پست شده در دسته‌بندی نشده

استقبال از خودروهای وارداتی؛ بی‌اعتمادی به داخلی‌ها یا سیاست‌های دولت؟


استقبال از پیش خرید خودروهای وارداتی
استقبال از پیش خرید خودروهای وارداتی

براساس آمار، نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در آخرین مرحله برای پیش‌خرید خودروهای وارداتی اقدام به وکالتی‌کردن حساب خود کرده‌اند. این در حالی است که بنا به دلایل مختلف، هنوز بسیاری از حواله‌ها تحویل نشده‌اند. بنابراین باید دید استقبال از خودروهای وارداتی چه دلیلی دارد؛ بی‌اعتمادی به داخلی‌ها یا سیاست‌های دولت؟

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنا بر آمار ارائه‌شده، ۱۱۹ هزار و ۳۹۲ نفر در آخرین عرضه خودروهای وارداتی با وکالتی‌کردن حساب‌های بانکی خود در فرآیند ثبت‌نام شرکت کردند. از این تعداد، ۹۴ درصد، معادل ۱۱۱ هزار و ۴۷۳ نفر، با مراجعه به سامانه یکپارچه، اولویت خود را ثبت و خودروی مدنظر را انتخاب کردند.

در این دوره قرار است در مجموع ۴ هزار دستگاه تحویل شود. این تعداد، خودروهایی هستند که فرآیند ترخیص آن‌ها انجام شده و آماده تحویل و شماره‌گذاری هستند.

این آمار نشان می‌دهد که میزان مشارکت‌کنندگان در این عرضه، ۲۵ درصد بیش‌تر از عرضه قبل در مردادماه است که ۹۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند.

در همین رابطه، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دلیل افزایش مشارکت از یک‌سو، نشان‌دهنده بی‌اعتمادی به تولیدات داخل است و از سوی دیگر، با توجه به روند واردات خودرو در سال جاری، بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان در تداوم داشتن آن دچار شک و شبهه شده‌اند. البته کاهش تعرفه و پلکانی‌شدن آن را نیز در افزایش متقاضیان نباید نادیده گرفت.

در این شرایط و با توجه به استقبال از طرح‌های فروش خودروسازان داخلی که مشتریان به آن‌ها اطمینان دارند، نمی‌توان چندان به فرضیه بی‌اعتمادی به خودروسازان داخلی توجه داشت و آن را ریشه افزایش تقاضا برای خودروهای وارداتی دانست.

در واقع از یک‌سو، عرضه‌های قطره‌چکانی هنوز نتوانسته عطش بازار را سیراب کند و از سوی دیگر، عدم تخصیص ارز، عدم ثبت سفارش از ابتدای سال تاکنون، مشکلات و پیچیدگی‌های بروکراسی برای ترخیص و همچنین کاهش درآمدهای ارزی و نااطمینانی از ادامه واردات خودرو را می‌توان اصلی‌ترین دلیل این استقبال به شمار آورد.

به بیان ساده‌تر، این وضعیت محصول سال‌ها تصمیم‌های متناقض، توقف‌های ناگهانی، آزادسازی‌های نیم‌بند و سیاست‌هایی است که بیش از آن‌که باعث رونق بازار خودرو شود، آن را به رکود فرو برده است.

همچنین بی‌ثباتی در قوانین را نیز می‌توان دلیلی بر حضور در این بخت‌آزمایی با نسبت حدود ۱ به ۲۸ دانست، چراکه در این سال‌ها هیچ‌کدام از وعده‌های وارداتی محقق نشده است. نه تیراژ به حد ادعایی نزدیک شده و نه تکلیف واردات خودروهای دست‌دوم مشخص شده است.

در نتیجه، اعتماد عمومی فروریخته است؛ به‌نحوی‌که در فضای پرابهام، خریدار بر اساس ترس از آینده انتخاب می‌کند. وقتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد قیمت‌ها به کجا می‌رود یا اینکه ارزش دارایی‌ها مدام کاهش می‌یابد، بسیاری ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به بازارهایی منتقل کنند که ثبات بیشتری در آنها احساس می‌شود.

بنابراین، هرچند که همچنان ایرادات کیفی و فنی به محصولات داخلی وارد است، اما پیش از آن‌ها، مردم به دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌ها و بی‌ثباتی آن‌ها سراغ اطمینان می‌روند؛ یعنی به آینده خودروهای وارداتی بیش از درایت مسئولان امید دارند.

نوشته استقبال از خودروهای وارداتی؛ بی‌اعتمادی به داخلی‌ها یا سیاست‌های دولت؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی