پست شده در اطلاعات عمومی خودرو کارایی

علت جا نرفتن دنده خودرو

[ad_1]

فهرست موضوعات در این مقاله

حتما برای شما هم اتفاق افتاد است که در حین رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده خودرو روبرو شده باشید. در بیشتر موارد بعد از جا نرفتن دنده، دوباره دنده به حالت خود باز خواهد گشت و شما دیگر به این موضوع چندان توجهی نخواهید داشت. خب، باید بدانید که این مسئله می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد که عدم آگاهی و بی توجهی به آن می تواند در بروز این مشکلات نقش داشته باشد. شاید هم شما نگران هزینه رفع این مشکل هستید که به آن توجه زیادی ندارید؟! مسئله اینجاست که جانرفتن دنده خودرو همیشه هم دارای راه حل های گران قیمت نمی باشد و با کمترین هزینه می توانید مشکل را برطرف کنید. این مقاله از سری مقالات  در مورد علت جا نرفتن دنده خودرو برایتان خواهد گفت و راهکارهایی را پیش روی شما قرار خواهد داد.

آشنایی با علت جا نرفتن دنده خودرو

برای خلاص شدن از شر مشکل جا نرفتن دنده خود ابتدا باید علت جا نرفتن دنده خودرو را پیدا کنید. لازم به گفتن است که موارد مختلف بسیاری وجود دارند که می توانند منجر به بروز این مشکل شوند. ما سعی کردیم تا در این مطلب شما را با چند مورد از مهمترین و شایعترین دلایلی که باعث جا نرفتن دنده خودرو می شود آشنا کرده و کمی درباره آنها اطلاعات در اختیارتان قرار دهیم.

  • کم شدن سطح واسکازین گیربکس
  • عملکرد نادرست دنده‌ها
  • وجود مشکل در سیستم کلاچ
  •  نقص سنسور الکترونیکی
  • اشتباهات رانندگی
علت کم شدن سطح واسکازین گیربکس

کم شدن سطح واسکازین گیربکس

کم شدن سطح واسکازین گیربکس

اولین علت جا نرفتن دنده خودرو، کم شدن شطح واسکازین گیربکس است. بنابراین، توصیه می کنیم اگر زمانی متوجه شدید که نمی توانید به خوبی دنده خودرو را جا بزنید اولین کاری که انجام می دهید چک کردن سطح واسکازین گیربکس ماشین‌تان است. چرا که این احتمال زیادی است که سطح واسکازین به هر دلیلی پایین آمده باشد و سیستم انتقال را دچار مشکل کند.

اگر متوجه شدید که جایی از خودرو دچار نشتی شده است باید خیلی سریع برای رفع آن اقدام کنید و برای این منظور بهتر آن است که ابتدا به بررسی سطح واسکازین بپردازید. در صورتیکه کیفیت واسکازین استفاده شده پایین باشد این احتمال زیاد است که مشکل جا نرفتن دنده خودرو همین مسئله باشد که می تواند مشکل ساز شود.

پیشنهاد ما به شما دوستان و همراهان فقیهی این است که، اگر کارکرد ماشین‌تان بالا است بهتر است آن را عوض کنید. چرا که ممکن است کثیف و غیرقابل استفاده شده باشد.

برای عوض کردن واسکازین باید نوار گیربکس را بیرون آورده و آن را تمیز کنید. دقت کنید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه‌ای نشده باشد.

عملکرد نادرست دنده‌ها

مسئله و علت بعدی که منجر به خوب جا نرفتن دنده خودرو می شود، عملکرد نادرست دنده است. در چنین مواردی این احتمال زیاد است که چرخ دنده ها تنظیم درستی نشده باشند و با هم برخورد داشته باشند.

پس، اگز در زمان تغییر و جابه جایی دنده صدای عجیبی به گوش رسید شک نداشته باشید که مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده ها بر روی یکدیگر می باشد. بهتر آن است که در زمان رانندگی و تعویض کردن دنده ها به صدای جا رفتن آنها توجه زیادی داشته باشید و با شنیدن صدای متفاوت و عجیب سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اما، اگر بعد از جا رفتن دنده، دوباره دنده به حالت خلاص برگشت این احتمال وجود دارد که غلاف کشویی و یا دنده شما دچار ساییدگی شده باشد. همچنین امکان دارد بلبرینگ‌ها و بوش‌ های داخلی دچار خرابی شده‌ باشند.

اگر هم که اهرم دنده خراب شده باشد باز هم دلیلی است مبنی بر جا نرفتن دنده که باز هم با صدای عجیب همراه خواهد بود.

این مهم را به خاطر داشته باشید که اختلال در صفحه سلکتور که وظیفه جابه‌جایی دنده‌ها را بر عهده دارد می‌تواند باعث جا نرفتن دنده شود برای همین حتما شکستگی و یا روغنی بودن آن باید چک شود.

وجود مشکل در سیستم کلاچ

سومین علت جا نرفتن دنده خودرو، مشکلی است که در سیستم کلاچ به وجود می آید. از آنجایی که مشلات به وجود آمده در کلاچ بسیار زیاد می باشد و می توانند عملکرد دنده را نیز تحت تاثیر قرار دهند پس باید تمرکز زیادی روی این مسئله داشته باشید.

این احتمال وجود دارد که سیم گلاچ کاشین سفت یا خشک شده باشد و باعث شود که سیستم انتقال قدرت به مشکل برخورد کرده و دنده خودرو به خوبی جا نرود. البته این احتمال هم وجود دارد که سیم کلاچ کیفیت لازم را نداشته باشد و یا اینکه دیسک صفحه تمام شده باشد.

در چنین حالتی صفحه کلاچ نمی تواند به خوبی کار کند و منجر به جا نرفتن دنده خودرو می شود. دقت داشته باشد که اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد ماشین دچار نشتی شده باشد دلیل دیگری است که باعث خواهد شد کلاچ و دنده خودرو با مشکل مواجه شوند.

جا نرفتن دنده خودرو

عملکرد نادرست دنده‌ها

نقص سنسور الکترونیکی

در خودروهای مدل بالا، انتقال توسط سیستم رایانه ای پیشرفته کنترل می شود و اگر این سیستم دچار مشکل شود می تواند بر عملکرد دنده نیز تاثیر بگذارد. پس، برای رفع این مشکل باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا با استفاده از ابزارهای پیشرفته بتواند مشکل خودرو شما را برطرف کند.

در ماشبن‌هایی که به اصطلاح مدل بالاتری دارند، انتقال توسط سیستم‌ های رایانه‌ ای پیشرفته کنترل می‌شود. اگر این سیستم با مشکل روبرو شود، می‌تواند در عملکرد دنده نیز اختلال ایجاد کند. برای رفع این مورد باید به تعمیرگاه‌هایی که ابزارهای تشخیصی پیشرفته دارند، مراجعه کنید.

اشتباهات رانندگی

اگر کلاچ را به طور کامل فشار ندهید یا دنده را به سرعت تعویض کنید، ممکن است دنده ها به درستی جا نروند. همچنین، اگر در هنگام رانندگی در سربالایی از ترمز دستی استفاده نکنید، ممکن است به گیربکس فشار وارد شود و تعویض دنده ها دشوار شود.

راه های جلوگیری از جا نرفتن دنده خودرو

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از جا نرفتن دنده خودرو را در اختیارتان قرار داده ایم.

  1. سطح روغن گیربکس را به طور مرتب بررسی کنید.
  2. از تعویض سریع دنده ها خودداری کنید.
  3. در هنگام رانندگی در سربالایی از ترمز دستی استفاده کنید.
  4. در صورت مشاهده هر گونه مشکل در سیستم تعویض دنده، به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.
جلوگیری از جا نرفتن دنده خودرو

راه های جلوگیری از جا نرفتن دنده خودرو

در نهایت اینکه

در صورت بروز مشکل در جا رفتن دنده خودرو، به هیچ وجه سعی نکنید با زور دنده را جا بزنید، زیرا این کار می تواند به گیربکس آسیب جدی وارد کند بهتر آن است که برای تشخیص دقیق علت جا نرفتن دنده خودرو، به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

چنانچه قصد واردات لوازم یدکی خودرو را دارید با مشاوران فقیهی کار از طریق وب سایت faghihicar.com در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به علت جا نرفتن دنده خودرو

1شایعترین دلایلی که باعث جا نرفتن دنده خودرو می شوند کدامند؟

کم شدن سطح واسکازین گیربکس، عملکرد نادرست دنده‌ها، وجود مشکل در سیستم کلاچ، نقص سنسور الکترونیکی و اشتباهات رانندگی

2کدام اشتباهات رانندگی منجر به جا نرفتن دنده خودرو می شوند؟

درگیری کلاچ، بارگذاری بیش از حد خودرو، تعویض ناگهانی دنده و نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده.

3چطور متوجه مشکل در سیستم کلاچ در زمان جا نرفتن دنده خودرو شویم؟

اگر هنگام خاموش بودن ماشین، دنده راحت‌ تر از موقعی که ماشین روشن است جا می‌رود، پس یعنی مشکل از کلاچ شما است.

Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی