
طبق اعلام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تمامی خودروهای وارد شده به منطقه آزاد می توانند پلاک ملی دریافت و در سرزمین اصلی تردد کنند.
واردات خودرو به مناطق آزاد نیز پس از آزادسازی عرضه خودروهای خارجی در سرزمین اصلی با پلاک ملی آغاز شد. به دنبال این قضیه شاهد واردات محصولات مختلفی با برندهای متفاوت به مناطق آزاد کشور بودیم تا ناوگان حملونقل و خودروهای حاضر در این مناطق نیز بهروز و نوسازی شوند.
حال اما رضا مسرور، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رسماً اعلام کرد که طبق ماده ۹ آییننامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو، مصوب سال ۱۴۰۳ هیئت وزیران، خودروهای وارد شده به مناطق آزاد و با پلاک این مناطق میتوانند نسبت به دریافت پلاک ملی و حضور در سرزمینهای اصلی اقدام کنند.
لازم به ذکر است که عمر خودروهایی که قرار است پلاک ملی دریافت کنند باید کمتر از ۵ سال باشد. بهتر است بدانید که از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۳ واردات خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع بود. به همین دلیل میتوان نتیجه گرفت که فقط خودروهایی که در دو سال اخیر به مناطق آزاد وارد و شمارهگذاری شدهاند میتوانند مجوز دریافت پلاک ملی را اخذ کنند.


از شروط دیگر دریافت مجوز پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد باید به پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی مصوب و سایر هزینههای قانونی از سوی صاحب خودرو اشاره کرد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد افزود: امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد، نهتنها موجب افزایش رضایت عمومی خواهد شد، بلکه به دولت نیز در افزایش درآمدهای گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای مرتبط با شمارهگذاری کمک میکند. همچنین این سیاست میتواند منجر به تنظیم بازار خودرو، افزایش رقابت، بهبود کیفیت ناوگان خودرویی، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی شود.
رضا مسرور در پایان تأکید کرد: از جمله اهداف کلان اجرای این مصوبه، میتوان به جلوگیری از خروج مجدد ارز، ارتقای رضایت عمومی، افزایش رفاه اجتماعی، حمایت از ساکنان مناطق آزاد و بهکارگیری ظرفیتهای بالقوه اقتصادی کشور اشاره کرد که همگی در مسیر توسعه پایدار مناطق مرزی و آزاد کشور حائز اهمیت هستند.
در پایان میتوان نتیجه گرفت باتوجهبه آغاز عرضه خودروهای وارداتی جدید به مناطق آزاد از سال ۱۴۰۳ و شرط عمر کمتر از ۵ سال برای آنها جهت دریافت پلاک ملی، امکان تجهیز خودروهای قدیمی منطقه به پلاک ملی وجود ندارد و فقط خودروهایی که در یک یا دو سال اخیر پا به منطقههای آزاد گذاشتند میتوانند به سرزمین اصلی بیایند.
در این میان باید گفت که عرضه خودروهایی مانند ب ام و سری ۵، اوپل آسترا و… به مناطق آزاد شروع شده و این سوال مطرح هست که آیا این خودروها با ارزش گمرکی بالا نیز میتوانند پلاک ملی دریافت کنند؟


اگر امکان شمارهگذاری ملی چنین دست مدلها و محصولاتی از مناطق آزاد فراهم شود، قرار است بهزودی خودروهای جذابی مانند هایلوکسهای جدید، تویوتا هایلندر، کمری، ب ام و سری ۵، لکسوس NX و… را در بازار سرزمینهای اصلی ایران شاهد باشیم.
نوشته مجوز دریافت پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد صادر شد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید