
علی بهرامی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمانخودرو (کادک)، در نشست تخصصی ارائه راهکارهای تأمین مالی در صنعت قطعهسازی، با اشاره به اهمیت زنجیره تأمین در صنعت خودرو و سه اصل مهم در این حوزه، گفت: «در حال حاضر تأمین نقدینگی یکی از اصلیترین چالشهای قطعهسازان به شمار میآید.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، این فعال صنعت قطعهسازی ادامه داد: امروز در دنیا سه اصل پایهای برای موفقیت در زنجیره تأمین مطرح است؛ نخست همگرایی و ادغام میان بازیگران، دوم ارتباط مؤثر و سازنده بر پایه استراتژی تجاری، و سوم پایداری تأمین مالی. بدون این سه اصل، ادامه مسیر توسعه و تولید امکانپذیر نخواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از چالشهای اصلی زنجیره تأمین کشور در حال حاضر تأمین نقدینگی است، افزود: تمام تلاش ما این بوده است که با تقویت همگرایی و همکاری میان قطعهسازان و خودروساز، مسیر تولید پایدار بماند و پروژههای توسعهای متوقف نشود.
توسعه قراردادها و تأمین قطعات
به گفته بهرامی، در حال حاضر کادک با ۲۳۰ شرکت قطعهسازی قرارداد دارد که از این میان ۱۹۷ شرکت فعالانه در حال تأمین قطعه هستند و باقی شرکتها در قالب قراردادهای پروژهای همکاری میکنند. او افزود: در سال ۱۴۰۰ حجم قراردادهای ما حدود ۶ همت بود، این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۷ همت، در ۱۴۰۲ به ۱۲.۸ همت و در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۵ همت رسید. پیشبینی ما برای سال ۱۴۰۴ عددی در حدود ۳۸ همت است که نشاندهنده رشد مستمر همکاری با زنجیره تأمین داخلی است.
مدیرعامل کادک آمار تأمین قطعات در مجموعه کادک و خودروسازی کرمانموتور را تشریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ میلیون قطعه از شرکتهای داخلی خریداری شد. این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۶ میلیون و در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۴۲ میلیون قطعه رسید. با توجه به پروژههای جدید، پیشبینی ما برای سال ۱۴۰۴ تأمین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه از زنجیره داخلی است.
چالشهای نقدینگی و حمایت از قطعهسازان
بهرامی با اشاره به استفاده از ابزار خرید دین برای حمایت از قطعهسازان گفت: خرید دین به معنای کمک مستقیم به قطعهسازان است، هرچند برخی از شرکتها به دلیل مشکلات بانکی یا سهمیهبندی، امکان بهرهمندی کامل از این ابزار را نداشتند. با این حال، ما تلاش کردیم تا با صدور اسناد خرید دین، جریان نقدی زنجیره را حفظ کنیم.
وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۳ با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و مالی، زنجیره تأمین همراهی قابل توجهی داشت و اجازه نداد خط تولید کرمانموتور متوقف شود. باور ما این است که اگر خودروساز آسیب ببیند، کل زنجیره تأمین نیز دچار آسیب خواهد شد.
فشار و اثرات قیمتگذاری دستوری
مدیرعامل کادک در بخش دیگری از سخنان خود به پیامدهای نرخگذاری دستوری اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شرکتهایی مانند کادک تنها چند درصد حاشیه سود دارند، ناچار شدیم برای همراهی با شرایط بازار و سیاستهای قیمتگذاری، بین ۸ تا ۱۰ درصد از قیمت تمامشده محصولات خود را کاهش دهیم. این اقدام فشار زیادی بر زنجیره وارد کرده، اما برای حفظ جریان تولید ضروری بوده است.
سالی پرچالش، اما بدون توقف
بهرامی با یادآوری برنامه کرمانموتور برای تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ گفت: زیرساخت این هدف آماده شده بود، اما مشکلاتی همچون قطعی برق، چالشهای سیاسی ـ اقتصادی و محدودیتهای بانکی و فشارهای مالیاتی مانع تحقق کامل آن شد. با این حال، آنچه اهمیت دارد این است که حتی در سختترین شرایط، تولید متوقف نشد و خط مونتاژ لحظهای خاموش نشد.
وی در پایان از حمایت قطعهسازان قدردانی کرد و گفت: اگر همراهی زنجیره قطعهسازی نبود، به هیچ عنوان به این سطح از داخلیسازی و پایداری تولید نمیرسیدیم. ما متعهدیم که با بازگرداندن تعادل به جریان نقدی و کاهش دوره پرداخت مطالبات به ۱۲۰ روز، شرایط بهتری را برای همکاری با زنجیره تأمین فراهم کنیم. از همه همکاران میخواهیم همچنان حمایت خود را ادامه دهند تا بتوانیم این مسیر دشوار اما حیاتی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
نوشته بهرامی، مدیرعامل کادک مطرح کرد: تأمین نقدینگی اصلیترین چالش قطعهسازان اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید