
هر سال تعدادی از خودروها به پایان مسیر تولید خود میرسند. دلایلاش گوناگون است؛ از فروش پایین و قدیمیشدن پلتفرم گرفته تا برنامهریزی برای جایگزینی آنها با مدلهای جدیدتر یا برقی. در سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۰ خودرو از خطوط تولید حذف شدهاند و اکنون با نزدیکشدن به سال ۲۰۲۶، حدود ۳۰ مدل دیگر هم آماده خداحافظی هستند.
فهرست مطالب
- Acura TLX
- Audi A7
- Audi A4
- Audi S7
- BMW X4
- BMW 8 Series
- BMW M8 Competition
- BMW XM (نسخه پایه)
- Cadillac XT4
- Cadillac XT6
- Chevrolet Blazer (نسخه بنزینی)
- Ford Escape
- Genesis Electrified G80
- Infiniti QX50
- Infiniti QX55
- Jeep Wagoneer
- Kia Soul
- Lexus LC Hybrid
- Lexus RC و RC F
- Mercedes-Benz EQB
- Mercedes-Benz GLC Coupe
- Mercedes-Benz GLE Coupe
- Nissan Altima
- Nissan Ariya
- Nissan Versa
- Porsche 718 Boxster و ۷۱۸ Cayman
- Porsche Macan
- Subaru Legacy
- Volvo S60 و S90
- Volvo V60 Polestar و V90
در این فهرست، هم خودروهای محبوب و دوستداشتنی دیده میشوند، مانند پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن که جای خود را به نسخههای برقی خواهند داد، و هم مدلهای اقتصادی همچون نیسان ورسا که احتمالاً دیگر در ۲۰۲۶ وجود نخواهد داشت. برندهای لوکسی مانند BMW و اینفینیتی هم در آستانه نوسازی بزرگ محصولات خود هستند که نتیجهاش حذف چند مدل آشنا خواهد بود. در ادامه نگاهی میاندازیم به خودروهایی که تا سال ۲۰۲۶ از بازار کنار خواهند رفت.
Acura TLX

یکی از سدانهایی که در این فهرست قرار دارد، آکورا TLX است. این خودرو در ژوییه متوقف شد و پس از ده سال حضور در بازار، تولیدش پایان یافت. فروش پایین علت اصلی این تصمیم بود؛ تنها حدود ۷۰۰۰ دستگاه از TLX در سال ۲۰۲۴ فروخته شد. البته آکورا قصد دارد جای آن را با کراساوور تمامبرقی جدید خود به نام RSX پر کند.
Audi A7

در جریان بازسازی سبد محصولات آئودی با مدلهایی مانند A5 و A6، برخی خودروهای فعلی کنار گذاشته میشوند. یکی از قربانیان این تغییرات A7 است؛ سدان لوکس و بزرگ اسپرتبک آئودی که قرار است در سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج شود تا تمرکز شرکت روی گسترش تولید A6 باشد.
Audi A4

از نظر فنی، نام A4 بهطور کامل ناپدید نخواهد شد. آئودی در روند برقیسازی خود، قصد دارد مدل بنزینی A5 را جایگزین A4 فعلی کند، اما در آینده دوباره از نام A4 برای یک نسخه تمامبرقی استفاده خواهد کرد. با این حال، نسل کنونی در پایان سال ۲۰۲۵ از سبد محصولات حذف میشود و پشت سر خود یک سدان اسپرت جمعوجور با موتور توربوشارژ ۲.۰ لیتری و قیمت پایه ۴۵٬۳۹۵ دلار باقی میگذارد.
Audi S7

به همراه مدل استاندارد A7، نسخه اسپرتتر آن یعنی S7 نیز در سال ۲۰۲۶ بازنشسته خواهد شد. این مدل با موتور ششسیلندر تویینتوربو ۲.۹ لیتری که ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید میکرد، گزینهای میانرده در بین نسخههای پرفورمنس آئودی بود. البته مدل قدرتمندتر RS7 Performance با خروجی ۶۲۱ اسب بخار فعلاً در خط تولید باقی میماند.
BMW X4

زمانی که X4 در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، بهعنوان یک شاسیبلند کوپه لوکس توجه زیادی جلب کرد. اما با گذشت یک دهه، بازار از این سبک طراحی فاصله گرفته است. گزارشها حاکی از آن است که BMW تولید X4 را پس از مدل ۲۰۲۵ متوقف میکند. البته جای نگرانی نیست، چون کراساوور جدید X2 عملاً نقش آن را بر عهده خواهد گرفت.
BMW 8 Series

شاید زیباترین BMW معاصر باشد، اما تولید سری ۸ (شامل مدلهای کوپه و گرنکوپه) پس از سال ۲۰۲۵ به پایان میرسد. نسل فعلی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، نسخههایی چون کوپه، کانورتیبل و گرنکوپه چهاردر را شامل میشود و همگی تا پایان سال آینده به تاریخ خواهند پیوست.
BMW M8 Competition

نسخه پرقدرت M8 Competition، که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، با موتور V8 تویینتوربو ۴.۰ لیتری خود، ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و در سه ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. با توقف تولید کل خانواده سری ۸، این مدل هم پس از سال ۲۰۲۵ دیگر تولید نخواهد شد؛ شاید بیش از هر مدل دیگری از این سری جای خالیاش احساس شود.
BMW XM (نسخه پایه)

SUV لوکس و خاص BMW XM فروش چندان موفقی نداشت. در ابتدای سال ۲۰۲۴ کمفروشترین مدل BMW در بازار آمریکا بود. با این حال، شرکت تصمیم نگرفته کل پروژه را متوقف کند، بلکه فقط نسخه پایه را حذف کرده است و از این پس تنها مدل گرانتر XM Label را عرضه میکند. این نسخه با پیشرانه هیبریدی تویینتوربو V8 و توان ۵۷۷ اسب بخار، قیمتی معادل ۱۸۷٬۶۲۵ دلار برای مدل ۲۰۲۵ دارد.
Cadillac XT4

تولید کادیلاک XT4 برای ایجاد فضا جهت ساخت نسل جدید شورولت بولت متوقف شد. هر دو خودرو در خط تولید کارخانه Fairfax در کانزاس ساخته میشدند. XT4 از سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد اما هرگز به فروش بالایی نرسید.
Cadillac XT6

پس از XT4 و در حالیکه XT5 نیز در آستانه توقف است، تولید XT6 هم پایان خواهد یافت. با فروش حدود ۲۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴، این SUV سهردیفه از ابتدا فروش چندان بالایی نداشت. با ورود نسل جدید اسکالید و نسخه برقی Escalade IQ، کادیلاک دلیل زیادی برای حفظ XT6 در بازار آمریکا نمیبیند. البته XT4 ،XT5 و XT6 همچنان در چین تولید خواهند شد.
Chevrolet Blazer (نسخه بنزینی)

مدل بلیزر در سال ۲۰۲۴ با افت ۲۰ درصدی فروش روبهرو شد و با عرضه موفق نسخه برقی Blazer EV، جنرالموتورز تصمیم گرفته است مدل بنزینی را کنار بگذارد. هر چند هنوز زمان دقیق توقف آن تأیید نشده است، اما احتمالاً تا سال آینده از خط تولید خارج میشود.
Ford Escape

اگرچه اسکیپ در سال ۲۰۲۴ با فروش ۱۴۶٬۸۵۹ دستگاه چهارمین خودروی پرفروش فورد بود، اما گزارشها از احتمال توقف تولید آن خبر میدهند. البته نام Escape احتمالاً در برخی ایالتها باقی میماند، اما از ۲۰۲۵ در ایالتهایی مانند کالیفرنیا، نیویورک و واشنگتن عرضه نخواهد شد.
Genesis Electrified G80

نسخه برقی جنسیس G80، که از سال ۲۰۲۱ عرضه شد، در پایان ۲۰۲۵ کنار گذاشته میشود. فروش این مدل در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۵۰۰ دستگاه بود و جنسیس ترجیح داده است تمرکز خود را روی محصولات موفقتر بگذارد. نسخه بنزینی G80 فعلاً در تولید باقی خواهد ماند.
Infiniti QX50

با وجود اینکه QX50 در سال ۲۰۲۴ پرفروشترین محصول اینفینیتی بود (بیش از ۱۰ هزار دستگاه)، اما در مقایسه با رقبا عقب مانده است. به همین دلیل، تولید آن پس از مدل ۲۰۲۵ متوقف خواهد شد و جای خود را به QX60 بزرگتر و مدرنتر خواهد داد.
Infiniti QX55

مدل کوپه QX55 در سال ۲۰۲۲ معرفی شد تا نسخهای اسپرتتر از QX50 باشد، اما با همان موتور ۲۶۰ اسب بخاری و طراحی متفاوت، فروش قابلتوجهی نداشت. هر دو مدل QX50 و QX55 از سبد محصولات حذف میشوند.
Jeep Wagoneer

نام Wagoneer دیگر در خط تولید جیپ دیده نخواهد شد. این شرکت برای سادهسازی محصولات خود، این نام را کنار گذاشته تا تمایز بین مدلهای بزرگاش واضحتر باشد. حالا فقط Grand Wagoneer باقی میماند، در حالی که نسخه برقی Wagoneer S همچنان در برنامه است.
Kia Soul

کراساوور کوچک کیا سول پس از سه نسل تولید، در سال ۲۰۲۶ از بازار حذف میشود. این خودرو از سال ۲۰۰۹ بهعنوان یکی از ارزانترین مدلهای کیا شناخته میشد و با طراحی خاصاش محبوبیت زیادی داشت، اما حالا تولید آن به پایان میرسد.
Lexus LC Hybrid

مدل هیبریدی Lexus LC500h در سال ۲۰۲۶ جایاش را به نسخه بهروزشده LC500 با موتور V8 خواهد داد. نسخه هیبریدی با موتور ۳.۵ لیتری V6 و دو موتور برقی، ۳۵۴ اسب بخار قدرت داشت، در حالیکه مدل V8 اصلی ۴۷۱ اسب بخار تولید میکند.
Lexus RC و RC F


کوپه اسپرت Lexus RC پس از ده سال و فروش کمتر از دو هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ کنار گذاشته میشود. نسخه قدرتمندتر RC F نیز همراه آن به پایان راه میرسد. با خروج این دو، تنها مدل LC بهعنوان آخرین کوپه دیفرانسیل عقب لکسوس باقی میماند.
Mercedes-Benz EQB

شاید خیلیها اصلاً به یاد نداشته باشند، اما SUV برقی EQB از سال ۲۰۲۱ عرضه شد و تنها چهار سال دوام آورد. فروش پایین باعث شد مرسدس در ۲۰۲۶ تولید آن را متوقف کند.
Mercedes-Benz GLC Coupe

فروش مدلهای GLC در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۸ درصد افزایش یافت، اما مرسدس قصد دارد ساختار محصولاتاش را سادهتر کند و احتمال حذف نسخه کوپه این مدل زیاد است.
Mercedes-Benz GLE Coupe

نسخه کوپه GLE هم احتمالاً تا پایان ۲۰۲۵ کنار گذاشته میشود. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است مرسدس در آینده دو نسخه کوپه را در قالب یک مدل جدید ادغام کند.
Nissan Altima

پس از خداحافظی با Maxima، حالا نوبت Altima رسیده است. این سدان که از سال ۱۹۹۳ وارد بازار شد، در طول سالها از یک خودروی جمعوجور به یک سدان متوسط تبدیل شد. مدل ۲۰۲۵ آن بین ۲۸٬۱۴۰ تا ۳۷٬۲۱۰ دلار قیمت دارد و نسخه قدرتمند SR VC-Turbo آن ۲۴۸ اسب بخار قدرت تولید میکند.
Nissan Ariya

خودروی برقی Ariya تنها سه سال پس از عرضه در آمریکا، از بازار این کشور خارج میشود. اگرچه در سایر کشورها باقی میماند، اما فروش ضعیف باعث شد نیسان فعلاً عرضه آن را در ایالات متحده آمریکا متوقف کند.
Nissan Versa

اگرچه نیسان هنوز بهصورت رسمی مرگ Versa را اعلام نکرده، اما گزارشها حاکی از توقف آن در سال ۲۰۲۶ است. این خودرو یکی از ارزانترین مدلهای آمریکا با قیمت پایه ۱۸٬۳۳۰ دلار محسوب میشود.
Porsche 718 Boxster و ۷۱۸ Cayman


پورشه با وجود فروش خوب در ۲۰۲۴، تصمیم گرفته نسخههای بنزینی ۷۱۸ باکستر و ۷۱۸ کیمن را متوقف کند تا جای آنها را نسخههای تمامبرقی بگیرند. تولید مدلهای فعلی تا پایان سال آینده خاتمه مییابد.
Porsche Macan

نسخه احتراق داخلی ماکان نیز با ورود مدل برقی جدیدش کنار گذاشته میشود. البته به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، پورشه در حال بازنگری این تصمیم است، چون ماکان پرفروشترین مدل این برند است.
Subaru Legacy

سدان لِگسی از سال ۱۹۹۰ در بازار آمریکا حضور داشت و یکی از قدیمیترین نامها در میان محصولات سوبارو بود. این مدل با قیمت پایه ۲۶٬۱۸۰ دلار و نسخه Touring XT با موتور ۲۶۰ اسبی، در پایان ۲۰۲۵ از بازار خارج میشود.
Volvo S60 و S90


سدانهای S60 و S90 نیز به پایان عمر خود رسیدهاند. تولید S60 در میانه چرخه نسل فعلی متوقف میشود و S90 نیز فقط برای بازار چین ادامه خواهد داشت. نسخه آمریکایی به دلیل فروش پایین (تنها ۱۳۶۴ دستگاه در سال ۲۰۲۴) کنار گذاشته میشود.
Volvo V60 Polestar و V90


استیشنهای اسپرت V60 Polestar Engineered و V90 نیز بهعنوان بخشی از تغییر مسیر ولوو به سمت SUVها متوقف میشوند. V60 Polestar با موتور هیبریدی ۴۵۵ اسب بخاری یکی از بهترین استیشنهای ولوو بود، اما فروش کم باعث حذفاش شد.
نوشته خداحافظی با خودروهایی که به سال ۲۰۲۶ نمیرسند؛ از پورشه تا ولوو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید