
پارس خودرو در حالی دومین مرحله پیشفروش پارس نوآ (ال۹۰ ایرانی) را آغاز کرده که تا پایان سال ۱۴۰۴ فقط ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پارسخودرو رسماً اعلام کرده است که تا پایان سال جاری فقط ۲۰۰۰ دستگاه پارس نوآ تولید خواهد شد. این شرکت برنامه دارد در سال ۱۴۰۵ نیز حداکثر ۲۰ هزار دستگاه تولید کند. این ارقام در حالی اعلام میشود که تنها در مرحله نخست پیشفروش پارس نوا، ۳۱۰ هزار نفر ثبتنام کرده و ۱۳ هزار نفر برنده شدهاند. به عبارت دیگر، حتی برندگان مرحله اول نیز تا سال آینده خودروی خود را دریافت نخواهند کرد و برندگان مرحله دوم احتمالاً باید تا اواخر ۱۴۰۵ یا حتی ۱۴۰۶ صبر کنند.
سابقه تلخ شاهین تکرار میشود
پارس خودرو همین وضعیت را با شاهین نیز تجربه کرده است. این شرکت بارها اعلام کرده است که به دلیل سیاستهای فروش اجباری وزارت صمت و کمبود شدید قطعات، نتوانسته است به میزان تقاضا شاهین تولید کند. هزاران مشتری شاهین پس از یک تا دو سال هنوز خودروی خود را تحویل نگرفتهاند. پارسخودرو در اطلاعیههای رسمی خود بارها تأکید کرده است که مشکل اصلی، عدم تأمین بهموقع قطعات از تأمینکنندگان است. با وجود این مشکلات شناختهشده و حلنشده، پارسخودرو دقیقاً با همان شرایط اقدام به پیشفروش گسترده پارسخودرو در حالی دومین مرحله پیشفروش پارس نوآ (ال۹۰ ایرانی) را آغاز کرده که تا پایان سال ۱۴۰۴ فقط ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد کرد.کرده است.
تأمین قطعه؛ پاشنه آشیل همیشگی پارس خودرو
خط تولید پارس خودرو هماکنون به دلیل کمبود قطعات بدنه نمیتواند با تمام ظرفیت کار کند. شاهین هنوز با تأخیرهای چندینماهه تحویل میشود و بسیاری از مشتریان نسخه اتوماتیک آن بیش از یک سال است که منتظر ماندهاند. کارشناسان میگویند راهاندازی خط جدید پارس نوآ در چنین شرایطی، بدون حل مشکلات زنجیره تأمین، مشکل را حل نمیکند و پیشفروش گسترده فقط برای جذب نقدینگی انجام شده است.
خالی فروشی یا مدیریت نقدینگی؟
تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند پارس خودرو با آگاهی کامل از محدودیتهای تولید، صرفاً برای جبران کسری مالی و تأمین نقدینگی مورد نیاز خطوط تولید اقدام به پیشفروش میلیاری کرده است. این شرکت هنوز هزاران دستگاه شاهین معوق دارد و بدهی سنگینی به تأمینکنندگان قطعات دارد، اما همزمان خط جدیدی برای پارس نوآ باز کرده و پول مشتریان را جمعآوری میکند. این اقدام دقیقاً همان الگویی است که در سالهای گذشته بارها تکرار شده و به «خالی فروشی» معروف شده است.
پارس خودرو با پیشفروش گسترده پارس نوآ در حالی که تا پایان سال فقط ۲۰۰۰ دستگاه تولید خواهد کرد و تولید شاهین هنوز لنگ قطعه است، عملاً به خالیفروشی متهم شده است. تجربه چندینساله نشان میدهد تا زمانی که مشکلات اساسی تأمین قطعه و مدیریت تولید حل نشود، پیشفروشهای میلیاری فقط به معنای دریافت پول مردم و تحویل خودرو با تأخیرهای طولانی خواهد بود. مشتریان که به دنبال جایگزینی برای ال۹۰ بودند، حالا در خطر تکرار تجربه تلخ شاهین قرار گرفتهاند و این بار نیز قربانی اصلی، خریداران عادی خواهند بود که پولشان را پیش پرداخت میکنند اما خودرویی دریافت نمیکنند.
نوشته خالی فروشی پارس نوآ؛ صف 310 هزار نفری برای 2000 خودرو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید