
جدیدترین آمار ارائهشده به بورس از افت ادامهدار تولید خودروهای سواری در مهرماه ۱۴۰۴ خبر میدهد. به نظر میرسد عواملی مانند تعهدات معوق، چالش تأمین نقدینگی و عدم تأمین بهموقع خطوط تولید، مانع از رشد تیراژ شدهاند؛ هرچند قیمتها بار دیگر افزایش یافته است.
فهرست مطالب
- کاهش تولید ۴۴ هزار سواری در ۷ ماه
- آبیپوشان جاده مخصوص همچنان در مسیر رشد
- پژو ۲۰۷؛ بیشترین تولید با افت
- رشد تولید سورن
- افزایش ۵.۷ درصدی تولید دنا
- افت ۲۵.۸ درصدی رانا
- رشد ۴۵.۸ درصدی مونتاژ هایما
- تارا؛ یک قدم تا ۵۰ هزار دستگاه
- تعهدات معوق؛ بلای جان سایپا
- خانواده X200؛ پیشتاز تولید سایپا
- سقوط ۳۷.۲ درصدی شاهین در جاده مخصوص
- افت ۳۸ درصدی در پارسخودرو
- کاهش تولید Q200
- رشد ۹ درصدی سهند
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس تازهترین گزارشی که خودروسازان بزرگ کشور ـ ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ـ به بورس ارائه کردهاند، تیراژ تولید در هفتمین ماه سال جاری، همانند ماههای قبل، با افت همراه بوده است.
کاهش تولید ۴۴ هزار سواری در ۷ ماه
در هفتماهه ابتدایی سال، غولهای جاده مخصوص در مجموع ۴۵۵ هزار و ۳۳۳ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. این تیراژ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹ درصد معادل ۴۴ هزار و ۸۵۲ دستگاه کمتر شده است. در مدت مشابه سال گذشته، ۵۰۰ هزار و ۱۸۵ دستگاه سواری از خطوط تولید این خودروسازان خارج شده بود.
آبیپوشان جاده مخصوص همچنان در مسیر رشد
هرچند آمار کلی خودروسازان بزرگ کاهش تولید را نشان میدهد، اما برخلاف سایپا و پارسخودرو، آبیپوشان جاده مخصوص همچنان در مسیر رشد قرار دارند.
ایرانخودرو در بازه مورد بررسی ۳۱۹ هزار و ۲۴۱ دستگاه سواری تولید کرده که در مقایسه با ۲۸۹ هزار و ۹۷۷ دستگاه در مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۰.۱ درصدی را نشان میدهد. طی این هفت ماه، این شرکت ۲۹ هزار و ۲۶۴ دستگاه بیشتر از سال قبل تولید کرده است.
پژو ۲۰۷؛ بیشترین تولید با افت
در این آمار، ۲۰۷ بیشترین تولید با افت را به خود اختصاص داده است. در این مدت ۹۷ هزار و ۲۱۸ دستگاه پژو در این شرکت تولید شده، اما مقایسه آن با تیراژ ۱۰۲ هزار و ۹۴۴ دستگاهی سال قبل از افت ۵.۵ درصدی خبر میدهد.
رشد تولید سورن
برخلاف ۲۰۷، ایرانخودرو با رشد تولید سورن همراه شده است. در این مدت ۸۵ هزار و ۵۳۵ دستگاه از این محصول تولید شده، در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی ۶۲ هزار و ۵۰۵ دستگاه سورن از خط تولید خارج شده بود. این آمار نشان میدهد تولید این محصول ۳۶.۸ درصد افزایش یافته است.
افزایش ۵.۷ درصدی تولید دنا
ایرانخودرو در هفتماهه ابتدایی سال جاری، افزایش ۵.۷ درصدی تولید دنا را نیز به ثبت رسانده است. سال گذشته در همین بازه زمانی ۴۹ هزار و ۵۴۸ دستگاه از این محصول تولید شده بود، در حالی که در سال جاری این رقم به ۵۲ هزار و ۳۶۱ دستگاه رسیده است.
افت ۲۵.۸ درصدی رانا
این آمار همچنین از افت ۲۵.۸ درصدی تولید رانا حکایت دارد. از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا پایان مهرماه، ۷ هزار و ۲۸۳ دستگاه رانا تولید شده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۹ هزار و ۸۲۲ دستگاه بود.
رشد ۴۵.۸ درصدی مونتاژ هایما
آمار تولید هفتماهه ایرانخودرو همچنین از رشد ۴۵.۸ درصدی مونتاژ هایما خبر میدهد. در بازه مورد بررسی، ۱۲ هزار و ۸۹۱ دستگاه هایما از خط تولید این شرکت خارج شده، در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی ۸ هزار و ۸۳۹ دستگاه از این خانواده مونتاژ شده بود.
تارا؛ یک قدم تا ۵۰ هزار دستگاه
دادههای آماری نشان میدهد تارا تنها یک قدم تا رسیدن به ۵۰ هزار دستگاه فاصله دارد و در این مدت با رشد ۲۶.۶ درصدی همراه بوده است. سال گذشته در هفتماهه ابتدایی، ۱۴ هزار و ۴۶۴ دستگاه از این محصول تولید شده بود، در حالی که امسال این رقم به ۳۹ هزار و ۷۷ دستگاه رسیده است.
تعهدات معوق؛ بلای جان سایپا
در این شرایط، به نظر میرسد آیندهفروشی و تعهدات معوق بلای جان سایپا شده و اجازه رشد را از دومین خودروساز بزرگ کشور گرفته است. تیراژ تولید در این شرکت نسبت به هفتماهه ابتدایی سال گذشته ۳۴.۲ درصد معادل ۵۱ هزار و ۵۲۴ دستگاه کاهش یافته است. تولید سایپا در این مدت عمدتاً به خانواده X200 و شاهین اختصاص داشته است.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در این مدت ۹۹ هزار و ۱۸۲ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند، در حالی که سال گذشته این رقم ۱۵۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه بود.
خانواده X200؛ پیشتاز تولید سایپا
بر اساس این آمار، خانواده X200 (تیبا، کوییک و ساینا) پیشتاز تولید سایپا هستند و بیشترین تیراژ را به خود اختصاص دادهاند. در این مدت ۷۹ هزار و ۹۱۴ دستگاه از این خانواده تولید شده که در مقایسه با تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاهی پارسال، با افت ۴۰ هزار و ۸۶ دستگاهی معادل ۳۳.۴ درصد مواجه شده است.
سقوط ۳۷.۲ درصدی شاهین در جاده مخصوص
دادههای آماری همچنین از سقوط ۳۷.۲ درصدی تولید شاهین سایپا در جاده مخصوص خبر میدهد. در بازه مورد بررسی، در مجموع ۱۹ هزار و ۲۶۸ دستگاه از خانواده شاهین تولید شده، در حالی که سال گذشته در همین مدت ۳۰ هزار و ۶۹۹ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود. بنابراین، تولید شاهین نسبت به سال پیش ۳۷.۲ درصد، معادل ۱۱ هزار و ۴۳۱ دستگاه کمتر شده است.
افت ۳۸ درصدی در پارسخودرو
آمار تولید هفتماهه خودروسازان بزرگ همچنین از افت ۳۸ درصدی تولید در پارسخودرو حکایت دارد. در این مدت، ۳۶ هزار و ۹۱۰ دستگاه سواری در این شرکت تولید شده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۵۹ هزار و ۵۰۲ دستگاه به تولید رسیده بود. بنابراین پارسخودرو ۳۸ درصد، معادل ۲۲ هزار و ۵۹۲ دستگاه کمتر تولید کرده است.
در این مدت، بهجز پارسنوآ که تولید آن بهتازگی آغاز شده، فعالیت تولیدی پارسخودرو عمدتاً به دو خانواده Q200 و سهند اختصاص داشته است.
کاهش تولید Q200
در هفتماهه ابتدایی سال جاری، پارسخودرو در مجموع ۲۸ هزار و ۱۳۷ دستگاه از خانواده Q200 تولید کرده است، در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی ۳۹ هزار و ۲۳۳ دستگاه از این خانواده تولید شده بود. بنابراین تولید این گروه ۱۱ هزار و ۹۶ دستگاه، معادل ۲۸.۳ درصد کاهش یافته است.
رشد ۹ درصدی سهند
در بازه مورد بررسی، پارسخودرو رشد ۹ درصدی تولید سهند را نیز ثبت کرده است. از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۸ هزار و ۷۲۸ دستگاه سهند در این شرکت تولید شده، در حالی که در سال گذشته این رقم ۸ هزار و ۲ دستگاه بود. بنابراین تولید این محصول ۷۲۶ دستگاه، معادل ۹ درصد افزایش یافته است.
نوشته افت ادامهدار تولید سواری در مهر ۱۴۰۴؛ سایپا و ایران خودرو در دو مسیر مخالف اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید