
آنگونه که شنیده میشود مسیر ارتباط و همکاری با چین در حال تنگشدن است. این در حالی است که بهتازگی رئیسجمهور به خودروسازان اولتیماتوم داده و برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم را مطرح کردهاند. اما به نظر میرسد زنگ خطر چینیها برای خودروسازی ایران به صدا درآمده و باید آن را جدی گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تحریمها و عدم اثرگذاری ایران در اقتصاد جهانی باعث شده است که طی سالهای اخیر اقتصاد ایران از جمله صنعت خودروسازی بهشدت وابسته به چین شده و بند حیاتاش در دستان آنها قرار بگیرد.
حاصل این همکاری اما نسبت به هزینهای که به کشور تحمیل شده است، دندانگیر نبوده و منجر به توسعه صنعتی نشده است، حتا خبری از عمل به مفاد قرارداد ۲۵ ساله هم نیست.
در این شرایط پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران، طی گزارشی کوتاه که بهتازگی منتشر شده به تشریح شرایط جدید همکاری چینیها با ایرانیها پرداخته است که بخشهایی از آن عیناً تکرار میشود.
به گفته نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران: «حسابهای شرکتهای ایرانی ثبتشده در چین یک به یک در بانکهای چینی در حال بستهشدن است و موضوع، برخلاف آنچه که در اخبار ایران انعکاس یافته است، منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست. حتی شرکتهایی که از ۱۵-۱۰ سال پیش در چین ثبت شدهاند، مشمول این رفتار جدید بانکهای چینی شدهاند. تجار ایرانی به کارمندان چینی خود متوسل شدهاند و شرکتهای جدیدی به نام آنان تأسیس میکنند و به امید امانتداری آنها دارایی خود را به نامشان میزنند.
بیش از یک سال است که با یکی از شرکتهای چینی مشغول مذاکره برای سرمایهگذاری مشترکی در ایران هستیم. در جلسهای که برای ادامه مذاکرات با او داشتم خبر ناخوشایندی به من داد: دولت چین سرمایهگذاری شرکتهای چینی در ایران را تقریباً ممنوع کرده است و به سختی مجوز سرمایهگذاری خارجی در ایران را صادر میکند.
تقریباً در همه جلساتی که داشتم مشتریان چینی اشاره به سختتر شدن کار با ایران داشتند. اظهار میداشتند که بسیاری از شرکتهای چینی ترجیح میدهند خرید خود را در شرایط برابر از ایران نداشته باشند زیرا پرداخت بسیار مشکل است و باید اسناد تجاری را تغییر دهند و به نام کشور دیگری بزنند تا امکان پرداخت پول از بانکهایشان فراهم شود.
“چین عزیز” آرامآرام ایران، این شریک وفادار خود را به حاشیه میراند.
چین نشان داده است که در عرصه شطرنج جهانی هوشمندانه بازی میکند و چشمانداز بلندمدتی دارد. چرا چین چنین سیاستمدارانه و به آرامی ایران را به حاشیه میبرد؟ او آینده را چه میبیند که پاکستان و افغانستان را به ایران ترجیح میدهد؟ چین برای چینیبند زده اقتصاد ایران چه نقشهای میچیند؟»
براساس روایت این فعال اقتصادی بخش خصوصی، چین بهطور علنی در حال کنار گذاشتن ایران است. این موضوع امری عادی نیست که بتوان بهسادگی از کنار آن عبور کرد، چرا که کشور به واسطه تحریمها و مشکلات دوچندانشده اقتصادی حالت عادی ندارد.
با مسدود شدن راههای ارتباطی و جایگزین شدن ایران با کشورهای دیگر برای چین اتفاق خاصی رخ نمیدهد، اما اقتصاد ایران بهشدت در تنگنا قرار خواهد گرفت.
به بیان دیگر هدف نهایی تحریمها با این اقدام چینیها محقق خواهد شد. صنعت خودروسازی ایران نیز بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل میدهد. این صنعت نیز همانند سایر بخشها بهشدت محتاج چین شده است.
بنابراین، گزارش نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران را به مثابه زنگ خطری خطرناک باید جدی گرفت. به نظر میرسد در این شرایط دستگاه دیپلماسی باید به کمک اقتصاد بیاید و مسیرهای تازهای را باز کند. شاید بتوان از سنگینی سایه چین بر خودروسازی کشور کم کرد. در غیر این صورت خودروسازی ایران با بحرانهایی سنگین مواجه خواهد شد؛ بحرانی که میتواند چراغ این صنعت را خاموش و صنایع وابسته را نابود کند.
نوشته زنگ خطر چینیها برای خودروسازی ایران اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید