
در دنیای موتورسیکلتهای سفارشی کمتر پروژهای به پیچیدگی و عظمت موتور تینکر توی ساخته شده توسط سایمون وایتلاک بریتانیایی میتوان یافت. وایتلاک که از سال ۱۹۸۵ مشغول ساخت موتورهای سفارشی و خاص بوده، این بار رکورد جهانی گینس را با موتور خارقالعادهای شکست که شامل ۴۹ سیلندر دوزمانه کاوازاکی است.
ایده اولیه وایتلاک در دهه ۱۹۸۰ با ساخت موتورهای چهار سیلندر خطی از روی موتورهای سه سیلندر کاوازاکی شکل گرفت. پس از سالها توسعه و خلاقیت، او موفق به ساخت موتور نه سیلندر و سپس هفت سیلندر خطی KH606 شد که هر کدام گامی رو به جلو در مهندسی موتورهای چندسیلندر به حساب میآیند. اما چیزی که او را به عنوان یک نوآور واقعی مطرح کرد، آرزوی ساخت موتور هفت سیلندر به توان دو بود که به جای ۴۹ سیلندر تبدیل شد؛ پروژهای الهام گرفته از موتورهای پیچیده هواپیماهای جنگ جهانی دوم.


موتور «تینکر توی» که نام خود را از یکی از بمبافکنهای معروف B-17 Flying Fortress گرفته، از ۱۶ موتور سه سیلندر KH250 تشکیل شده که روی یک بلوک موتور سفارشی در شش ردیف و هر ردیف هشت سیلندر چیده شدهاند. حجم کل موتور به ۴۲۰۰ سیسی میرسد و با وزنی حدود ۶۰۰ کیلوگرم، یکی از سنگینترین موتورسیکلتهای جهان است. برای روشن کردن این هیولا، یک موتور کمکی ۱۲۵ سیسی تعبیه شده که کار استارت را بر عهده دارد.
از نظر سیستم سوخترسانی، «تینکر توی» به شش کاربراتور میکونی مجهز است که هر کدام به یک ردیف سیلندر اختصاص دارد. سیستم اگزوز موتور نیز به شکل اختصاصی و با طراحی ۴۸ به ۲ ساخته شده تا عملکرد بهینه و هماهنگی بین سیلندرها برقرار شود. یک سیستم خنککننده مایع کوچک نیز برای مدیریت دمای بالای موتور تعبیه شده است که مخصوصاً هنگام روشن و خاموش کردن مکرر آن در رویدادها اهمیت زیادی دارد.


از لحاظ دیگر، گیربکس این موتورسیکلت از مدل BMW K100 معروف به «Flying Brick» قرض گرفته شده است که به خوبی میتواند گشتاور عظیم موتور را کنترل کند. سیستم تعلیق جلو نیز از هوندا گلدویینگ گرفته شده و به یک فنر اضافه مجهز شده تا وزن سنگین موتور را تحمل کند. چرخ جلو نیز توسط شرکت Hagon با رینگ آلومینیومی و پرههای استیل ضدزنگ ساخته شده است.
ساخت «تینکر توی» حدود پنج سال به طول انجامید که ۸۵ درصد این زمان در سال آخر صرف انجام کارهای اصلی شد. هدف اصلی وایتلاک از ساخت این موتور، نه رسیدن به سرعت بالا یا قدرت خارقالعاده، بلکه ثبت رکورد جهانی گینس برای بیشترین تعداد سیلندر در یک موتور زمینی بود. گواهی رکورد جهانی به نام او این موضوع را بهخوبی ثبت کرده است.
رانندگی با این موتور چالشهای خاص خود را دارد؛ وزن سنگین آن که بیش از ۶۰۰ کیلوگرم است، باعث میشود کنترل آن نیازمند مهارت و دقت بالایی باشد. راننده مجبور است بدن خود را به جلو و روی مخزن سوخت کشیده و حواسش به هر لحظه باشد که موتور روی پایش نیفتد! وایتلاک سرعت تخمینی موتور را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ مایل بر ساعت (۱۹۰ تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت) میداند، هرچند رسیدن به این سرعتها به دلیل حجم و وزن زیاد موتور، کار آسانی نیست.


تینکر توی در سال ۲۰۲۲ در یک حراجی به قیمت ۱۱۴۴۰۰ دلار فروخته شد که به ازای هر سیلندر حدود ۲۳۳۴ دلار ارزشگذاری شده است. این موتور نه تنها یک شاهکار مهندسی است، بلکه نمادی از خلاقیت، نوآوری و پشتکار در دنیای موتورسیکلتسازی به شمار میرود.
این پروژه بیشک الهامبخش سازندگان و مهندسانی است که به دنبال شکستن مرزهای ممکن در طراحی موتورهای احتراق داخلی هستند و نشان میدهد چگونه میتوان با ترکیب نوآوری و مهارت، رکوردهای جهان را به چالش کشید و شکست.
نوشته موتورسیکلت تینکر توی؛ شاهکار مهندسی سایمون وایتلاک و موتور ۴۹ سیلندر کاوازاکی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید