پست شده در دسته‌بندی نشده

ولوو FH480 یا پیلسان 480؛ کارکرده اروپایی یا صفر چینی؟


volvo-fh-480-vs-pilsan-480
volvo-fh-480-vs-pilsan-480

ولوو FH480 و پیلسان ۴۸۰ در حال حاضر تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند، البته ولوو به صورت کارکرده و مدل بالا و پیلسان نیز صفرکیلومتر. 

تقابل کشنده‌ها و کامیون‌های چینی و اروپایی چند سال است که در کشورمان بسیار داغ بوده و درست مانند خودروهای سواری این کل کل به کشنده‌ها و کامیون‌ها نیز سرایت کرده است. اکنون در حال حاضر بازار خودروهای سنگین نیز مانند سایر بازارها اصلا اوضاع خوبی نداشته و خرید یک کشنده صفر کیلومتر اروپایی برای بسیاری از رانندکان عزیز کشورمان حالا تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است. 

اکنون در یک محدوده قیمتی دو کشنده خوش فروش را داریم که رقابت مستقیمی با هم دارند. ولوو FH480 و پیلسان ۴۸۰ نام این دو کشندت بوده که قطعا ولوو FH480 برای همگان آشنا و قابل احترام است. در مقابل پیلسان کشنده‌ای است که از چین آمده ولی با این تفاوت که حمایت همه جانبه مان آلمان را پشت سر خود دارد!

ولوو FH480 کارکرده با مدل‌های حدود سال ۸۹ تا ۹۱ توانایی قرارگیری در بازه قیمتی یک پیلسان ۴۸۰ صفر کیلومتر مدل سال را دارد. این دو کشنده از نظر فنی تشابهات قدرتی مختلفی داشته اما در برخی موارد هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 

طراحی ظاهری 

از نظر ظاهر و طراحی با دو کشنده نسبتا همرده و یکسان روبروییم. پیلسان ۴۸۰ مشخصا نسبت به رقیب طراحی بروزتری دارد اما با توجه به کلاس آن که در رسته کشنده‌های اقتصادی قرار دارد خبری از طراحی‌های خاص و چشم و نواز نیست. اما با توجه به اشتراکات اتاق مان با این کشنده یک ظاهر قابل قبول را از آن می‌بینیم.

ولوو FH480 اما این سوی میدان از نظر ظاهری همچنان با گذشت بیش از یک دهه از طراحی همچنان ظاهر جذاب و قابل قبولی دارد. ظاهری که هنوز امضای آن در طراحی FH های جدید نیز دیده می‌شود. همچنین با توجه به کیفیت ساخت بالا چندان در بسیاری از نسخه‌های آن افت ظاهر دیده نمی‌شود.

کابین

در بخش کابین نیز شرایط درست مانند طراحی ظاهری حکم فرماست. پیلسان ۴۸۰ در بخش داخلی یک طراحی ساده و اقتصادی داشته که به غیر از یک نمایشگر ساده لمسی برای سیستم مالتی مدیا باقی بخش‌ها و امکانات با کلیدهای فیزیکی ساده کنترل می‌شوند. همچنین از نظر متریال نیز کیفیت قابل قبولی در این کشنده دیده شده و فضای کابین هم نسبتا جادار و مناسب است. 

ولوو FH480 نیز این سوی میدان یک داشبورد قدیمی و ساده داشته که البته با توجه به سن و سالش اصلا نکته منفی نیست. در کابین این کشنده به صورت فابریک خبری از امکانات رفاهی نظیر سیستم مالتی مدیا و یخچال و … دیده نمی‌شود اما در مقابل کیفیت ساخت همچنان قابل قبول است و در نسخه‌های کارکرده افت کیفیت خیلی بالایی مانند چینی‌ها دیده نمی‌شود. 

مشخصات فنی

پیلسان ۴۸۰ در بخش فنی و قوای محرکه جزو کشنده‌های خوب بازار است که فناوری موتور آن اختصاصی برند مان آلمان است. قلب تپنده این کشنده یک موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری توربو دیزل است که می‌تواند حداکثر ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گیربکس پیلسان ۴۸۰ نیز از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک AMT از برند ZF است که هماهنگی قابل قبولی با موتور دارد. 

ولوو FH480 اما این سوی میدان به یک موتور از خود ولوو مجهز شده که درست مانند رقیب از نوع ۱۳ لیتری ۶ سیلندر بوده و توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این کشنده نیز از نوع اتوماتیک با تکنولوژی I-Shift ولوو بوده که یکی از بهترین ترکیب‌ها در کشنده‌های اروپایی است. هر دو کشنده نیز از استاندارد یورو ۵ بهره مندند. 

در میان این دو کشنده سیستم تعلیق نماینده پیلسان در محور جلو از نوع فنر پارابولیک و کمک فنر بوده و در محور عقب نیز از تعلیق بادی با ۴ بالن بهره می‌برد که سواری خوبی دارد. ولوو FH480 هم درست مانند رقیب در محور جلو تعلیق فنر پارابولیک و در محور عقب تعلیق بادی داشته که سواری یکسانی با رقیب دارد. از نظر مصرف سوخت اما مشخصا برتری با نماینده پیلسان است. 

نتیجه گیری

ولوو FH480 کشنده‌ای است که حالا با گذشت حدود ده سال از عرضه آن جزو برترین کشنده‌های کارکرده ولووست که امتحان خود را پس داده است. این کشنده کارکرده اروپایی اکنون در حال حاضر همچنان ارزش خرید دارد اما برای افرادی که صرفا به دنبال خرید یک گزینه اروپایی در محدوده قیمتی ۱۰ میلیارد بوده و برای پرداخت مبالغ مختلف اورهال آن مشکلی ندارند. 

پیلسان ۴۸۰ اما جزو آن دسته از کشنده‌های چینی بازار ایران بوده که در همین مدت عرضه نیز پاسخ اعتماد خریداران خود را داده و با توجه به اینکه برند مان آلمان پشت آن است مشخصا کیفیت قابل قبولی دارد. این کشنده به درد افرادی می‌خورد که دردسر کارکرده‌ها را نخواسته و دنبال یک کشنده صفر با آپشن‌های مختلف و گارانتی دار هستند. 

نوشته ولوو FH480 یا پیلسان 480؛ کارکرده اروپایی یا صفر چینی؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی