
جدیدترین گزارش سازمان توسعه تجارت نشان میدهد که سهم اصلی ارز حوزه خودرو و نیروی محرکه در سهماهه ابتدایی سال به واردات قطعات برای تولید خودروهای مونتاژی و همچنین واردات لوازم یدکی اختصاص یافته است. به بیان دیگر، مونتاژکاران در صدر و واردکنندگان خودرو در قعر جدول تخصیص ارز قرار گرفتهاند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که خودروسازان، واردکنندگان و در کل فعالان بازار خودرو همگی از عدم تخصیص یا تأخیر و کاهش منابع ارزی گلایهمند بوده و آن را یکی از اصلیترین چالشهای تولید میدانند، گزارش سازمان توسعه تجارت نشان میدهد در سهماهه ابتدایی امسال، واردات قطعات منفصله برای مونتاژ خودرو بیشترین ارز این بخش را به خود اختصاص داده است.
براساس این گزارش، از ابتدای سال تا انتهای خردادماه یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار به حوزه «خودرو و نیروی محرکه» اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۶۴ میلیون دلار معادل ۱۲ درصد کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۳ در همین مدت، دو میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار به این بخش تخصیص داده شده بود.
در این میان، بیشترین سهم ارزی خودرو و نیروی محرکه به سمت واردات قطعات منفصله هدایت شده است. البته این بخش هم نسبت به سال گذشته با کاهش تخصیص ارز همراه بوده است. سال گذشته در سهماهه ابتدایی، ۸۰۴ میلیون دلار به واردات قطعات منفصله اختصاص یافته بود، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۷۲۰ میلیون دلار کاهش یافته است. در واقع، تخصیص ارز به این حوزه ۱۰ درصد معادل ۸۴ میلیون دلار کمتر شده است.
پس از واردات CKD و SKD، بیشترین ارز به واردات قطعات و لوازم یدکی رسیده است. در سهماهه ابتدایی امسال، در مجموع ۴۱۳ میلیون دلار به این بخش ارز تخصیص داده شده است، اما سال گذشته در همین مدت واردات ۶۵۲ میلیون دلار صرف قطعات و لوازم یدکی شده بود. به بیان دیگر، در سال جاری تخصیص ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد، معادل ۲۳۹ میلیون دلار کاهش یافته است.
براساس گزارش سازمان توسعه تجارت، از ابتدای سال تا پایان خرداد ۵۶۱ میلیون دلار به واردات خودروی کامل و ماشینآلات اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته با ۵۲۳ میلیون دلار، ۷ درصد معادل ۳۸ میلیون دلار رشد داشته است.
در این میان، هر چند سازمان توسعه تجارت میزان ارز تخصیصیافته به واردات خودروی کامل و ماشینآلات را به تفکیک اعلام نکرده است، اما براساس اظهارات واردکنندگان، از این ارز سهمی به واردات خودروی کامل نرسیده است.
ضمن اینکه چندی پیش، معاون وزیر صمت حامد عاملی نیز به صراحت اعلام کرد که از ابتدای سال ارزی به واردات خودرو اختصاص نیافته است. همچنین این آمار نشان میدهد که سهم ارزی تولید خودرو نیز کاهش قابل توجهی داشته است، اما مونتاژکاران بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
سهم ارزی خودرو و نیروی محرکه در بهار ۱۴۰۴
| حوزه | ۱۴۰۳ (میلیون دلار) | ۱۴۰۴ (میلیون دلار) | رشد |
|---|---|---|---|
| قطعات منفصله | ۸۰۴ | ۷۲۰ | ۱۰- |
| قطعات و لوازم یدکی | ۶۵۲ | ۴۱۳ | ۳۷- |
| خودروی کامل و ماشینآلات | ۵۲۳ | ۵۶۱ | ۷+ |
| جمع | ۲,۱۳۵ | ۱,۸۷۱ | ۱۲- |
نوشته واردکنندگان خودرو در قعر جدول تخصیص ارز + جدول اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید