پست شده در دسته‌بندی نشده

خطر برق گرفتگی چینی در کمین خودروسازی ایرانی؟


تولید خودروهای برقی چینی
تولید خودروهای برقی چینی

میزان وابستگی خودرویی ایران به بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش به ۶۰ درصد رسیده است. در همین حال، تولید مازاد ظرفیت خودروهای برقی به جنگ قیمتی میان تولیدکنندگان چینی بدل شده است. حالا خطر برق گرفتگی چینی در کمین خودروسازی ایرانی است. این نگرانی به دلیل رفتار گذشته و شدت نیاز به آن‌ها بیش‌تر احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شدت هیجان و تمرکز بر خودروهای برقی در دولت چهاردهم نسبت به دولت سیزدهم و سکانداری صمت توسط علی‌آبادی کم‌تر شده است. البته شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده همچنان نیم‌نگاهی به این نوع محصولات دارند، ولی مانند دولت قبل تمام توجه و توان به واردات خودروهای برقی معطوف نشده است.

فقدان زیرساخت‌های مناسب و بی‌توجهی بسیاری از مصرف‌کنندگان به این نوع خودروها در کاهش سرعت برقی‌سازی مؤثر بوده است. در این مدت همچنین توجه به خودروهای هیبرید با توجه به نوع کارایی و توانایی برآورده کردن نیازهای دارندگان نیز بیش‌تر شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که این نوع خودروها می‌تواند نظر مساعد مصرف‌کنندگان نسبت به خودروهای پاک را جلب کرده و نقش پل عبور از خودروهای سوخت فسیلی را ایفا کنند. تحرک برخی خودروسازان در زمینه افزایش توسعه مصرف خودروهای هیبرید نیز در ماه‌های اخیر بیش‌تر شده است.

در همین رابطه ایسنا به نقل از انجمن تولیدکنندگان خودرو چین اعلام کرد: «تولیدکنندگان خودروهای برقی چین تحت تأثیر فشار ظرفیت مازاد و جنگ قیمت خودروسازان در این کشور، به‌طور فزاینده‌ای به بازارهای خارجی مانند اروپا و آسیای جنوب شرقی روی آورده‌اند.

خودروسازان چینی پس از آن‌که اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و سایر کشورها تعرفه‌های سنگینی را بر واردات خودروهای برقی تولید چین اعمال کردند، به‌طور فزاینده‌ای سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و آفریقا را گسترش می‌دهند.

بیش‌تر بخوانید: تشدید وابستگی خودروسازی ایران به چین + جدول

تولیدکنندگان در چین، با جنگ‌های قیمتی که به دلیل رقابت شدید شعله‌ور شده، مقابله می‌کنند. جنگ‌های بی‌وقفه قیمت، سود را کاهش داده و خودروسازان و تأمین‌کنندگان را تحت فشار قرار داده است. به نحوی که شرکت‌های پیشرو نیز به قطعه‌سازان برای فروش زیر قیمت فشار می‌آورند. همان‌طور که مقامات چینی می‌گویند، این نمونه‌ای از رقابت بی‌نظم است و فراتر از بخش خودروهای برقی به سایر صنایع چینی مانند پنل‌های خورشیدی، تجارت الکترونیک و تحویل غذا نیز گسترش می‌یابد.

همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که برندهای خودروهای برقی از جمله بی‌وای‌دی، چری، جیلی و چانگان جهانی شده‌اند و صادرات خودرو چین را در سال میلادی گذشته به حدود ۶ میلیون دستگاه رساندند که بیش از هر کشور دیگری است. اما سیل صادرات خودرو، زنگ خطر را در خارج از چین به صدا درآورده و باعث واکنش‌هایی مانند اعمال تعرفه‌ها و محدودیت‌هایی از سوی اروپا، مکزیک و کانادا شده است.»

این مسئله در ایران به دلیل تحریم‌ها و نیاز شدید به خودروسازان چینی، یا به گوش نمی‌رسد یا اگر هم برسد، فایده‌ای نخواهد داشت. در حال حاضر آن‌ها دست بالا را دارند و هر محصولی که بخواهند را به ایران می‌فروشند. تعمیق وابستگی خودروسازی ایران به آن‌ها نیز مزید بر علت و باعث کاهش شدید قدرت چانه‌زنی شده است.

در این شرایط اگر چینی‌ها به‌جای خودروهای سوخت فسیلی بخواهند به ایران خودروی برقی بفروشند، آیا می‌توان با آن‌ها مخالفت کرد؟ آیا نیاز صنعت را می‌توان از مبادی دیگر تأمین و برطرف کرد؟ بنابراین سمت‌وسوی آینده خودروسازی ایران به رفتار و تمایل طرف‌های چینی گره خورده است.

این برق گرفتگی می‌تواند خودروسازی خسته و آشفته ایران را وارد چالش‌های شدیدتری کند. این مسأله مسبوق به سابقه است. از عمر قرارداد ۱۰۰ دستگاهی خودروهای برقی معاون اول دولت گذشته، محمدرضا مخبر، هنوز مدت زیادی نگذشته است. این مسأله همچنین می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات اخیر خودروسازان ایرانی را در مسیر توسعه خودروهای هیبرید، که آن‌ها هم ریشه چینی دارند، بلااستفاده بگذارد.

نوشته خطر برق گرفتگی چینی در کمین خودروسازی ایرانی؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی