
جهان با سرعت به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی حرکت میکند تا آلایندگی را کاهش دهد و انرژیهای فسیلی را حفظ کند و در این بین ایران با مصرف روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین، نیاز مبرمی به افزایش سهم خودروهای هیبریدی دارد. روندهای جهانی، مانند هدف اروپا برای حذف کامل آلایندگی خودروها تا ۲۰۳۵ و رشد ۳۵ درصدی فروش هیبریدیها در ۲۰۲۳، نشان میدهد که ایران نیز باید به این سمت حرکت کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با افزایش نگرانیهای جهانی درباره تغییرات اقلیمی و کمبود منابع فسیلی، خودروهای هیبریدی بهعنوان پلی به سمت حملونقل پایدار، نقش کلیدی در ناوگان خودرویی کشورها ایفا میکنند. طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، فروش جهانی خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۴ میلیون دستگاه رسید، که رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد. این روند، که توسط استانداردهای سختگیرانه زیستمحیطی مانند توافق پاریس ۲۰۱۵ و مقررات یورو ۷ اتحادیه اروپا هدایت میشود، کشورهای پیشرفته را به سمت کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا ۲۰۳۰ سوق داده است. ایران، با ناوگان ۳۵ میلیونی خودرو و موتورسیکلت بنزینسوز و مصرف سالانه بیش از ۴۷ میلیارد لیتر بنزین، نمیتواند از این روند جهانی غافل بماند؛ چرا که افزایش سهم خودروهای هیبریدی نهتنها مصرف سوخت را کاهش میدهد، بلکه به بهبود کیفیت هوا و صرفهجویی ارزی کمک میکند.
جهان با سرعت به سمت خودروهای هیبریدی حرکت میکند
نکته این است که جهان با سرعت به سمت خودروهای هیبریدی حرکت میکند. در اروپا، استاندارد یورو ۷ که از سال ۲۰۲۵ اجرایی میشود، خودروسازان را ملزم به کاهش ۵۰ درصدی انتشار NOX و ذرات معلق میکند که این امر فروش هیبریدیها را تا ۴۰ درصد افزایش داده است.
هدف اتحادیه اروپا برای استفاده ۱۰۰ درصد خودروهای بدون آلاینده تا ۲۰۳۵، شرکتهایی مانند فولکسواگن و بنز را به تولید مدلهای هیبریدی سوق داده است. در آمریکا نیز قانون کاهش تورم (IRA) ۲۰۲۲ با یارانههای ۷,۵۰۰ دلاری برای خودروهای هیبریدی، فروش را ۵۰ درصد افزایش داد. چین هم بهعنوان بزرگترین بازار، هدف ۵۰ درصدی خودروهای الکتریکی و هیبریدی تا ۲۰۳۵ را دارد و شرکتی مانند بیوایدی با فروش ۳ میلیون دستگاه در ۲۰۲۳، پیشتاز این مسیر است. ژاپن و کره نیز با مدلهایی مانند تویوتا پریوس (با کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت) و هیوندای توسان هیبریدی، سهم هیبریدیها را به ۴۰ درصد رساندهاند. بر این اساس طبق پیشبینیهای موجود، تا سال ۲۰۳۰، ۳۰ درصد خودروهای جهانی هیبریدی خواهند بود.
ضرورت افزایش سهم هیبریدیها در ایران
ایران با مصرف روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و وابستگی ۲۰ درصدی به واردات سوخت، سالانه ۴ میلیارد دلار ارز از دست میدهد. خودروهای هیبریدی با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصرف سوخت، میتوانند این وابستگی را کاهش دهند. در حال حاضر، سهم هیبریدیها در ایران به طور میانگین کمتر از ۰.۰۵ درصد است، در حالی که خودروهای فرسوده ۴۰ درصد ناوگان را تشکیل میدهند و ۳۰ درصد بیشتر سوخت مصرف میکنند. افزایش سهم هیبریدیها، با کاهش انتشار CO2 تا ۲۸ درصد، میتواند آلودگی هوای تهران را بهبود بخشد. همچنین، صرفهجویی ارزی میتواند به توسعه زیرساختهای انرژی کمک کند. کارشناسان تأکید دارند که بدون افزایش تولید داخلی و اسقاط فرسودهها، این هدف محقق نمیشود.
این در حالی است که چالشهایی مانند تحریمها، تعرفههای بالا و نبود زیرساخت شارژ، گسترش هیبریدیها را محدود کرده است. با این حال، روند جهانی نشان میدهد که ایران باید به این سمت حرکت کند. راهکارها شامل کاهش تعرفهها، تخصیص یارانه برای خرید هیبریدیها، توسعه تولید داخلی با همکاری خارجی و تسریع اسقاط فرسودهها است. از این رو دولت اگر میخواهد معضل آلودگی هوا و مصرف بیرویه سوخت برطرف شود، میتواند با الگوبرداری از چین (با هدف ۵۰ درصدی تا ۲۰۳۵) یا اروپا (با استاندارد یورو ۷)، برنامهای برای افزایش سهم هیبریدیها به ۱۰ درصد یا بیشتر را تا ۲۰۳۰ تنظیم کند. حرکت در این مسیر میتواند به اقتصاد و محیطزیست کمک کند، اما نیاز به سیاستهای حمایتی و زیرساختی دارد و بدون اقدام فوری، ایران فرصت بهرهبرداری از این روند جهانی را از دست خواهد داد.
نوشته ضرورت افزایش سهم خودروهای هیبریدی در ناوگان حملونقل ایران اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید