
امروز در بازار قطعات خودرو ایران تقریباً هیچ قطعه اصلی ژاپنی، کرهای یا آلمانی پیدا نمیشود. حتا آنهایی که با بستهبندی و برند معروف ژاپنی، کرهای، آلمانی یا حتا تولید داخل به فروش میرسند، در چین تولید شدهاند و فقط برچسب و جعبهشان عوض شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار قطعات یدکی خودرو در ایران به یک بازار کاملاً چینی تبدیل شده است. بررسی میدانی از خیابانهای ملت، چراغبرق و امیرکبیر تهران و همچنین انبارهای بزرگ اصفهان، تبریز و مشهد نشان میدهد که درصد چشمگیری از قطعات موجود در بازار، ساخت چین هستند؛ حتا اگر روی بستهبندی با افتخار نوشته شده باشد «Made in Japan» ،«Genuine Parts Korea» ،«Original Germany» یا «تولید ایران».
واردکنندگان و فروشندگان عمده به صراحت اعتراف میکنند که قطعه اصلی سالهاست که در بازار یافت نمیشود. حالا هر چیزی که میبینید چینی است؛ فقط بعضیها بستهبندی و برچسبشان را در دبی، ترکیه، ارمنستان یا حتا داخل ایران عوض میکنند و با قیمت بالاتر میفروشند.
نمونههای واقعی فراوان است. لنت ترمز با جعبه و هولوگرام نیسان ژاپن در واقع در شهر گوانگژو چین تولید شده؛ تسمه تایم با بستهبندی دایکو ژاپن از کارخانهای در استان شاندونگ آمده؛ کمکفنر با جعبه بیلشتاین آلمان در شهر نینگبو ساخته شده؛ دیسک و صفحه با جعبه سکوی کره از ووهان وارد شده است و حتا قطعاتی که روی جعبه نام یک شرکت ایرانی را دارد، فقط در منطقه آزاد چابهار یا اروند بستهبندی شدهاند.
برخی بر این باورند که حدود ۹۰ درصد لوازم یدکی وارداتی از چین تأمین میشود و تنها ۱۰ درصد از کشورهای دیگر به ایران میآید که از این میزان نیز بخش قابل توجهی از امارات وارد میشود که آن هم به احتمال زیاد از چین تأمین شده است.
کیفیت این قطعات دو دسته اصلی دارد؛ قطعات چینی «درجه یک» که کارخانههای بزرگ برای برندهای جهانی تولید میکنند و کیفیت قابل قبولی دارند و قطعات چینی «درجه دو و سه» که با برند و بستهبندی جعلی وارد میشوند و عمر مفیدشان گاهی یکپنجم قطعه اصلی است.
نتیجه برای مصرفکننده این است که وقتی فکر میکند لنت اصلی تویوتا یا کمکفنر اصلی بنز خریده، در واقع محصولی چینی با قیمت چند برابر گرفته است. این در حالی است که در بسیاری موارد همان قطعه چینی بدون برچسب تقلبی را میتوانست با یکپنجم قیمت بخرد.
تحریمها، افزایش نرخ ارز و نبود نظارت جدی گمرکی باعث شده واردکنندگان برای سود بیشتر، به جای واردات قطعه اصلی که هم حاشیه سود کمتری دارد و هم این که واردات از کشورهای مورد نظر به دلیل تحریمها دشوار است، قطعات چینی را با برند جعلی وارد کنند و با حاشیه سود ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد به فروش برسانند.
بر این اساس میتوان گفت که بازار قطعات یدکی ایران دیگر جایی برای قطعه اصلی نگذاشته است. تقریباً بیشتر آن چیزی که در مغازهها و سایتهای فروش میبینید ساخت چین است. چه برچسب ژاپن داشته باشد، چه کره، چه آلمان و چه ایران. مصرفکننده نه تنها پول قطعه اصلی را میپردازد، بلکه اغلب کیفیت بسیار پایینتری دریافت میکند. تا زمانی که نظارت جدی بر واردات، اصالت کالا و برچسبزنی وجود نداشته باشد، این بازار همچنان با قلب چینی و برچسبهای رنگارنگ و قیمتهای نجومی به کار خود ادامه خواهد داد.
نوشته لوازم یدکی خودرو هم چینی شده است اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید