
رییس انجمن همگن قطعهسازان خودرو تهران با تأکید بر اینکه دیگر تمرکز صحبتها بر این است که درباره بقای خودمان صحبت کنیم گفت: «شرایط خوب نیست. شرکتهایی که ۳۰ یا ۴۰ سال فعالیت کردهاند، یکی پس از دیگری در حال تعدیل و تعطیلیاند و این مسئله نگرانی جدی ایجاد کرده است. در حال حاضر شاهد جنگ قطعه سازان برای بقا هستیم.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدرضا نجفی منش در همایش «بازآفرینی قطعهسازان در دل بحران» با اشاره به شاخص شامخ (شاخص مدیران خرید)، بهعنوان یکی از مهمترین نماگرهای سلامت اقتصادی، تصریح کرد: «اگر این شاخص حدود ۵۰ باشد، نشاندهنده وضعیت نرمال است؛ بالای ۵۰ به معنای رشد و زیر ۵۰ بهمعنای خطر است؛ این شاخص در حال حاضر در بخش صنعت بهطور متوسط به ۴۲ رسیده و در صنعت خودرو که مادر صنعت کشور است، به عدد نگرانکننده ۲۴ سقوط کرده است. این بسیار خطرناک است و باید همه نگران باشند.»
بخش خصوصی راه عبوراز بحران
رییس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور تأکید کرد: «راه نجات از بحران، واگذاری امور به بخش خصوصی و اعتماد واقعی به آن است. قدم اول باید این باشد که دولت به بخش خصوصی اعتماد کند. این بخش توانمند و آماده همکاری است و میتواند با تلاش بالا از این بحران عبور کند.»
نجفی منش ادامه داد: «در صنعت خودروسازی ۵۵۰ هزار شغل داریم که اگر آسیب ببیند، تبعات اجتماعی بسیار سنگینی خواهد داشت. تمام این هشدارها را بارها به مقامات کشور از جمله رئیسجمهور و قوه قضاییه منتقل کردهایم. هدف ما هوشیارسازی جامعه و جلب همکاری مسئولان است.»
بازگشت به شواری رقابت
وی هچنین با اشاره به رویکرد قیمتگذاری شورای رقابت، اظهار کرد: «با وجود اینکه همیشه از منتقدان شورای رقابت بودیم، اما امروز تحت فشار فعلی، از تصمیم اخیر آن حمایت میکنیم. شورای رقابت قیمتگذاری را به سازمان حمایت از مصرفکننده سپرده و این سازمان افزایش قیمت ۲۷ درصدی را پیشنهاد داده است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که نرخ ارز از ۳۸ هزار تومان به ۶۸ هزار تومان رسیده، دستمزدها ۴۰ درصد بالا رفته و هزینههای آب، برق و گاز نیز بهشدت افزایش یافته است. با این اوصاف، قیمت فعلی خودروها به هیچ وجه جوابگوی هزینهها نیست.»
انتقاد از واردات خودرو
نجفیمنش در ادامه با انتقاد از سیاستهای وارداتی دولت، خاطرنشان کرد: «در شرایطی که صنعت داخلی با مشکلات زیادی مواجه است، به واردات جایزه میدهیم. قبلاً تعرفه واردات ۵۵ درصد بود، مجلس آن را به ۱۰۰ درصد افزایش داد، اما اکنون دولت آن را به ۲۰ درصد کاهش داده است! این درحالیست که طبق قانون گمرک، اگر تعرفه یک مجموعه به ۲۰ درصد برسد تعرفه قطعات آن باید پنج درصد شود. این یعنی مسیر ورود قطعات کامل باز میشود و همه تلاشهای ما برای تولید داخلی از بین خواهد رفت. دولت باید تعرفه واردات را دستکم به ۴۰ درصد بازگرداند تا تعادل نسبی ایجاد شود و صنعت داخلی بیش از این آسیب نبیند.»
فقط برای دو ماه قطعه داریم
نایبرئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو استان تهران نیز در ادامه این همایش ضمن تشریح چالشهای شدید مالی، ارزی و ساختاری در زنجیره تأمین خودرو تأکید کرد: «در حال حاضر، تنها برای یک تا دو ماه دیگر قطعه در انبار داریم. دلیل اصلی آن، ناتوانی در تأمین ارز و ریال است. موجودیمان بهشدت کم است و این مسئله برای همه تولیدکنندهها جدی است.»
قیمت خودرو هم باید به روز بشود
امیرحسین جلالی با اشاره به افزایش قیمت نهادههای تولید، تصریح کرد: «زمانیکه پتروشیمی هر روز قیمت جدید میدهد، چرا خودرو باید قیمتگذاری دستوری داشته باشد؟ این منطق ندارد. اگر نهادهها بهروز شدهاند، قیمت خودرو هم باید واقعی شود تا ما بتوانیم بدون ضرر کار کنیم. حاضر هستیم با ارز آزاد کار کنیم، اما تکلیفمان مشخص باشد. این عدم قطعیت و بلاتکلیفی، بزرگترین خطر برای تولید است. نمیدانیم دو ماه دیگر چه میشود، با چه ارزی باید تولید کنیم، یا اصلاً تولید خواهیم داشت یا نه!»
وی همچنین با اشاره به مشکلات ارزی اظهار کرد: «از اواخر ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳، با اجرای تصمیمات جدید درباره تخصیص ارز، ورق برگشت؛ حالا تولیدکننده قطعه باید از دو خودروساز بزرگ تأییدیه بگیرد تا ارز بگیرد! این روند باعث شد که بسیاری از واحدهای قطعهسازی، با پیشبینی نامشخص و بیبرنامه، دچار اختلال شوند.»
امیرحسین جلالی اضافه کرد: «تا پیش از این، ظرف ۶۰ روز ارز میگرفتیم و ثبت سفارش انجام میدادیم، اما در حال حاضر با روند فعلی، ۳۰ درصد کاهش تولید اتفاق افتاده که برآورد ما از تأثیر همین بینظمیها و بروکراسیهای جدید است.»
گلایه از رسانه ها
وی با گلایه از فضای ایجادشده توسط برخی رسانهها علیه تولید داخلی، بیان کرد: «برخی رسانهها جوری القا کردهاند که انگار ما مانع واردات خودرو شدهایم؛ این در حالی است که واردکنندهها خودرو را ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار میخرند و در بازار ایران دو برابر میفروشند! این خودروها نه برای مردم است و نه برای تولیدکنندگان؛ مخاطب آنها گروهی خاص هستند. با این فضاسازی، فشار بر تولیدکننده داخلی زیاد میشود. نه میگذارند نوسازی کنیم، نه ارز میدهند، بعد هم از افت کیفیت انتقاد میکنند! کیفیت چگونه حفظ شود وقتی ماشینآلات بهروز نمیشود؟»
روند فعلی نگران کننده است
این فعال صنعت قطعه سازی اضافه کرد: «ما بارها به مسئولان نامه زدهایم، جلسات گذاشتهایم، هشدار دادهایم. مشکلات بانکی، نرخ سود بالا، ناترازی زنجیره تولید و… همه را گفتهایم، اما فایدهای نداشته است. روند فعلی نگرانکننده است. متأسفانه قطعهسازان کشور، روز به روز ضعیفتر میشوند و ناچاریم از نیروهایمان کم کنیم. امیدوارم این صدای هشدار شنیده شود و از سقوط صنعت جلوگیری شود.»
مدیرکل صمت استان تهران: سال سخت برای بخش صنعت است
مدیرکل صمت استان تهران نیز در بخشی دیگری از این همایش بر اهمیت نقش قطعهسازان در اقتصاد تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر مشکلات ارزی، بانکی و سیاستهای دستوری قیمتگذاری وجود دارد که خواستار پیگیری ظرفیتهای قانونی برای رفع این موانع هستیم.»
محمود سیجانی، اظهار کرد: «در جلسات و ملاقاتهای مستمر با فعالان حوزه صنعت قطعهسازی، سختیها را از نزدیک لمس میکنیم. تلاش ما در صمت استان تهران پیگیری مسائل است؛ گرچه اختیارات ما نیز محدود است. تهران در بسیاری از حوزهها الگوی کشور است و وضعیت آن میتواند وضعیت صنعت در سطح ملی را نشان دهد.»
وی تصریح کرد: «طی ۲۸ سال سابقه فعالیت خود در بدنه وزارت صمت، در هیچ دورهای صنعت را به سختی امروز ندیدهام. اگر سال گذشته شرایط سخت بود، امسال سختتر است. از مشکلات ارزی و بانکی گرفته تا افزایش هزینههای انرژی، همه بر پیکره تولید فشار میآورند.»
ارتشی بدون حمایت و سلاح
سیجانی در بخشی دیگری از سخنانش به سهم بالای قطعهسازان در اشتغالزایی و تأمین نیاز خودروسازان اشاره کرد و گفت: «شما تأمینکننده اصلی صنعت خودرو هستید و بخش عمده اشتغال این صنعت را بر دوش دارید. شما مانند یک ارتش هستید که بدون حمایت و بدون سلاح، در حال جنگیدن هستید.»
وی همچنین با اشاره به یکی از بندهای ماده ۴۸ برنامه هفتم توسعه گفت: «این بند تصریح میکند که دولت نباید برای کالاهایی که یارانه نمیگیرند و انحصاری نیستند، قیمتگذاری دستوری اعمال کند. این ظرفیت قانونی میتواند به نفع قطعهسازان استفاده شود، چون بسیاری از قطعهها نه یارانه میگیرند، نه انحصاریاند. پیشنهاد میکنم انجمنها این مسیر را بهصورت جدی پیگیری کنند.»
مدیرکل صمت استان تهران ضمن اشاره به تسهیلات موقت دولت، خاطرنشان کرد: «بخشنامه ۳۴ دولت فرصتی ایجاد کرده است که بدون انتقال ارز بتوان برخی کالاها را ترخیص کرد. این فرصت اگرچه موقت است، اما در استان تهران از آن استفاده شده است و توصیه میکنم سایر فعالان هم از آن بهرهمند شوند.»
سخنگوی کمیسیون صنایع: خودروسازی ستون فقرات صنعت است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این همایش با تأکید بر اهمیت خودروسازی، آن را ستون فقرات صنعت خودروی کشور دانسته و اظهار کرد: «اگر قطعهساز زمین بخورد، صنعت خودرو نیز دوام نخواهد آورد. توسعه خودروسازی وابسته به حیات قطعهسازی است. طی سه سال گذشته، قطعهسازان در خط مقدم جنگ اقتصادی بودهاند و با وجود مشکلات ارزی، بانکی و لجستیکی، تولید را متوقف نکردند.»
محمد رستمی خاطرنشان کرد: «اگر امروز صنعت خودرو هنوز سرپاست، نتیجه پایداری و تحمل قطعهسازان است. شماها با تمام سختیها تولید را متوقف نکردید. باید واقعبین بود؛ در حال حاضر، فشار اصلی اقتصاد و تحریمها روی دوش شماست. بنده به عنوان نماینده مجلس، بارها دیدهام که چهطور مشکلات تأمین ارز، قیمتگذاری دستوری و مطالبات معوق از خودروسازان، قطعهسازان را تا مرز ورشکستگی پیش برده است، اما شما ایستادید و تولید کردید.»
آمادگی مجلس برای حمایت قانونی
وی ادامه داد: «ما در مجلس آمادهایم تا هرگونه اصلاح قانونی را در مسیر حمایت از تولیدکنندگان واقعی انجام دهیم. از تشکلها و انجمنهای تخصصی میخواهیم پیشنهادهای مشخص و عملیاتی ارائه دهند. در قالب برنامه هفتم توسعه نیز ظرفیتهایی جهت حمایت از تولیدکنندگان دیده شده است که میتواند زمینه خروج از قیمتگذاری دستوری و ایجاد فضای رقابتی واقعی را فراهم کند.»
دولت وعده ندهد؛ عمل کند
رستمی بر نقش کلیدی صنعت قطعهسازی در اشتغال و رشد فناوری داخلی تأکید کرد: «دولت باید از دادن وعده صرف فاصله بگیرد. قطعهساز امروز به نقدینگی، ثبات در تصمیمگیری، و سازوکار مشخص برای تخصیص ارز نیاز دارد، نه شعار.»
نوشته جنگ قطعه سازان برای بقا / فقط برای دو ماه قطعه وجود دارد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید