
مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان) با اشاره به تمرکز کرمان موتور بر استفاده از فرصتهای بازار سرمایه تأکید کرد: «تجربه شرکت نشان داد که با منابع مالی گرانقیمت و انضباط مالی میتوان مسیر تولید را توسعه داد. ابزارهای جدید بازار سرمایه میتوانند جهشهای بزرگتری را برای آینده رقم بزنند.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، حامد شادکام در نشست تخصصی ارائه راهکارهای تأمین مالی در صنعت قطعهسازی، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ کرمان موتور تنها ۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود، گفت: «این در حالی بود که ظرفیت سالن رنگ شرکت تا ۴۵ هزار دستگاه در سال میرسید. در آن مقطع فاصله میان ظرفیت و تولید بسیار زیاد بود. اما سؤال اصلی این بود که محدودیت تولید ناشی از کمبود دانش و توان مهندسی است یا محدودیت مالی؟ پاسخ روشن بود؛ مشکل اصلی تأمین مالی بود، نه مهندسی.»
به گفته وی، در آن زمان کرمان موتور به این نتیجه رسید که فروش خودرو نباید ابزار تأمین مالی بلندمدت برای شرکت باشد، چراکه استفاده از فروش قطعی در شرایط تحریم و نوسانات ارزی میتوانست آسیبهای جدی به شرکت وارد کند. بنابراین از سال ۱۳۹۶، استراتژی شرکت بر استفاده از فرصتهای بازار سرمایه متمرکز شد.
مدیرعامل خکرمان تأکید کرد: «بازار سرمایه بهعنوان مکمل شبکه بانکی، امکان تأمین مالی بلندمدت را در اختیار ما قرار داد. میانگین اوراق منتشرشده سهساله بود که قدرت برنامهریزی به ما بخشید. حتا پروژههایی مانند سالن رنگ جدید کرمان موتور با همین ابزارها به بهرهبرداری رسید و بازپرداخت آن نیز از محل افزایش تولید انجام شد.»
شادکام ضمن اشاره به هزینه بالاتر منابع بازار سرمایه نسبت به بازار پول توضیح داد: «منابع گرانقیمت در حقیقت فرصتی برای یادگیری انضباط مالی بودند. کرمان موتور توانست این منابع را به کالاهایی با همبستگی بالا با نرخ ارز پیوند بزند و از این طریق بازدهی مناسبی ایجاد کند.»
او افزود: «اگر این منابع وجود نداشت، تولید کرمان موتور به جای ۷۰ هزار دستگاه کنونی، تنها حدود ۳۰ هزار دستگاه بود.»
وی با مرور نخستین تجربه تأمین مالی کرمان موتور از بازار سرمایه گفت: «انتشار نخستین اوراق ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶، نقطه عطفی در تغییر رویکرد مالی شرکت بود. هرچند بسیاری از بانکها در ابتدا حاضر به پذیرش تضامین ما نشدند، اما نهایتاً با ابتکار عمل و همکاری یکی از بانکها (آینده) این اوراق منتشر شد و تجربه موفقی را رقم زد.»
مدیرعامل خکرمان با اشاره به وجود ابزارهای متنوع مالی در این مسیر افزود: «در سالهای بعد، ابزارهایی همچون اوراق مرابحه، اوراق سلف موازی، اوراق تبعی و اخیراً گواهی سپرده خودرو به مجموعه ابزارهای مالی کرمان موتور اضافه شد. این گواهیها امکان جداسازی تقاضای مصرفی از تقاضای سرمایهگذاری را فراهم کرده و نقدشوندگی مناسبی برای سرمایهگذاران ایجاد میکند.»
شادکام با اشاره به اهمیت انضباط مالی ناشی از همکاری با بازار سرمایه اظهار داشت: «هر بار که برای انتشار اوراق جدید اقدام میکردیم، نیازمند گزارشهای دقیق مالی و بودجهای بودیم. همین الزام به شفافیت، کرمان موتور را به سطحی رساند که امروز پذیرش سهام شرکت در بازار سرمایه محقق شده است.»
وی همچنین به نقش گروه مالی کارآمد اشاره کرد و گفت: «این گروه از دل همان تجربههای کرمان موتور شکل گرفت و امروز توانسته با ارائه راهکارهای متنوع به صنایع مختلف، رتبه نخست تأمین مالی کشور را در سال گذشته به دست آورد. نگاه ما در گروه مالی کارآمد این است که نه صرفاً پول، بلکه راهحل برای مشکلات صنعت ارائه دهیم.»
مدیرعامل خکرمان بار دیگر تأکید کرد: «تجربه کرمان موتور نشان داد که با منابع مالی گرانقیمت و انضباط مالی میتوان مسیر تولید را توسعه داد. امروز تولید ۷۰ هزار دستگاه نتیجه همین نگاه است و ابزارهای جدید بازار سرمایه میتوانند جهشهای بزرگتری را برای آینده رقم بزنند.»
نوشته تمرکز کرمان موتور بر استفاده از فرصتهای بازار سرمایه اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید