
لوکانو L7 و توسان کارکرده دو خودروی همکلاس در یک محدوده قیمتی هستند که هر کدام نیز فروش بسیار خوبی تجربه کردهاند. اما کدامیک برای خرید بهتر است؟
خودروهای کراس اوور در سالهای اخیر بسیار محبوبتر از قبل شده و تبدیل به انتخاب بسیاری افراد برای مسافرت و رانندگی در شهر شدهاند. از سالها پیش با ورود خودروهای کراس اوور کرهای مانند توسان این بازار جان بهتری از قبل گرفت اما در همین چند سال با ورود طیف وسیعی از محصولات چینی رقابت در این دسته بسیار جذاب شده است.
هیوندای توسان یکی از پرفروشترین خودروهای این خودروساز مشهور کرهای بوده که تاکنون در چهار نسل تولید شده اما بحث ما در رابطه نسل سوم این خودروست. توسان TL که از سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و در ایران نیز بسیار پرفروش بود، هنوز هم با نسخههای کارکرده انتخاب اول بسیاری از افراد به عنوان یک کراس اوور چهارچرخ محرک است.
لوکانو L7 اما این سوی میدان یکی از کراس اوورهای جدید بازار کشورمان بوده که در اصل محصولی از برند جکو ( زیر بلند جدید چری) است. لوکانو L7 توسط گروه ماموت در مدتی است پایش به بازار باز شده و به دلایل مختلفی جزو خودروهای پرفروش چینی است. نکته جالب در رابطه با L7 فروش آن در اروپا بوده و استقبال خوبی نیز از آن شده است.
در این محتوا قصد داریم ببینیم از این دو خودرو که در یک کلاس و یک محدوده قیمتی قرار دارند، هرکدام برای چه فرد یا قشری مناسب است. عدهای به دنبال خرید یک خودروی با اصالت مانند کرهای ها یا ژاپنی ها بوده و حاضرند چالشهای خرید یک خودروی کارکرده را به جان بخرند اما برخی ترجیحشان خرید یک خودروی صفر با گارانتی و بروز است. اینجاست که رقابت این دو جذاب میشود!
طراحی ظاهری
همانطور که در بیشتر محتواهای مقایسهمان اعلام کردیم که نظر در مورد طراحی امری سلیقهای است، در رابطه با این دو خودرو هم همین را باید بگوییم و تنها مقایسه را میان المانها و سبک طراحی شان برگزار کنیم. مشخصا میان این دو محصول یکی از طراحی روز بهره میبرد اما دیگری نزدیک به یک دهه از طراحیاش گذشته است.


توسان TL با وجود گذشت چند سال از عمرش همچنان چهرهای پذیرفته شده و آشنا دارد. طراحی آن بر پایه همان اصول همیشگی هیوندای شکل گرفته که بدنهای متناسب، جلو پنجره بزرگ و چراغهایی کشیده که ظاهر خودرو را جدی و متعادل نشان میدهد. این سبک، هرچند هیجانانگیز نیست، اما همچنان هماهنگ و قابل قبول باقی مانده است.


لوکانو L7 اما رویکردی کاملاً متفاوت دارد. طراحی مکعبی، خطوط صاف، ارتفاع زیاد و فرم جعبهای آن کاملا تحت تأثیر ترند خودروهای آفرودی مدرن است. المانهایی مانند چراغهای باریک بالایی و چراغهای اصلی نصب شده روی سپر، آن را به محصولی متمایز و بهروز تبدیل کرده است.
طراحی داخلی و کابین


فضای داخلی توسان کاملا منطبق بر سبک طراحی قبلی هیوندای است، همه چیز در جای درست قرار داشته و حس اعتماد و دوام را منتقل میکند. کیفیت متریال نیز در سطح خوبی است و همین ویژگی باعث شده نمونههای سالم این خودرو همچنان حس یک محصول خوشساخت را به سرنشینان القا کنند.


اما لوکانو L7 مسیر متفاوتی را دنبال میکند. یک نمایشگر عمودی بزرگ در مرکز داشبورد، کلاستر دیجیتال، فرمان D کات، طراحی مستطیلی اجزا و استفاده از تریم دو رنگ باعث شده کابین آن حال و هوای یک محصول مدرن و بهروز را داشته باشد. حذف دکمههای فیزیکی تهویه و انتقال کامل این بخش به نمایشگر، از نشانههای طراحی نسل جدید خودروهای چینی است.
در واقع، توسان کابینی کاربردی و امتحان پس داده ارائه میکند، در حالی که لوکانو L7 سعی دارد تجربهای تکنولوژیک و متفاوت به راننده بدهد.
مشخصات فنی
در بخش فنی شاید بیشترین تضاد میان این دو خودرو دیده شود.


توسان از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. ترکیب این موتور با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک AWD یک مجموعه کم استهلاک و هماهنگ را میسازد. مهمترین مزیت این پلتفرم، عدم حساسیت به کیفیت بنزین و هزینه نگهداری پایین آن است، ویژگیای که برای بسیاری از خریداران خودروهای کارکرده اهمیت ویژه دارد.
لوکانو L7 اما از همان خانواده قوای محرکه تیگو ۸ پرو استفاده میکند: موتور ۱.۶ لیتری توربو GDi با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر. این موتور در کنار گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر، توان حرکتی و شتاب بالاتری نسبت به توسان ارائه میدهد. البته همانطور که در موتورهای توربو رایج است، حساسیت بیشتر به کیفیت سوخت و نگهداری دقیقتر را باید در نظر گرفت.
به طور خلاصه توسان گزینهای مطمئن و کمدردسر است، در حالی که لوکانو L7 قدرت، شتاب و عملکرد مدرنتری ارائه میدهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
در بخش امکانات، برتری تقریبا بدون تردید از آن لوکانو L7 است. این خودرو با تجهیزاتی مانند هدآپ دیسپلی، رادارهای مختلف، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستمهای کمک راننده پیشرفته، شارژ بیسیم، سقف شیشهای و نمایشگر بزرگ، عملاً فاصله تکنولوژیک قابل توجهی با توسان دارد.
توسان نیز در نسخه فول امکانات خوبی دارد؛ از جمله گرمکن و سردکن صندلیها، سیستم تهویه دوگانه، ترمز پارک برقی، اتوهولد و رینگهای ۱۸ اینچی. اما سطح فناوری آن قابل مقایسه با نسل جدید تجهیزات لوکانو نیست.
جمع بندی؛ انتخاب میان تجربه یا تکنولوژی


در نهایت انتخاب میان توسان TL و لوکانو L7 وابسته به نوع نیاز و اولویتهای خریدار است.
اگر به دنبال خودرویی با اصالت، سواری امتحان پسداده، هزینه نگهداری منطقی، بازار فروش مناسب و دوام فنی هستید توسان ۲۰۱۷ کارکرده همچنان انتخابی مطمئن در این رده قیمتی به شمار میآید.
اما برای افرادی که یک خودروی صفر کیلومتر با امکانات کامل، طراحی مدرن، توان حرکتی بهتر، کابین بهروز و تجربه متفاوت میخواهند، لوکانو L7 گزینهای جذاب و کاملاً رقابتی است هرچند باید حساسیت بیشتر موتور توربو و پیچیدگی گیربکس دوکلاچه را نیز در نظر گرفت.
در یک نگاه کلی، توسان نماینده ثبات و اعتماد است و لوکانو L7 نماینده تکنولوژی و جلوههای مدرن و انتخاب نهایی بسته به اولویت خریدار، از میان این دو مسیر متفاوت شکل میگیرد.
نوشته توسان کارکرده یا لوکانو L7؛ به سراغ کدامیک برویم؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید