
به تازگی خبرنگار اسب بخار نسخه نهایی سایپا آریا با پلاک گذر موقت را در حال انجام واپسین تست های پیش از ورود به بازار، در خیابان های تهران رویت کرده است.
سایپا آریا را می بایست دقیقاً یک محصول ایرانی و با شیوه عرضه خودروسازان ایرانی دانست، چراکه از زمان رونمایی آن تا امروز که برای چندمین بار دیده شده است، بارها و بارها تا یک قدمی عرضه آمده و بازگشته و دستخوش تغییرات شده و فاصله طراحی تا تولید این خودرو به قدری زیاد و کسل کننده شده است که دیگر کم تر کسی انتظار آمدن آریا را می کشد. اخیرا نیز سایپا نسخه نهایی این خودرو با داشبورد جدید را با خود به نمایشگاه مشهد آورده بود و حالا نیز همان نسخه با رنگ سفید در تهران دیده شده است.
سایپا آریا چه جایگاهی در بازار دارد؟
وقتی آریا را در میان خودرو های موجود در خیابان می بینید، نه به اندازه ری را طراحی به نسبت مدرن و تناسبات کراس اوور گونه دارد و نه مانند برخی خودرو های چینی نظیر بک X3 کسل کننده و کوچک است. بنابراین شاید بهتر باشد آریا را با خودرویی مانند ام وی ام X33 کراس قیاس کرد. آریا به صورت کلی اگرچه از ترند های روز در طراحی بی بهره است اما باید گفت طراحی هماهنگ و حداقل ماندگاری دارد و طوری نیست که بلافاصله با عرضه به بازار، به لحاظ بصری برای مشتریان خسته کننده جلوه کند.
به طور کلی شاید بهتر باشد آریا را نسخه هاچبک کراس شاهین بدانیم که البته در بخش داخلی، تجهیزات و مشخصات فنی، از برادر سدان خود، یک سر و گردن بالاتر میایستد.
مشخصات فنی سایپا آریا
موتور N20 شرکت میتسوبیشی بهعنوان قلب تپنده آریا قرار است ایفای نقش کند و با تولید حداکثر توان ۱۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۹ نیوتن متر این خودرو را به حرکت دربیاورد. گیربکس در نظر گرفته شده برای آریا نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است تا قوای محرکه بهترین چینش و عملکرد را داشته باشند.
امکانات ایمنی و رفاهی
نسخه نهایی سایپا آریا قرار است به آپشنهای ایمنی و رفاهی ای نظیر فرمان دی کات، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیزم کاهنده نیرو، رادار نقطه کور، دماسنج هوای بیرون خودرو، تهویه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده (GSI)، آیینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، صندلی راننده برقی ۶ حالته، تریم داخلی چرم، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی ایزوفیکس، چراغ مشایعت تا درب منزل، دی لایت، سنسور نور، اتو لایت، سیستم تعویض دنده الکترونیکی (Shift by Wire)، دکمههای کنترلی روی فرمان، متریال داشبورد سافت تاچ، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، خروجی شارژ ردیف عقب، سیستم پایش فشار تایر (TPMS)، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سانروف، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شیشههای ردیف عقب دودی و آنتن کوسهای مجهز باشد؛ بنابراین آریا را میتوان فول آپشن ترین خودروی تولیدی سایپا نیز معرفی کرد.
نوشته نسخه نهایی سایپا آریا با پلاک گذر در تهران دیده شد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید