
در قسمت هفتم از فصل یازدهم اسب بخار به سراغ تست و بررسی وویا فری مدل ۲۰۲۵ رفته ایم؛ این خودرو که به نوعی میتوان آن را یکی از پرآپشن ترین و البته قدرتمند ترین وارداتیهای صفر کیلومتر به بازار دانست.
با توجه به انبوهی از امکانات خاص در کنار طراحی بسیار منسجم و مشخصات فنی فوق العاده، تا به اینجای کار توانسته توجهات زیادی را به خود جلب نماید. تست شتاب و ترمز، پایداری خودرو در پیچ ها، بررسی طراحی بدنه و کابین، عملکرد سیستم تعلیق، معرفی و تست سیستم های کمک رانندگی و … از مواردی بودند که در هفتمین قسمت از فصل یازدهم مستند خودرویی اسب بخار به آن ها اشاره شده است.
فهرست محتوا
ویدیو تست و بررسی وویا فری
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
اندکی در خصوص وویا
وویا (Voyah) یکی از زیرمجموعه های دانگ فنگ چین است که در سبد محصولات خود، خودروهای برقی هایتک را در سگمنت های گوناگون ارائه می کند. وویا فری را می توان یکی از لوکس ترین و البته مدرن ترین کراس اوورهای چینی قلمداد کرد که مدل ۲۰۲۴ آن توسط سروش موتور به ایران عرضه شد و حالا نیز مدل جدیدش (مدل ۲۰۲۵) با فیس جدیدی پا به بازار گذاشته است. وویا فری به صورت وارداتی به ایران آمده است، اما سروش موتور برنامه های مونتاژ آن را نیز در سر دارد. این خودرو از نظر تکنولوژی، امکانات، قوای فنی و سبک طراحی، بی تردید یکی از لوکس ترین و مدرن ترین کراس اوورهای بازار ایران به شمار می آید.
طراحی ظاهری وویا فری


نسخه جدید وویا فری از کپی کاری فاصله گرفته است و حالا با چهره ای خشن تر مواجه هستیم. درواقع دیگر شباهت نسخه قبلی با مازراتی لوانته را در این مدل شاهد نیستیم. در مدل ۲۰۲۵، جلوپنجره باریک تر شده است و دیگر خبری از خطوط کرومی عمودی نیست. سپر جلو نیز عضلانی تر شده و خطوط تند و تیزتری نسبت به قبل به خود گرفته است.
شایان ذکر است که در بخش جلویی خودرو، یک نوار نورانی با عبور از چراغها و بالای جلوپنجره، به لوگوی وویا منتهی میشود و این نوار و لوگو نشانی از کونپنگ چین به حساب میآید.
کونپِنگ در اساطیر چین موجودی عظیمالجثه است که ابتدا به شکل ماهی پدیدار میشود و سپس به پرنده غولآسای «پِنگ» تبدیل میگردد. گفته میشود بالهای گستردهاش توان پروازهای بسیار دور را دارد و نمادی از دگرگونی، قدرت بیمرز و رهایی معنوی محسوب میشود. کونپنگ در فرهنگ اسطورهای شرق جایگاهی ویژه دارد؛ چیزی شبیه به سیمرغ ما.

در قسمت کناری خودرو استفاده از رینگ های مشکی پیانویی ۲۰ اینچی با کلیپرهای قرمز سبب شده است تا نسبت به قبل، نمای ساید اسپرت تری داشته باشیم و بالاخره عقب خودرو هم سپر جدیدی را به خود دیده است که در هماهنگی با بخش جلو، فرمی عضلانی تر و برجسته تر از قبل دارد. اسپویلر سه بخشی هم در این قسمت بر جذابیتهای بصری فری افزوده است.
به طور کلی باید گفت وویا فری از نظر طراحی و فرم بدنه، کراس اووری گیرا و کاملاً مدرن است که از هر زاویهای زیبا و بی نقص به نظر میرسد.
کابین و امکانات وویا فری

درون کابین وویا فری هم طراحی کاملا مدرن و متریال لوکس و باکیفیتی را شاهد هستیم.
مانیتور متحرک سرتاسری که به نوعی قسمت بالایی داشبورد محسوب می شود را میتوان متفاوت ترین آپشن در بین تمام وارداتیهایی دانست که تا بحال پایشان به ایران باز شده است.
این مانیتور با تغییر درایو مودهای خودرو، بالا و پایین میرود تا دید راننده در حالت اسپرت، افزایش یابد. پنل میانی دو صندلی جایی که قبلاً (مدل ۲۰۲۴) شیفتر گیربکس روی آن تعبیه شده بود، حالا کاملاً دگرگون شده و صرفاً به فضایی برای شارژ موبایل و کاپ هولدر مبدل شده است. دسته دنده نیز از این بخش خداحافظی کرده و به پشت فرمان انتقال یافته است. تریم داخلی کرم رنگ قبلی هم جای خود را به تریم مشکی (مشکی/سفید) با تزیینات کرومی و دوخت های بسیار باکیفیت داده که اسپرت تر و جذاب تر از قبل است.


نکتهی دیگری که در روز تست توجه ما را به خود جلب کرد، بهره مندی پوشش داخلی این خودرو از استاندارد OEKO-TEX بود.
استاندارد Oeko-Tex در صندلیها بیانگر ایمنی مواد نساجی و پوششهایی است که در ساخت آن بهکار میروند. این گواهی نشان میدهد پارچه، فوم یا چرم صندلی از نظر وجود مواد شیمیایی مضر مانند فلزات سنگین، رنگزاهای آلرژیزا، فتالاتها و فرمالدهید بررسی شده و در محدوده ایمن قرار دارد. داشتن این استاندارد به معنای سلامت بیشتر، کاهش حساسیت پوستی و مناسببودن صندلی برای استفاده طولانیمدت است.

از امکانات ایمنی و رفاهی وویا فری میتوان به مواردی همچون فرمان برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد ، سیستم بازیابی انرژی، سیستم ترمز اضطراری، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، کیسههای هوای جلو، کناری و پردهای، دوربین ثبت وقایع داخل و خارج کابین، رادار موج میلیمتری، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار اولتراسونیک، کروز کنترل تطبیقی، رادار حفظ حرکت میان خطوط، رادار نقطه کور، پارک خودکار، رادار تغییر لاین، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از عقب، ناوبری واقعیت افزوده، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، دستگیرههای مخفیشونده، صندلیهای جلو برقی ۱۲ حالته با گرمکن، سردکن و ماساژور، کولباکس و صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا اشاره کرد.
مشخصات فنی وویا فری

وویا فری ۲۰۲۵ همچنان از ساختار دو موتور برقی به همراه یک پیشرانه بنزینی در نقش ژنراتور بهره میبرد و در دسته خودروهای رنج اکستندد (REV) پلاگین قرار میگیرد. در این نسخه، حداکثر توان کلی پیشرانهها به ۴۹۰ اسببخار و بیشینه گشتاور به ۷۲۰ نیوتنمتر رسیده است. ترکیب موتورهای جلو و عقب شامل یک موتور ۱۶۰ اسببخاری با گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر در محور جلو و یک موتور ۲۰۰ اسببخاری با گشتاور ۴۱۰ نیوتنمتر در محور عقب است. این کراساوور لوکس قادر است در ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

باتری وویا فری ظرفیتی برابر با ۴۳ کیلووات ساعت داشته و زمان شارژ سریع آن از ۲۰ تا ۸۰ درصد تنها ۳۰ دقیقه اعلام شده است. برد حرکتی خودرو ۳۰۰ کیلومتر در حالت تمام برقی و ۱۳۵۷ کیلومتر در حالت ترکیبی است.
سیستم تعلیق بادی پیشرفته، تعلیق جلوی دبل ویشبن و تعلیق عقب مولتیلینک، به همراه سامانه چهارچرخ محرک هوشمند، کیفیت سواری و پایداری بالایی را برای وویا فری به ارمغان میآورند.
تجربه رانندگی

با قرار گرفتن پشت فرمان و فشردن پدال گاز، همزمان به صندلی خودرو فشرده می شوید، چراکه با یک کراس اوور ۴۹۰ اسبی مواجه هستید. فرمان پذیری و چسبندگی خودرو خصوصا در حالت اسپرت بسیار خوب است و بخشی از آن بی تردید به دلیل استفاده از لاستیک های پیرلی پی زیرو است. اما در مود کامفورت که ارتفاع خودرو بالاتر است، قدری تکان عرضی احساس میشود و هر چهار چرخ سر میخورند.
به طور کل میتوان گفت که کاهش ارتفاع در مود اسپرت، چسبندگی خودرو و هندلینگ را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
بسیاری از رابط های کاربری در این خودرو به مانیتور آن انتقال یافته است که به نظر شخص نگارنده کاربری آنها با توجه به پرفورمنس آنی خودرو، در حین رانندگی، گاهی میتواند قدری سخت باشد.
سیستم ترمز میتوانست بهتر باشد چراکه نگه داشتن ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور و ۴۹۰ اسب بخار کار چندان سادهای نیست و ترمزها کمی زود داغ میکنند. اما نکته مهم آنکه با توجه به شتابگیریهای متوالی و داغ شدن و سرخ شدن دیسکها، همچنان ABS وارد مدار میشد و خودرو را کنترل میکرد.
در نهایت باید گفت وویا فری به معنای واقعی، یک کراساوور “های پرفورمنس” با تواناییهای خارقالعاده است که در هیچ لحظهای ناامیدتان نمیکند. همواره گوش به فرمان و توانمند برای عبور از هر پیچ و جادهای با نهایت سرعت!
گالری تصاویر وویا فری






























گالری تصاویر پشت صحنه وویا فری










نوشته تست و بررسی وویا فری 2025 / کونپنگ، پرنده افسانهای اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید