
براساس جدیدترین گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید)، که از سوی اتاق بازرگانی ایران تهیه و منتشر میشود، وضعیت تولید وسایل نقلیه و قطعات در هفتمین ماه سال اندکی بهبود یافته است. این در حالی است که تیراژ تولید روندی نزولی را طی کرده است. آیا مشاهده نشانههایی از بهبود خودروسازی در مهر ۱۴۰۴ ادامهدار خواهد بود یا اینکه با عبور از شوک مثبت برخی خبرها، شامخ به روند نزولی بازخواهد گشت؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شاخص مدیران خرید یا همان شامخ که هر ماه از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر و به بررسی فاکتورهای تولید میپردازد، از بهبود نسبی و بهتر شدن شرایط تولید وسایل نقلیه و قطعات در مهر ۱۴۰۴ خبر میدهد.
در این بررسی، شامخ گروه تولیدکننده وسایل نقلیه و قطعات وابسته نسبت به شهریورماه رشد داشته و از ۴۵ به ۵۸.۵ رسیده است. اعداد در شامخ هرچه از ۵۰ بیشتر باشند، نشاندهنده وضعیت مناسب و کمتر از آن، بیانگر اوضاع نامساعد آن شاخص هستند.
بر این اساس، شامخ این گروه در مهر سال جاری در بیشتر شاخصها مثبت بوده است، اما در برخی شاخصهای مهم مانند موجودی مواد اولیه (بهرغم رشد نسبت به ماه پیش از آن) و همچنین موجودی محصول یا انبار، نگرانیهای شدیدی وجود دارد.
در این بررسی، شاخصهای میزان تولید محصولات، میزان سفارشهای جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، قیمت محصولات تولیدشده و میزان فروش محصولات از عدد ۶۰ عبور کرده و همگی روندی مثبت را طی کردهاند. شاخصهای موجودی مواد اولیه، میزان استخدام و بهکارگیری نیروی انسانی، میزان صادرات و انتظارات تولید آینده نیز نسبت به ماه پیش از آن رشد داشتهاند.
اما در سه شاخص مهم موجودی مواد اولیه، موجودی محصول و مصرف حاملهای انرژی همچنان نگرانیهای زیادی وجود دارد.
در این شرایط، کارشناسان عواملی مانند افزایش دوباره قیمت محصولات تولید داخل، صلح قیمتی وزارت صمت و خودروسازان، و موافقت با پرداخت تسهیلات ۲۰ همتی به هر یک از خودروسازان بزرگ را از عوامل بازگشت رونق نسبی به این شاخصها میدانند. البته مشخص نیست که این شاخصها در ماه آینده نیز بتوانند این روند مثبت را حفظ کنند؛ چراکه از یکسو صنعت خودروسازی متأثر از عوامل کلان سیاسی و اقتصادی است و از سوی دیگر، این رشد به دلیل تسهیل نسبی شرایط ایجاد شده است. یعنی احتمال دارد با تغییر در رویکردهای سیاست خارجی یا سیاستگذاریهای داخلی، این روند به گونهای دیگر ثبت شود.
شامخ چیست؟
شاخص PMI یا شاخص مدیران خرید (شامخ) یک شاخص اقتصادی است که برای ارزیابی وضعیت فعالیتهای اقتصادی در بخشهای مختلف از جمله صنعت و خدمات استفاده میشود. این شاخص بر اساس نظرسنجیهای ماهانه از مدیران خرید شرکتهای مختلف با اندازهها و حوزههای متنوع گردآوری میشود و مؤلفههای متعددی از جمله سفارشات جدید، تولید، اشتغال، زمان تحویل تأمینکنندگان و موجودی انبار (در بخش تولید) یا فعالیت تجاری و انتظارات اقتصادی (در بخش خدمات) را ارزیابی میکند.
عدد شاخص PMI بین صفر تا صد منتشر میشود. این شاخص به دلیل انعکاس مستقیم شرایط واقعی کسبوکار، قابلیت پیشبینی روندهای کلان اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، تورم و اشتغال را دارد و برای تحلیلگران، مدیران و سیاستگذاران، ابزاری مهم در تصمیمگیریهای مالی و اقتصادی محسوب میشود.
نوشته نشانههایی از بهبود خودروسازی در مهر ۱۴۰۴ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید