
تویوتا BZ4 و فولکس واگن ID.UNYX دو خودروی تمام برقی حال حاضر بازارمان بوده که در دور جدید واردات شانس حضور در ایران را پیدا کردهاند. در ادامه به مقایسه این دو جذاب برقی خواهیم پرداخت.
با شتاب گرفتن تولید خودروهای برقی توسط برندهای بزرگ جهانی و ورود آنها به بازارهای منطقهای، حالا رقابت تنها محدود به سدانهای برقی نیست. در کلاس شاسی بلندهای مونوکوک یا همان کراس اوورها دو نام شاخص یعنی تویوتا BZ4X و فولکس واگن ID.UNYX با فلسفه و هویت متفاوت، اما هدفی مشترک برای تصاحب بازار خودروهای پاک پا به میدان گذاشتهاند.
یکی با اصالت ژاپنی و سابقه مهندسی قابل اعتماد، دیگری با امضای طراحی آلمانی و امکانات مدرن. خودروهایی که هر کدام برای سلایق مختلفی تولید شده و به بازار عرضه شدهاند. اما کدامیک میتواند انتخاب هوشمندانهتری باشد؟
طراحی ظاهری


تویوتا BZ4X نخستین کراس اوور تمام برقی این برند ژاپنی است که زبان طراحی Beyond Zero را وارد خیابان کرده است. در نمای جلو، چراغهای باریک و کشیده به همراه سپرهای زاویهدار، حس تهاجم و پویایی ایجاد میکنند. حذف جلوپنجره مشبک و جایگزینی با سطح بسته مشکی، ضمن ارتقای آیرودینامیک، هویت برقی خودرو را به رخ میکشد. خطوط حجمی برجسته روی گلگیرها و ستونهای مشکی، ظاهری اسپرت و مدرن به کراساوور ژاپنی دادهاند.


در مقابل، فولکس واگن ID.UNYX با زبان طراحی خانواده ID ولی با جزییاتی جسورانهتر وارد شده است. جلوپنجره تقریباً بسته، چراغهای جلو مجهز به نوار LED پیوسته و سپر با ورودیهای هوای شاخص، ظاهر آیندهنگر و متفاوتی را نمایش میدهد. خط شانه برجسته در امتداد بدنه و گرافیک خاص چراغهای عقب، آن را از دیگر IDها متمایز میکند.
اگر BZ4X بر تعادل میان جسارت و سادگی تکیه دارد، ID.UNYX بیشتر به سمت نمایش هویت تکنولوژیک و پرانرژی رفته است.
کابین


BZ4X به سبک مینیمال ژاپنی و تمرکز بر تجربه رانندگی طراحی شده است. نمایشگر مرکزی بزرگ، ترکیب با صفحه کیلومتر دیجیتال و فرمان با طراحی خاص، فضایی مدرن و خلوت ایجاد میکند. متریال باکیفیت، ارگونومی دقیق و صندلیهای راحت موجب شده فضای داخلی برای سفرهای طولانی هم دلپذیر باشد.


ID.UNYX اما با تاکید بر تکنولوژی تعاملی، از نمایشگر بزرگ مرکزی، نورپردازی محیطی گسترده و فرمان چند منظوره استفاده کرده است. نمایشگر هد آپ پیشرفته و گرافیک متفاوت صفحه کیلومتر، حس استفاده از یک محصول دیجیتال را تداعی میکند. طراحی صندلیها و متریال مورد استفاده، بیشتر با هدف جوان پسند بودن و حس اسپرت انتخاب شدهاند، هرچند فضای عقب آن نیز برای خانوادهها مناسب است.
مشخصات فنی

تویوتا BZ4X در نسخه پیشرفته از پیشرانهی دو موتوره با توان ترکیبی حدود ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۷ نیوتن متر استفاده میکند و سیستم چهارچرخ محرک AWD را ارائه میدهد. باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی آن طبق استاندارد WLTP میتواند تا حدود ۴۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. تعلیق مکفرسون جلو و دوبل جناغی عقب همراه با مرکز ثقل پایین، تجربهای پایدار و راحت فراهم میکند.

فولکس واگن ID.UNYX از موتور الکتریکی با توان حدود ۲۸۵ اسب بخار (در نسخه دو موتوره با AWD) و بردی در حدود ۶۳۰ کیلومتر طبق استاندارد CLTC بهره میبرد. ظرفیت باتری آن ۸۲ کیلووات ساعت است و با شارژ سریع، از ۳۰ تا ۸۰ درصد را در کمتر از نیم ساعت پر میکند. سواری آن به دلیل سیستم تعلیق پیشرفته و بهینهسازی شاسی MEB، ترکیبی از نرمی و پایداری در سرعت بالا را ارائه میدهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
BZ4X به سیستم کمک رانندههای گستردهای همچون کروز کنترل هوشمند، سیستم نگهداری خودرو بین خطوط، هشدار نقطه کور، مانیتور ۳۶۰ درجه، شش ایربگ، سیستم پایش فشار باد تایر و شارژر بیسیم مجهز است.
ID.UNYX نیز لیست بلندی از فناوریهای ایمنی دارد: ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار علائم راهنمایی، دوربین ۳۶۰ درجه، نوربالای اتوماتیک، سنسورهای متعدد پارک، و همچنین امکاناتی همچون هدآپ دیسپلی، نورپردازی کابین با تمهای گوناگون و سیستم صوتی ارتقایافته.
جمع بندی


اگر دوام، کیفیت مونتاژ، هندلینگ پایدار و برند معتبر جهانی برایتان اولویت است، BZ4X انتخاب مطمئن و بیدردسری خواهد بود. این خودرو با اصالت ژاپنی، راحتی و تعادل کامل میان عملکرد و صرفه جویی انرژی را هدف گرفته است.
در مقابل، اگر بیشترین برد حرکتی، توان بالاتر و کابینی مجهز به فناوریهای تعاملی مدرن میخواهید، ID.UNYX با هویت آلمانی و چهره آیندهنگر، انتخاب هیجانانگیزتر و متفاوتتری خواهد بود. در نهایت، تفاوت انتخاب شما بستگی به این دارد که به دنبال آرامش و اطمینان ژاپنی باشید یا جسارت و تکنولوژی آلمانی.
نوشته تویوتا BZ4X یا فولکس واگن ID.UNYX؛ رقابت برقیها در کلاس کراس اوور! اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید