
تویوتا بالاخره نسل جدید هایلوکس را معرفی کرد. پیکاپی که بالاخره برقی شد اما خبر خوش حفظ نسخه بنزینی و دیزلی هایلوکس است.
هایلوکس از جمله محصولاتی است که سالها روی خط تولید تویوتا حضور داشته و در بسیاری از کشورهای دنیا خصوصا کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تبدیل به یک اسطوره برای بیراهه نوردی شده است. پیکاپی که به سبب کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین و قدرت عالی همچنان در راس توجه علاقه مندان به این حوزه بوده و هست.
تویوتا اخیرا بالاخره پس از گمانه زنیهای مختلف نسل نهم هایلوکس را رسما معرفی کرد. این نسل پس از نامهای مختلف از نسلهای پیشین نام Travo را گرفته و در نسخههای مختلف از جمله Travo Overland راهی بازار خواهد شد. البته نهمین نسل تویوتا هایلوکس بالاخره به صورت تولید انبوه میزبان یک تیپ برقی با نام Travo e نیز هست.
طراحی جدید با اقتباس از تاکوما


از نظر ظاهری، هایلوکس جدید چهرهای کاملاً متفاوت دارد. المانهای مختلف از جمله خطوط تند و تیز و عضلانیتر بدنه یادآور طراحی جدید تاکوما هستند و جایگزین خطوط نرم نسل پیشین شدهاند. نشان بیضی تویوتا در جلو حذف شده و بهجای آن، عبارت بزرگ TOYOTA با فونت برجسته روی جلوپنجره به چشم میخورد.
البته در نسخهٔ برقی، بخش بالایی جلو پنجره بسته شده اما در مدلهای دیزلی و بنزینی برای خنک کاری موتور، جلوپنجره با ظاهری اسپرت و جذاب حفظ شده است. همچنین چراغ اصلی باریک طراحی شده و رینگهای مخصوص نسخهٔ EV، پلهٔ کوچک در انتهای اتاق بار و حروف برجستهٔ TOYOTA روی درب صندوق عقب جزئیاتی هستند که ظاهر جدید را جذابتر و مدرنتر کردهاند.
کابین الهام گرفته از لندکروزر


پس از سالها، فضای داخلی نیز به کلی باز طراحی و دگرگون شده است. کابین هایلوکس جدید شباهت زیادی به طراحی داخلی لندکروزر دارد، سبک عمودی، کنسول مرکزی منظم و ادواتی با شکلهای هندسی و مقاوم، همگی در راستای تقویت حس قدرت و دوام طراحی شدهاند.
تویوتا مثل همیشه به کلیدهای فیزیکی قابل لمس برای کنترل تهویه و سیستم چهارچرخ محرک وفادار مانده تا استفاده از خودرو ساده و سریع باشد. دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتال به همراه کنترلهای فیزیکی، ترکیبی عالی و جذاب از فناوری و سادگی را ایجاد میکنند، موردی که تویوتا در آن استاد است.
هایلوکس برقی؛ قدرتمند اما بدون آلاینده


در قلب نسخهٔ تمام برقی هایلوکس که با نام Travo-e نام دارد دو موتور الکتریکی تعبیه شده که انرژی خود را از پک باتری لیتیوم یونی ۵۹.۲ کیلووات ساعتی دریافت میکنند. توان ترکیبی این مجموعه برای برد تقریبی ۲۴۰ کیلومتر (در چرخه WLTP) کافی است.
گشتاور موتور جلو برابر ۲۰۵ نیوتن متر و موتور عقب ۲۶۹ نیوتنمتر است و در مجموع، هایلوکس برقی میتواند ۷۱۵ کیلوگرم بار را حمل و ۱۶۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد.
نسخههای بنزینی و دیزل

هرچند آینده روشن خودروهای برقی انکارناپذیر است، تویوتا میداند که بسیاری از مشتریان تنها به موتورهای دیزلی و بنزینی اعتماد دارند. به همین دلیل، نسخهٔ ۲.۸ لیتری توربو دیزل با فناوری هیبرید خفیف (Mild Hybrid) همچنان در نسل نهم حضور دارد.
این مدل از نظر توان باربری نسبت به نسخهٔ برقی برتری محص دارد! توانایی جابهجایی ۱۰۰۰ کیلوگرم بار و یدک کشی ۳۵۰۰ کیلوگرم این پیکاپ را به یکی از بهترینها بدل کرده است. البته بازارهای اروپای شرقی نیز نسخههای غیر هیبریدی ۲.۸ لیتری دیزل و ۲.۷ لیتری بنزینی را نیز میزبانی خواهند کرد و ممکن است به سایر نقاط نیز ارسال شوند.
فناورهای جدید

هایلوکس ۲۰۲۶ نخستین نسل از این پیکاپ محبوب است که در بازارهای اروپای غربی با فرمان برقی (EPS) عرضه میشود، در حالی که مناطق دیگر همچنان از سیستم هیدرولیکی سنتی بهره خواهند برد.
این خودرو حالا به مجموعهای کامل از سامانههای جدید مجهز است:
پایش نقاط کور، دوربین کنترل هوشیاری راننده، سیستم هشدار خروج ایمن از خودرو (Safe Exit Assist)، بهروزرسانی از راه دور (OTA) و نسل تازهٔ مجموعهٔ Toyota Safety Sense شامل دستیار رانندگی پیش فعال، مهار شتاب ناگهانی در سرعت پایین و توقف اضطراری راننده در شرایط بحرانی.
تمام تیپها از شارژر بیسیم تلفن همراه و درگاههای USB عقب بهرهمند هستند و نسخهٔ برقی نیز به دسته دنده الکترونیکی Shift-by-Wire مجهز است.
عرضه و چشم انداز بازار

عرضهٔ هایلوکس جدید در اروپا از دسامبر ۲۰۲۵ آغاز شده و تولید نسخهٔ دیزل هیبرید خفیف نیز از بهار سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت. تویوتا انتظار دارد مدل دیزلی همچنان پرفروشترین گونه در کشورهای اروپایی باشد.
بدین ترتیب، نسل نهم هایلوکس بر پایهٔ فرمولی آزموده ساخته شده، اما بهروز و آیندهنگر است. پیکاپی که از دههٔ ۶۰ میلادی تاکنون، همواره نماد قدرت، دوام و قابلیت اطمینان بوده است. با اضافه شدن نسخههای برقی و هیدروژنی، هایلوکس نهتنها میراث خود را حفظ میکند، بلکه آن را وارد عصر تازهای از فناوری میسازد.
نوشته تویوتا هایلوکس 2026 معرفی شد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید