پست شده در دسته‌بندی نشده

سهم ارزی بازار خودرو در دوران «پساماشه»


سهم ارزی بازار خودرو
سهم ارزی بازار خودرو

براساس تصمیم شورای امنیت، فرآیند فعال شدن مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم‌ها کلید خورد. با توجه به اقتصاد نفتی و تحت‌الشعاع قرار گرفتن درآمدهای کشور، این پرسش مطرح می‌شود که سرنوشت و سهم ارزی بازار خودرو در دوران «پساماشه» چه خواهد شد و چه سمت‌وسویی به قیمت‌ها خواهد داد؟

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنابر تصمیم شورای امنیت و به درخواست سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه، به بهانه نقض برجام، مکانیزم ماشه و تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بودند، قرار است دوباره اجرا شوند. تحریم‌هایی که می‌توانند اقتصاد و تجارت کشور را تحت‌تأثیر قرار دهند و برای فروش نفت، حمل‌ونقل و فعالیت‌های مالی و بانکی محدودیت ایجاد کنند.

با این وجود، برخی تحلیل‌ها بر این استوار است که ایران با توجه به تجربه سال‌های اخیر می‌تواند با تکیه بر شبکه‌ای که برای فروش نفت ایجاد کرده است، به مسیر خود ادامه دهد. اما به نظر می‌رسد که برای فروش نفت، مجبور باشد تخفیف‌های بیش‌تری برای خریداران در نظر بگیرد.

با این حال، کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای ارزی، محدودیت‌ها و چالش‌های جدیدی برای توزیع و تخصیص ارز به بخش‌های مختلف کشور ایجاد خواهد کرد. در این شرایط، به نظر می‌رسد صنعت و بازار خودرو از جمله بخش‌هایی باشند که این مکانیزم تأثیر زیادی روی آن‌ها داشته باشد.

البته براساس آمار، پیش از شروع داستان ماشه ـ دقیق‌تر از ابتدای سال تا انتهای بهار (بنا به گزارش سازمان توسعه تجارت) ـ میزان ارز تخصیص یافته به حوزه خودرو و نیرو محرکه نسبت به سال گذشته افت محسوسی داشته است. این افت هم در بخش تولید و هم در بخش واردات خودرو قابل مشاهده است؛ به نحوی که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، ارزی به واردات خودرو تخصیص داده نشده بود. همچنین آمار تفکیکی سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که میزان تخصیص ارز به حوزه خودرو و نیرو محرکه نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳ کم‌تر و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

بنابراین با افت درآمدهای ارزی کشور، اولویت‌ها نیز تغییر کرده و تأمین مایحتاج زندگی مردم اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. به‌طور طبیعی، سهم خودرو از درآمدهای ارزی کاهش خواهد یافت. در این میان، به نظر می‌رسد در این سهم کاهش‌یافته، واردات خودرو باز هم در قعر جدول قرار بگیرد و با توجه به حجم اشتغال‌زایی و تولید، منابع ارزی خودرویی در اختیار واردات قطعات منفصله یا همان CKD و SKD قرار گیرد.

البته هنوز نمی‌توان درباره اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت مکانیزم ماشه به طور قطعی تحلیل و نظر ارائه کرد؛ هر چند از نظر روانی به بازارها شوک وارد کرده، اما هنوز اجرایی نشده است.

ضمن این‌که نحوه همراهی و همکاری کشورهایی مانند روسیه و چین ـ که از مخالفان مکانیزم ماشه بودند ـ نیز در تحریم‌ها تأثیرگذار خواهد بود. با این حال، با توجه به دامنه و وسعت این تحریم‌ها که حمل‌ونقل کالا و نقل‌وانتقال‌های مالی را محدودتر خواهد کرد، به احتمال زیاد این‌بار هم هزینه دور زدن تحریم‌ها قیمت تمام‌شده خودروها را افزایش خواهد داد. این مسأله می‌تواند به موضوع جدیدی برای جدل میان خودروسازان و سیاست‌گذاران بدل شود.

نوشته سهم ارزی بازار خودرو در دوران «پساماشه» اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی