
برخلاف سال های اخیر، وزیر صمت دولت پزشکیان، خود را به طور کل از بازار خودرو جدا کرده است. این مسئله به خصوص در مورد واردات خودرو بیشتر دیده می شود. در حالی که تعرفه و نرخ ارز بلای جان این بخش از بازار خودرو شده اند، سکوت سرسام آور اتابک درباره واردات خودرو و انفعال و بی تحرکی بیش از هر مسئله دیگری آزاردهنده و نگران کننده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد وزیر صمت دولت چهاردهم از تجربه وزرای صمت دولت های قبل حسابی درس عبرت گرفته است، چراکه این وزرا به دلیل وضعیت تولید و بازار خودرو و نوسان قیمتی یا به شدت تحت فشار قرار گرفتند یا اینکه با استیضاح از دولت اخراج شدند.
در این میان گویا اتابک به طور کلی پرونده خودرو را برون سپاری کرده است و در این فقره هیچ اقدام خاصی انجام نمی دهد. به نحوی که در جریان حاشیه واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی نیز توپ را به زمین وزارت اقتصاد انداخت و از اظهارنظر صریح طفره رفت.
در واقع اتابک طی مدت زمانی که تصدی وزارت صمت را در اختیار گرفته، صرفاً به اظهارنظرهای کلی بسنده کرده است. این در حالی است که بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و در عین حال تولیدکنندگان با مشکلات قیمت گذاری، تأمین نقدینگی و ارز دست و پنجه نرم می کنند.
در این شرایط اما باز هم وزیر صمت توجه خاصی به این صنعت و وضعیت از خود نشان نداده است. در مقابل به جای حمایت از بخش خصوصی، کمک به آنها برای تأمین نقدینگی را به تمکین از سیاست های وزارت صمت کرده است. با این حال به نظر می رسید وزیر صمت می تواند در مواقع مورد نیاز از حق و حقوق فعالان این صنعت دفاع کند، اما این تصور خیالی بیش نبود. اتابک نه تنها اقدام خاصی برای بهبود بازار خودرو انجام نداده است، بلکه در برابر اقداماتی که منجر به افزایش قیمت و اجحاف در حق مصرف کننده می شود نیز سکوت پیشه کرده و نظری ارائه نداده است.
آیا این سکوت از فرد اصلی صمت کشور قابل پذیرش است؟ آیا انفعال اتابک تعمدی است؟ آیا با پرهیز از اظهارنظر قصد دارد پیام یا حرفی را سربسته بیان کند؟
آیا اتابک به عنوان وزیر صمت نباید واکنشی در برابر بازگشت تعرفه ها به ۱۰۰ درصد از خود نشان می داد؟ آیا متوجه تأثیر آن بر قیمت تمام شده و بازار خودرو نیست؟ آیا اصلاً در هنگام تدوین بودجه به این موضوع اعتراض کرده است؟ چرا وزیر صمت در خصوص تصمیم اخیر و تغییر نرخ ارز برای واردات خودرو که منجر به افزایش قیمت می شود، باز هم سکوت کرده است؟ آیا اصلاً واردات خودرو برای او اهمیتی دارد؟ یا در کل درکی از بازار خودرو و تأثیر روانی آن بر جامعه دارد؟ آیا قصد دارد با فرار از خودرو، دوران وزارت خود را با آسودگی تا پایان عمر دولت طی کند؟ آیا اصلاً وزارت صمت نیازی به وزیر دارد؟
نوشته سکوت سرسام آور اتابک درباره واردات خودرو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید