
در این محتوا به سراغ تست و بررسی میدانی ام وی ام X5 به عنوان یکی از جدید ترین کراس اوور های بازار و مدیران خودرو آمده ایم.
فهرست محتوا
شرکت مدیران خودرو طی برنامه ی سال نوی خود برای باشگاه مشتریان و اصحاب رسانه بود که برای نخستین بار ام وی ام X5 را نیز به نمایش درآورد. این خودرو که در چین با نام تیگو ۴ شناخته می شود، قرار است به زودی وارد خیابان های کشورمان شود و فصل جدیدی را برای زیرشاخه MVM از مجموعه ی مدیران خودرو باز نماید. با ما در ادامه ی این محتوا جهت شناخت دقیق تر ام وی ام X5 همراه باشید.
ویدیو تست و بررسی ام وی ام X5
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}
طراحی ظاهری


در نگاه اول به نمای جلوی ام وی ام X5 شاهد شباهت بی چون و چرای آن با محصولات سری تیگو (محصولاتی که از این پس بجای پیشوند تیگو با پیشوند حرف F همراه خواهند بود) هستیم، چراکه دماغه ام وی ام X55 فیس لیفت یا همان X5 دارای عناصر کاملاً مشابهی با تیگو ۷ و سایر محصولات شاخه تیگو شده است. از جمله این عناصر می توان به چراغ های کشیده، جلوپنجره کهکشانی و طرح کلی سپر اشاره کرد.
در قسمت دماغه، به عنوان آخرین نکته ی حائز اهمیت به لحاظ طراحی هم می توان به دی لایت های عمودی X5 در طرفین سپر اشاره کرد. در نمای کناری تغییر بنیادینی رخ نداده و بالاخره بخش عقب به چراغ های به هم پیوسته با قالب مشکی مزین شده است. سپر و درِ صندوق نیز کاملاً تغییر کرده اند. گرافیک داخلی چراغ های عقب X5 برگرفته از طرح پوست ببر هستند و همین الهام گیری طبق گفته طراحان چری در بخش جلویی خودرو نیز بکار گرفته شده است.
در کل می توان گفت که شباهت MVM X5 به سایر محصولات این برند نشانگر آن است که چینی ها به زبان مشترک بین محصولاتشان دست یافته اند و این یعنی شروع ایجاد اصالت برای یک برند. چیزی که حداقل در صنعت خودروی ما چندان به چشم نمی آید و هر کدام از محصولاتمان خط طراحی خاص و بعضا از مد افتاده ی خود را دارند!
کابین و امکانات

فضای کابین و سبک طراحی آن نیز مانند نمای ظاهری به خودروهایی چون تیگو ۷ و ۸ بسیار نزدیک شده و از همان سبک کلاستر و مانیتور یکپارچه برایش بهره گرفته شده است. دسته دنده الکترونیکی، فرمان سه شاخه و سایر ویژگی های رایج در خودروهای این برند در X5 نیز تکرار شده است. نکته دیگری که در کابین X5 جلب توجه می کند، تریم داخلی دو رنگ و صندلی های جلوی اسپرت و یکپارچه آن است.
از امکانات ایمنی و رفاهی X5 می توان به مواردی همچون کیسه هوای جلو و جانبی و پرده ای و بین دو صندلی جلو (هفت ایربگ)، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کلاستر دیجیتال، سنسور نور و باران، شارژر وایرلس، صندلی های برقی جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، اپل کارپلی و اندروید اتو و… اشاره کرد.
سیستمهای کمکرانندگی و ایمنی فعال | کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در سرازیری (DAC)، کنترل کشش و پایداری (ESP, ESC, TCS)، کروز کنترل معمولی، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر (TPMS)، ۳ حالت رانندگی (نرمال، اکو، اسپرت)، ریموت استارت |
سیستمهای ترمز | ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری (AEB)، ترمز پارک برقی (EPB)، سیستم اتوهلد |
ایمنی کابین | ۷ ایربگ شامل: راننده، پردهای، جانبی جلو، بین راننده و سرنشین (فاقد ایربگ جانبی عقب و پشتسری فعال AHR) |
سیستم مالتیمدیا | مانیتور ۲۰.۵ اینچی لمسی یکپارچه، ۶ اسپیکر، نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب و جانبی، رهیاب (Navigation)، پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto و Bluetooth، USB، تشخیص صدای انگلیسی، نمایش خطوط پارک با فرمان متحرک |
امکانات رفاهی کابین | ورود بدون کلید و استارت دکمهای (Keyless)، صندلی راننده برقی ۶ حالته با گودی کمر، صندلی سرنشین جلو برقی ۴ حالته، صندلی عقب تاشو دو تکه، گرمکن صندلی جلو، کولباکس، تهویه با پنل لمسی، شارژر بیسیم، خروجی ۱۲ ولت، صندوقپران، آینه وسط الکتروکرومیک |
آینهها و سقف | آینه جانبی تاشو برقی، تنظیم برقی، گرمکن آینهها، سانروف |
ویژگیهای ایمنی غایب | فاقد کروز کنترل تطبیقی (ACC)، رادار نقطه کور (BSD)، رادار تغییر لاین (LDW)، رادار تصادف جلو و عقب، هشدار خوابآلودگی، تابلوخوان (TSR)، اتوپارک، ایربگ جانبی عقب، پشتسری فعال (AHR) |
مشخصات فنی ام وی ام X5

در ام وی ام X5 همچنان همان پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ ۴ سیلندر خطی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد، اما این بار قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود و دیگر خبری از نصب گیربکس سی وی تی روی این خودرو نیست. تعلیق عقب این کراس اوور جدید مدیران خودرو هم از نوع نیمه مستقل بوده که ای کاش به نمونه مولتی لینک یا چند اتصالی مبدل شده بود.
پیشرانه | ۴ سیلندر خطی توربوشارژ ۱.۵ لیتری |
حداکثر قدرت | ۱۵۶ اسببخار |
حداکثر گشتاور | ۲۳۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه تر |
محور محرک | دیفرانسیل جلو (FWD) |
نوع فرمان | برقی |
تعلیق عقب | نیمهمستقل |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود ۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر |
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) | ۴۳۱۸ × ۱۸۳۰ × ۱۶۶۲ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۱۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۴۳۹ کیلوگرم |
حجم باک سوخت | ۵۱ لیتر |
سایز لاستیکها | ۲۱۵/60R17 |
تجربه رانندگی با ایکس ۵

پشت فرمان خودرو قرار میگیریم. ارگونومی کابین مناسب است و ادوات به خوبی در دسترس راننده قرار دارند. به عنوان یک نکته منفی می توان به آفتاب گیر بودن پنل تهویه اشاره کرد که گاهی سبب می شود تشخیص و مکان یابی رابط های کاربری روی آن سخت باشد. البته این مورد در ام وی ام X77 حتی وضعیت بدتری دارد.
با شروع حرکت، تاخیری که آزار دهنده باشد، احساس نمی شود. پا را روی پدال گاز فشار می دهیم. کاهش وزن چند ده کیلویی این خودرو نسبت به X55 و از طرفی استفاده از گیربکس دوکلاچه سبب شده شتاب بهتری را تجربه کنیم و درواقع با خودرویی به نسبت چابک مواجه باشیم.

سیستم ترمز عملکرد مطلوبی دارد و فرمان پذیری خودرو نیز مناسب است اما اگر سیستم تعلیق عقب مولتی لینک بود قطعا پایداری بیشتر و سواری نرم تر و بهتری را شاهد بودیم. به طوری کلی ام وی ام X5 را می توان خودرویی بسیار ایده آل برای استفاده شهری و روزمره و سفر های خانوادگی ۳ الی ۴ نفره دانست. خودرویی با توان حرکتی و امکانات خوب و فضای کابینی که از بیرون به چشم نمی آید اما کاملا و در هر دو ردیف جلو و عقب رضایت بخش است.
باید منتظر ماند و دید در نهایت ام وی ام X5 با چه قیمتی پا به عرصه رقابت در بازار می گذارد. از رقبای فعلی این خودرو در ایران می توان به ری را، لاماکو فلو، تیگارد X35 و حتی کی ام سی X5 اشاره کرد.
مزایا و معایب MVM X5

نکات مثبت
امویام X5 را میتوان یکی از کراساوورهای شهری جذاب بازار دانست که با طراحی ظاهری مدرن، کابینی دیجیتال و امکانات رفاهی متنوع وارد میدان شده است. استفاده از گیربکس دوکلاچه بهجای CVT، عملکرد خودرو را در شتابگیری بهبود داده و تجربهای چابکتر را در رانندگی شهری رقم زده است. کابین خودرو، فراتر از انتظاریست که از ابعاد بیرونی آن داریم؛ فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد و ارگونومی ادوات هم مناسب است. از طرفی، شبکه گسترده خدمات پس از فروش مدیران خودرو نیز میتواند خیال خریداران را از پشتیبانی فنی و تامین قطعات راحتتر کند.
نکات منفی
اما این خودرو هم بدون ایراد نیست. حساسیت گیربکس دوکلاچه در ترافیک سنگین میتواند در بلندمدت آزاردهنده باشد. فضای صندوق بار محدود است و کیفیت برخی متریال داخلی میتوانست بهتر باشد. نبود سامانههای کمکراننده پیشرفته مانند رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی و سایر سیستمهای ADAS نیز یک ضعف بزرگ برای خودرویی در این رده محسوب میشود. همچنین اگرچه فرمانپذیری خودرو مناسب است، اما استفاده از تعلیق عقب نیمهمستقل بهجای مولتیلینک باعث شده تا در پایداری و نرمی سواری، کمی از رقبا عقب بماند. نور مستقیم آفتاب بر پنل تهویه نیز ممکن است در برخی شرایط، کار با آن را دشوار کند.
در مجموع، امویام X5 برای کسانی که به دنبال خودرویی با ظاهر مدرن، امکانات بالا و مصرف روزمره خانوادگی هستند، انتخابی منطقی به نظر میرسد؛ بهویژه اگر انتظار چندانی از سیستمهای ایمنی پیشرفته نداشته باشند.
مزایا | معایب |
طراحی ظاهری مدرن و بهروز | حساسیت گیربکس دوکلاچه در ترافیک سنگین |
کابین دیجیتال و فناوریمحور | فضای محدود صندوق بار |
امکانات رفاهی متنوع | کیفیت نهچندان بالای برخی متریال داخلی |
گیربکس دوکلاچه سریعتر از CVT | نبود سیستمهای کمکراننده پیشرفته (ADAS) |
عملکرد چابک بهدلیل کاهش وزن و گیربکس DCT | نبود رادارهای ایمنی و کروز کنترل تطبیقی |
فرمانپذیری مناسب و ترمز قابلاعتماد | آفتابگیر بودن پنل تهویه و دشواری دید در شرایط نوری خاص |
مناسب برای استفاده شهری، روزمره و سفرهای خانوادگی ۳ تا ۴ نفره | استفاده از تعلیق عقب نیمهمستقل بهجای مولتیلینک |
کابینی جادارتر از ظاهر بیرونی | — |
شبکه خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو | — |
گالری تصاویر
























سوالات متداول
این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسببخار، گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل جلو مجهز است.
مانیتور لمسی بزرگ، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه لمسی، گرمکن صندلی جلو، سانروف، شارژر وایرلس و حالتهای مختلف رانندگی.
چری تیگو ۷، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی، لاماری ایما و کیامسی K7 از مهمترین رقبای این کراساوور هستند.
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “Car”,
“name”: “ام وی ام X5”,
“numberOfDoors”: “5”,
“vehicleSeatingCapacity”: “5”,
“vehicleInteriorColor”: “مشکی”,
“vehicleConfiguration”: “کراس اوور ام وی ام X5 از مدیران خودرو”,
“vehicleInteriorType”: “پارچه”,
“bodyType”: “کراس اوور شهری”,
“color”: “مشکی”,
“brand”: {
“@type”: “Brand”,
“name”: “مدیران خودرو”
},
“releaseDate”: “1404”,
“vehicleIdentificationNumber”: “252997000000”,
“model”: “X5”,
“vehicleModelDate”: “1404”,
“itemCondition”: “https://schema.org/NewCondition”,
“image”: “https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/07/mvm-x5-1.jpg”,
“description”: “ام وی ام X5 یک کراساوور شهری جدید از مدیران خودرو است که با طراحی مدرن، پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ، گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه و امکانات رفاهی متنوع وارد بازار ایران شده است.”,
“vehicleEngine”: {
“@type”: “EngineSpecification”,
“fuelType”: “Gasoline”,
“engineDisplacement”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “1500”,
“unitCode”: “CMQ”
},
“enginePower”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “156”,
“unitCode”: “Horsepower”
},
“torque”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “230”,
“unitCode”: “NU”
},
“engineType”: “توربوشارژ خطی ۴ سیلندر”
},
“vehicleTransmission”: “۶ سرعته دوکلاچه”,
“driveWheelConfiguration”: “https://schema.org/FrontWheelDriveConfiguration”,
“fuelType”: “بنزین”,
“fuelCapacity”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “55”,
“unitCode”: “LITER”
},
“fuelConsumption”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “7.2”,
“unitText”: “L/100 km”
},
“speed”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“maxValue”: “185”,
“unitCode”: “KMH”
},
“weight”: {
“@type”: “QuantitativeValue”,
“value”: “1450”,
“unitCode”: “KGM”
},
“identifier”: {
“@type”: “PropertyValue”,
“propertyID”: “Car ID”,
“value”: “252997”
},
“sku”: “https://asbe-bokhar.com/cars/mvm/mvm-x5/”,
“gtin14”: “252997”,
“numberOfAirbags”: “۶ کیسه هوا (جلو، جانبی، پردهای)”,
“review”: {
“@type”: “Review”,
“author”: {
“@type”: “Person”,
“name”: “اسب بخار”
},
“datePublished”: “07/29/2025 10:00:00 AM”,
“dateModified”: “07/29/2025 10:00:00 AM”,
“reviewBody”: “ام وی ام X5 با طراحی جدید و سطح مناسبی از امکانات رفاهی، در سال ۱۴۰۴ توسط مدیران خودرو وارد بازار ایران شده است.”
},
“offers”: {
“@type”: “Offer”,
“priceCurrency”: “IRR”,
“availability”: “https://schema.org/InStock”,
“price”: 1,
“url”: “https://asbe-bokhar.com/cars/mvm/mvm-x5/”
}
}
نوشته ام وی ام X5 مدیران خودرو (MVM X5)؛ ویدیو بررسی + مشخصات فنی و تصاویر اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
نظر بدهید