پست شده در دسته‌بندی نشده

ب ام و R100 Good Ghost؛ وقتی یک موتورسیکلت به مجسمه‌ای متحرک تبدیل می‌شود


ب ام و R100 Good Ghost
ب ام و R100 Good Ghost

در دنیای سفارشی‌سازی موتورسیکلت، گاهی آثاری خلق می‌شوند که مرز میان وسیله نقلیه و مجسمه را از میان برمی‌دارند. Good Ghost ساخته‌ استاد آلمانی دیرک اولرکینگ (Dirk Oehlerking) از ورکشاپ Kingston Custom یکی از همان آثار نادر است؛ موتورسیکلتی که با الهام از دوران آرت‌دکو، طراحی هواپیمایی و ریشه‌های کلاسیک BMW R100، به یک اثر هنری متحرک تبدیل شده است.

اولرکینگ پیش‌تر با ساخت دو پروژه‌ معروف خود، White Phantom و Black Phantom، شهرت جهانی یافت. این دو موتورسیکلت کلاسیک با ساخت بدنه‌ دست‌ساز آلومینیومی و فرم‌هایی برگرفته از دهه‌ ۱۹۳۰، نگاه تازه‌ای به مفهوم «کلاسیک مدرن» داشتند. او خود این دو اثر را «یین و یانگ» دنیای خود می‌نامید.

اما سرانجام سفارش ویژه‌ای از بابی هاس (Bobby Haas) ـ کلکسیونر مشهور و مالک موزه‌ Haas Moto Museum در دالاس- باعث شد سومین فانتوم متولد شود؛ موتوری که به گفته‌ سفارش‌دهندگان باید نگهبان دو اثر قبلی باشد و از نظر طراحی و حضور فیزیکی شکوه بیش‌تری داشته باشد. نتیجه‌ این درخواست، Good Ghost بود؛ فانتومی با روحی شریف‌تر و ظاهری خیره‌کننده‌تر از دو برادر قبلی‌اش.

طراحی؛ هنر آرت‌دکو بر روی دو چرخ

پایه‌ فنی پروژه، یک BMW R100 RS مدل ۱۹۸۰ بود. در این نسخه برخلاف دو فانتوم قبلی که از R80 استفاده می‌کردند، تغییرات مهمی در بخش عقب انجام شد: بازوی انتقال نیرو با سیستم Monolever و کمک YSS جایگزین نسخه دوکمک قبلی شد تا ظاهر یکپارچه‌تر و هندلینگ دقیق‌تری به دست آید.

اولرکینگ ساخت بدنه را با طراحی اسکلت سیمی و قالب مقوایی آغاز کرد، سپس آن را با دست از آلومینیوم ۲ میلی‌متری شکل داد. نتیجه، پوسته‌ای یک‌تکه و مجسمه‌وار بود که با وجود ابعاد بزرگ، تنها ۲۱ کیلوگرم وزن دارد. فرم آیرودینامیک و کشیده‌ بدنه، الهام‌گرفته از خودروهای دهه‌ ۳۰ میلادی است؛ به‌ویژه BMW 328 Roadster که جلوپنجره کلیوی آن در دماغه‌ Good Ghost بازطراحی شده است.

صندلی چرمی دست‌دوز، کنسول باریک با نشانگرهای MMB و تزیینات طلایی ظریف، روح لوکس و اشرافی دهه‌ ۱۹۳۰ را زنده می‌کند. زیر صندلی، یک فضای چرمی تعبیه شده است برای بطری شراب، گیلاس و ابزار مخصوص بازکردن چوب‌پنبه. در دو طرف بدنه نیز درهای مخفی وجود دارد؛ یکی شامل جعبه‌ابزار و دیگری مجموعه‌ای از ظروف نقره‌ای قدیمی، جزییاتی که نشان از وسواس طراح در ترکیب ظرافت و عملکرد دارد.

مهندسی و مشخصات فنی

در دل این اثر هنری، همان پیشرانه دو سیلندر بوکسر ۹۸۰ سی‌سی BMW قرار دارد. اولرکینگ برای جای دادن اجزا در فضای محدود بدنه، مهندسی دقیقی انجام داد؛ کاربراتورها را به داخل پوسته منتقل کرد و با فیلترهای K&N و منیفولدهای دست‌ساز، جریان هوا را تنظیم کرد. سیستم سوخت‌رسانی از طریق پمپ خارجی انجام می‌شود، زیرا مخزن اصلی به‌صورت کوچک و مخفی در پشت گیربکس جاسازی شده است.

اگزوز استیل براق با خم‌های دقیق، از کناره‌ موتور عبور کرده و در بخش عقب به نوک باریکی ختم می‌شود. این طراحی نه‌تنها زیبا بلکه از نظر صوتی هم شخصیت خاصی به موتور بخشیده است. فرمان Fehling با دسته‌های چرمی و اهرم‌های کلاسیک تکمیل‌کننده‌ بدنه موتورسیکلت هستند.

پدال‌ها از روی مدل قدیمی BMW R12 اقتباس شده‌اند و تمام کلیدها و سوییچ‌ها درون بدنه یکپارچه‌سازی شده‌اند؛ حتا محل کلید استارت در سمت چپ بدنه تعبیه شده است تا ظاهر تمیز و مینیمال حفظ شود.

تجربه سواری و هدف فلسفی

به گفته‌ خالق اثر، فانتوم‌ها برای نمایش دورانی ساخته شده است، که در آن طراحی، تکنولوژی و سرعت مفهومی شاعرانه داشت. مدل Good Ghost نیز همین فلسفه را ادامه می‌دهد؛ موتوری برای یک «جنتلمن» که سوارش می‌شود تا از زیبایی مکانیکی لذت ببرد، نه صرفاً از سرعت. هرچند شعاع چرخش محدود دارد، اما هنگام سواری «احساس می‌کنی وارد زمان دیگری شده‌ای».

جایگاه و ارزش

پس از تکمیل پروژه، Good Ghost به مجموعه‌ Haas Moto Museum در آمریکا پیوست تا در کنار دو فانتوم دیگر نمایش داده شود. هدف نهایی اولرکینگ اما بزرگ‌تر است، او می‌خواهد این شاهکار را در رویداد Goodwood Festival of Speed به حرکت درآورد،  جایی که آثار هنری مکانیکی، واقعاً زنده می‌شوند.

نوشته ب ام و R100 Good Ghost؛ وقتی یک موتورسیکلت به مجسمه‌ای متحرک تبدیل می‌شود اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی