
اقدام اخیر سازمان تعزیرات و جریمه ایران خودرو از منظر زنجیره تأمین منجر به فروپاشی و بحران در قطعه سازی کشور و در نتیجه نابودی صنعت خودروسازی خواهد شد. اما آیا واقعاً قطعه سازان در آستانه فروپاشی و بحران قرار دارند؟ آیا ادامه این وضعیت خودروسازان بزرگ را به سمت مونتاژ ۱۰۰ درصدی سوق می دهد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی یکی دو ماه گذشته میزان نارضایتی و اعتراض قطعه سازان نسبت سیاست گذاری ها و تأثیر آن بر آینده این صنعت افزایش یافته است. این بخش از صنعت خودروسازی ابتدا در واکنش به تعرفه های کاهشیافته در اولین روزهای پس از جنگ ۱۲ روزه، طی نشستی خبری، این تعرفه ها را جایزه به واردات و موجب نابودی صنعت خودروسازی داخلی اعلام کرد.
در ادامه نیز این موضوع ادامه یافت و از هر تریبونی که ممکن بود، آنها مراتب نگرانی و اعتراض خود را اعلام کرده و می کنند.
به تازگی نیز جریمه ۸ هزار میلیارد ریالی ایران خودرو که سازمان تعزیرات در نظر گرفته است، بُعد جدیدی به انتقادهای آن ها داده است. به گفته آن ها، قطعه سازان در حال حاضر در آستانه دو بحران همزمان بیکاری چند صد هزار کارگر و ناتوانی خودروسازان در تحویل خودروهای پیشفروششده قرار دارند. به نحوی که نایب رییس انجمن قطعه سازان همگن تهران معتقد است این تصمیم در سالی که قرار بود سال سرمایهگذاری در تولید باشد، به سال فشار بر تولیدکنندگان بدل شده است.
به اعتقاد این بخش از صنعت خودروسازی در شرایطی که هزینه تولید به شدت افزایش یافته و قیمت برخی اقلام نسبت به سال گذشته تا ۸۲ درصد بالا رفته و نرخ ارز نیز تقریباً دو برابر شده است، افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودرو حداقل اقدام منطقی به شمارمی آید. به باور آن ها بازار این افزایش را پذیرفته و منجر به خروج دلالان و کاهش قیمت ها شده بود، اما صدور حکم علیه ایران خودرو، فشار بیسابقهای به کل زنجیره تولید وارد می کند.
به گفته قطعه سازان این تصمیم به نفع مصرف کننده و تولیدکننده نیست و ادامه این روند به فروپاشی زنجیره تأمین قطعات، گسترش بیکاری، ناتوانی خودروسازان در عمل به تعهدات و در نهایت، بروز بحرانهای اجتماعی منجر خواهد شد.
در همین شرایط، تجربه قیمت گذاری در بیش از یک دهه گذشته نشان می دهد که اقتصاد دستوری بدون در نظر گرفتن واقعیتهای اقتصادی، نه تنها منجر به تحقق اهداف سیاست گذاران از جمله کاهش قیمت و رقابت نشده است، بلکه افت تولید، افزایش زیان انباشته و فربه شدن بخش رانتی بازار را به همراه داشته است.
با این حال، یک پرسش قدیمی و کلیشه ای به قوت خود باقی است. طی سال های اخیر قطعه سازان همیشه از بحران و نفس های آخر حرف زده اند، همواره اعداد و ارقامی را منتشر و براساس آن وضعیت خود را بسیار خطرناک اعلام کرده اند، اما باز هم ادامه داده و با خودروسازان همکاری کرده اند. در این شرایط اما مشخص نیست که آیا واقعاً آن ها در آستانه بحران و فروپاشی قرار دارند یا اینکه این انتقاد و اعتراض مانند دفعه های گذشته است.
نوشته قطعه سازان در آستانه فروپاشی و بحران؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید