
با توجه به موضعگیریهای اخیر برخی نمایندگان خانه ملت، به نظر میرسد مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین، اجرای مصوبه اخیر دولت را با تأخیر مواجه کرده و یا حتا وتو کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس مصوبه جدید هیئت دولت قرار است بنزین ۵ هزار تومانی از نیمه آذر اعمال شود. دولت با اشاره به اینکه بیشترین حجم قاچاق از طریق کارتهای آزاد صورت میگیرد اعلام کرده است که این افزایش قیمت شامل سهمیه ۶۰ و ۱۰۰ لیتری اول و دوم نمیشود.
مصوبه گرانی بنزین غیرقانونی است
در همین رابطه، مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به مصوبه افزایش بنزین هیات وزیران گفت: «مصوبه گرانی بنزین غیرقانونی است و در هیئت تطبیق مصوبات مجلس رد خواهد شد.»
وی معتقد است که طرح دو ناعدالتی دارد: «خانوادههایی که چند خودرو به نام اعضایشان دارند، همچنان بنزین ۱۵۰۰ تومانی میزنند، اما خانوادهای که با سختی یک خودروی نو خریده باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی بزند. همچنین طرح جدید به ضرر CNG است؛ فقط سهمیه خودروهای دوگانهسوز نصف شده است.»
شریعتی، که در گفتوگوی ویژه خبری حضور داشت، خطاب به مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: «اگر نمیخواهید قانون بودجه را اجرا کنید و بنزین به کد ملی متصل نشود، همینجا روی آنتن استعفا بدهید.»
اولویت با سیاستهای غیرقیمتی است
این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: «نگاه مجلس دو هفته قبل در بیانیهای که به امضای نزدیک به ۲۰۰ نفر از همکاران ما رسید در مجلس قرائت شد. ما در مجلس سیاستهای غیرقیمتی را دارای اولویت میدانیم و در بیانیه هم اعلام شد؛ پنج مورد از سیاستهای غیرقیمتی در برنامه هفتم و در بودجه ۱۴۰۴ به آن تصریح شده و متأسفانه به جز یکی از آنها و آن هم به یک نوعی قیمتی است؛ بحث بنزین ویژه یا سوپر، بقیه موارد هنوز اجرایی نشده و با تأخیر مواجه است.»
هدفی که از این مصوبه در صدر این مصوبه اعلام شده، این است که بهمنظور کاهش نیاز به واردات و کاهش استفاده از کارت جایگاه یا استفاده بیشتر از کارت شخصی صاحبان خودرو این کار انجام میشود. با این مدل سیاستهای قیمتی که الان اعمال میشود، حتماً کاهش مصرف و کاهش قاچاق نخواهیم داشت و نیاز کشور به واردات به طور محسوسی کاهش پیدا نخواهد کرد.
دولت باید سیاستهای غیرقیمتی را دنبال کند
رضا سپهوند، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره نگاه مجلس نسبت به افزایش قیمت بنزین بیان کرد: «به نظر بنده، آخرین سیاست برای مدیریت بنزین باید سیاست قیمتی باشد. ابتدا باید سیاستهای غیرقیمتی اعمال شود، سپس سراغ سیاست قیمت رفت. واقعی شدن قیمتها باید متناسب با واقعی شدن درآمد مردم باشد. وقتی درآمد مردم پایین است، چهطور میتوان یکباره قیمت بنزین را افزایش داد و تبعات اجتماعی مانند سال ۹۸ ایجاد کرد؟ بنابراین مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است.»
روزانه ۱۲ هزار کارت سوخت ۱۰۰ میلیون لیتر شارژ میشود
سپهوند در ادامه با اشاره به این که سیاستهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین چه هستند، خاطرنشان کرد: «نخست، مقابله با قاچاق سوخت است. قاچاق بنزین و قاچاق گازوییل به شدت در حال انجام است. اختلاف زیاد قیمت یارانهای با قیمت آزاد باعث قاچاق گسترده بنزین شده است. قیمت یک لیتر بنزین در منطقه خلیج فارس حدود ۳۵ هزار تومان و در کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان، بنزینی که از ما قاچاق میشود حدود ۸۰ هزار تومان به فروش میرسد.»
وی افزود: «در کشور ۱۲ هزار کارت فعال جایگاه سوخت وجود دارد که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر روی آنها شارژ میشود؛ اما مصرف واقعی مردم که به آنها نیز پرمصرف گفته میشود، در واقع بسیار کمتر است و بخش زیادی از این سوخت قاچاق میشود.»
نوشته مجلس مخالف افزایش قیمت سوخت اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید