناتا نسل ۸


در بحث حس و حال رانندگی با نسل هشتم سوناتا باید گفت که سیستمهای ایمنی این خودرو مانند رانندگی بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و رادار نقطه کور عملکرد خوبی را از خود به نمایش میگذارند و البته این اجازه را نیز به راننده میدهند که بدون لمس کردن و گرفتن فرمان، زمان زیادی به رانندگی خود ادامه دهد. این موضوع شاید در نگاه اول آزادی عمل را به راننده ارائه دهد؛ اما در کل چنین آسایشی موجب خواهد شد تا خطر زیادی در حین رانندگی برای راننده و سرنشینان به وجود بیاید.
سواری سوناتا ۲۰۲۵ کمی اسپرتتر شده اما این خشکی در حد و اندازهای نیست که آزاردهنده باشد و موجب خستگی افراد حاضر در خودرو حین سفرهای طولانی شود.
با وجود پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی اما سوناتا DN8 شتاب گیری خوب و قابلقبولی دارد و هماهنگی میان موتور و گیربکس آن بهشدت بالاست.
نکته اصلی حس و حال رانندگی با سوناتا اما هنگام پیچزدن با خودرو پدیدار میشود و پایداری بینظیری را برای چنین سدان کشیده و طویلی تجربه خواهید کرد.
در مجموع میتوان پیشبینی کرد که نسخههای ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری توربو این خودرو در کنار پایداری خوب، شتاب گیری بهتری را نیز نسبت به نسخه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی ارائه خواهند کرد.
طراحی ظاهری و کابین


هشتمین نسل از هیوندای سوناتا ظاهری رادیکال و متفاوت داشت و البته تا حدود زیادی توانست موفق باشد، اما حالا یک فیس لیفت متفاوت تر را از این سدان هیوندای می بینیم. اشتباه نکنید این یک تغییر نسل نیست، بلکه یک فیس لیفت اساسی به حساب می آید، چراکه المان های مهندسی و پلتفرم و حتا برخی از خطوط اصلی طراحی تغییر نداشته است، اما تا جای ممکن چهره سوناتا تغییر کرده و به ترند جدید طراحی های هیوندای نزدیک شده است.
سبک طراحی به کاررفته در نسخه فیس لیفت سوناتا به آن چه در نسل جدید کُنا دیده می شد نزدیک شده است. یکی از المان های مهم طراحی که به نوعی امضای جدید هیوندای در بدنه به حساب می آید، ال ای دی خطیای است که در جلو به کار رفته است، که علاوه بر کُنا در آزرا و اکسنت هم دیده می شد. این نوارِ ال ای دی نقش چراغ روز و یا دیلایت را دارد و چراغ های اصلی در قسمت پایین و گوشه سپر قرار گرفته است. سپر هم بازطراحی داشته است و حالا ورودی های هوای بزرگ تری را در آن می بینیم و خطوط برجسته تری هم در آن به کار رفته است.


اما تغییرات در طراحی محدود به چراغ و سپر نیست. طراحان هیوندای کاپوت کاملاً جدید با خطوط متفاوت را برای هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ طراحی کرده اند و قطعات تزیینی مشکی رنگ در پایین بدنه در عقب، کنار و جلو اضافه شده است. در نمای عقب هم بازطراحی را در صندوق عقب می بینیم و چراغ ها هم طراحی کاملاً جدیدی دارند و به سبک جلو طراحی شده اند.
تغییرات اساسی و مهم محدود به بدنه نیست و در کابین هم طراحی بسیار تغییر داشته است. بزرگترین تغییری که با یک نگاه متوجه آن خواهید شد پنل یکپارچه خمیدهای است که دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی را در خود جا داده است.
مشخصات فنی هیوندای سوناتا وارداتی

این سدان جذاب قرار است با دو مشخصات فنی وارد بازار شود که نسخه ۲ لیتری آن برای سامانه جانبازان و نسخه ۱.۵ لیتری آن نیز برای سامانه عادی است.
هیوندای سوناتا ویژه جانبازان به پیشرانه ۲ لیتری توربو GDi مجهز است که میتواند ۲۴۴ اسب بخار توان و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخهای جلو تحویل دهد.
نسخه وارداتی ویژه سامانه عادی این شرکت نیز کاملاً از لحاظ فنی با کیا K5 توربو یکسان است. سوناتا ۱.۵ لیتری در بخش قوای محرکه و مشخصات فنی به پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز شده است که حداکثر می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل میشود.
البته لازم به ذکر است سوناتایی که مورد تست و بررسی توسط اسب بخار قرار گرفت به پیشرانه ۲.۵ لیتری GDi مجهز بود که میتوانست ۱۹۴ اسب بخار توان و حدود ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته AT به چرخهای جلو تحویل دهد.
نسخه ۱.۵ لیتری | نسخه ۲ لیتری | |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی | ۱۹۷۵ سی سی |
توان | ۱۷۰ اسب بخار | ۲۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۳ نیوتن متر | ۳۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه خشک | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب | ۹.۱۳ ثانیه | ۸.۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
لاستیک ها | R18 235/45 | R18 235/60 |
وزن | ۱۴۷۲ | ۱۶۰۰ |
حجم باک | ۶۰ لیتر | ۶۷ لیتر |
طول * عرض * ارتفاع | ۴۹۸۰ * ۱۸۶۰ * ۱۴۴۵ میلی متر | ۴۸۳۰ * ۱۹۰ * ۱۷۷۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۹۰۰ میلی متر | ۲۸۱۵ میلی متر |
امکانات رفاهی و آپشن ها


از مهمترین امکانات و آپشنهای رفاهی و ایمنی جذابترین سدان نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ میتوان به هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار بین خطوط فعال، دستهدنده چرخان واقع در پشت غربیلک فرمان، جلوپنجره دولایه (عایق صدا)، کلاستر دیجیتال، دنده پشت فرمان، شیشههای دوجداره جلو، اتو لایت، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و… اشاره کرد.
گالری تصاویر هیوندای سوناتا ۲۰۲۵




































گالری تصاویر نمایشگاهی























سوالات متداول
سبک طراحی به کاررفته در نسخه فیس لیفت سوناتا به آن چه در نسل جدید کُنا دیده می شد نزدیک شده است. یکی از المان های مهم طراحی که به نوعی امضای جدید هیوندای در بدنه به حساب می آید. در نمای عقب هم بازطراحی را در صندوق عقب می بینیم و چراغ ها هم طراحی کاملاً جدیدی دارند و به سبک جلو طراحی شده اند.
هیوندای سوناتا ویژه جانبازان به پیشرانه ۲ لیتری توربو GDi مجهز است که میتواند ۲۴۴ اسب بخار توان و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخهای جلو تحویل دهد.
سوناتا ۱.۵ لیتری در بخش قوای محرکه و مشخصات فنی به پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز شده است که حداکثر می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل میشود.
البته لازم به ذکر است سوناتایی که مورد تست و بررسی توسط اسب بخار قرار گرفت به پیشرانه ۲.۵ لیتری GDi مجهز بود که میتوانست ۱۹۴ اسب بخار توان و حدود ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته AT به چرخهای جلو تحویل دهد.
از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی جذابترین سدان نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ میتوان به هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار بین خطوط فعال، دستهدنده چرخان، جلوپنجره دولایه (عایق صدا)، شیشههای دوجداره جلو، اتو لایت، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و… اشاره کرد.
نوشته هیوندای سوناتا 2025 ؛ تست جاده ای + ویدیو معرفی و مشخصات فنی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید